Motor S70R loopt onregelmatig en rookt. CV in blok volledig dicht. Loopt weer nu

Gestart door Sbv, 15-01-2016 07:32:27

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

kan radiale speling op turbo geen kwaad dan ?

Johann

Citaat van: Sbv op 15-01-2016 22:09:02
kan radiale speling op turbo geen kwaad dan ?

Blijkbaar niet bij een glijlager. Ooit eens een nieuwe 18T bekeken bij de dealer en terug laten sturen omdat er veel radiale speling op zat. Andere turbo was precies hetzelfde en niets mis mee.. Ik denk dat zo lang het wiel de kant niet raakt het wel goed zal gaan..  ;)

Sbv

hmmmm dan toch mogelijk carterventilatie ? morgen verder op onderzoek uit. Nu geen zin meer om garage in te duiken

Ludo

De cv had ik vernieuwd tijdens de nieuwe motor inbouw, november 2010.
De turbo een half jaar eerder.
Vorig jaar, na 81.000km en nog wat, zat de retour van de cv dicht.

Vond ik ook inderdaad erg snel, gezien de ervaring eerder, maar anderzijds word voorgeschreven reinigen/vervangen 45.000km.

Joost, ± 95.000km.  :D

Sbv

hier was het voor vervangen
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,29587.msg1034284.html#msg1034284

km stand ca 151000 km en nu 203000 km.

morgen spul er eens afhalen. Mogelijk zit potje weer helemaal dicht

V70R^2

De radiale speling verdwijnt zodra er oliedruk is, deze vult de ruimte tussen glijlager en as op.

Ik hoop dat het de CV is, aanzienlijk minder werk, maar niet iets wat je na zo'n korte tijd alweer verstopt verwacht te hebben.. Of de doorgang naar/in het carter zat toch nog (gedeeltelijk) dicht en geeft ook bij een nieuw potje direct problemen. Wanneer deze na een tijdje vol loopt kan het goed zijn dat je die hoeveelheid afzuigt de inlaat in.

Hengeveld

Je kunt heel snel en gemakkelijk kijken of het de carterventilatie is. De olie in de turbo zou dan afkomstig moeten zijn uit de ptc en de buis die daarom aangesloten zit. Die zou dus minstens zo vol met olie moeten zitten.
Zo niet, dan is het toch de turbo. En dat er rook uit de uitlaat komt bij gas geven op de snelweg, duidt toch wel op de turbo.

Speling in lengterichting van de as van de turbo mag niet (of heel klein beetje). Ruimte haaks op lengterichting van de as mag/moet er wel zijn.

Ik heb wel een turbo die geen olie lekt/verbruikt die je wel even mag lenen, als je het proefondervindelijk wilt testen.

UserID6342

Het kan de CV zijn natuurlijk, maar de hoeveelheid olie is her wel erg fors voor.  En ja, de speling haaks op het asje, dus op en neer van boven naar onder, mag een beetje.  Dit word wel opgevuld door de olielaag / oliedruk.  Axiaal mag er niets inzitten.  Mocht je toch op je turbo uitkomen dat deze defect is, zou je nog een andere complete cartridge kunnen overwegen, mits het gehele turbohuis verder in orde is natuurlijk.  Dan kunnen de kosten ook nog wel enigszins meevallen.

Hengeveld

Overigens kan dit ook heel goed de oorzaak zijn van slecht lopen. Als er zoveel olie in de inlaat komt, worden de bougies erg nat/vet van de olie, wat je zelf al geconstateerd hebt. Dan vonken ze minder goed en dat is het slechte lopen.

Piet

Radiale speling hoort er wel te zijn bij een glijlager.
Maar teveel speling duidt op uitgelubberde lagertjes, je krijgt dan toch echt wel olieverlies uit de turbo.

Je kan de carterventilatie ook eens loskoppelen van de PTC en die afdichten, als het van de carterventilatie is zou hiermee het  olieverbranden moeten stoppen. Ik zou hem dan wel even niet op een mooie pas betegelde oprit o.i.d. zetten :)

Ludo

Citaat van: Hengeveld op 16-01-2016 00:32:12
Je kunt heel snel en gemakkelijk kijken of het de carterventilatie is. De olie in de turbo zou dan afkomstig moeten zijn uit de ptc en de buis die daarom aangesloten zit. Die zou dus minstens zo vol met olie moeten zitten.

Als je naar de foto kijkt, bevestig je wat je schrijft.  ;D

henry classic v70

Citaat van: Ludo op 15-01-2016 22:27:02
De cv had ik vernieuwd tijdens de nieuwe motor inbouw, november 2010.
De turbo een half jaar eerder.
Vorig jaar, na 81.000km en nog wat, zat de retour van de cv dicht.

Vond ik ook inderdaad erg snel, gezien de ervaring eerder, maar anderzijds word voorgeschreven reinigen/vervangen 45.000km.

Joost, ± 95.000km.  :D

Ik heb mij laten vertellen dat de CV minder snel vervuild is als er op LPG wordt gereden of is dat een fabel?
De CV die voor het laatst gewisseld is zat er > 150 dkm in en was slechts weinig vervuild (is 2.5 10V)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Sbv

Carterventilatie ligt er nu compleet af. Bij loshalen van pot gutste de olie daaruit. Pot vol met olie

Hoe kan het dat er zoveel olie in de pot zit/komt? Te ver bijgevuld? Toch turbo ? Iets in de kop niet goed?

Piet

Olieretour vanuit de pot terug in de motor waarschijnlijk verstopt.
Korte slangetje onder de pot zit op een retourkanaal in het blok aangesloten, daar kun je de verstopping meestal al zien.
Slangetje zelf, maar ook het kanaal in het blok.

Sbv

potje is helemaal open. Olie liep daar goed uit ook

Het zou dus kunnen dat het kanaal in het blok dicht zit. Hoe zit dit deel in elkaar?
recht kanaal naar beneden ? kan je dat zo doorprikken ?