Hoe lang gaat een cylinderkop mee?

Gestart door c70-mooi, 16-01-2016 11:18:40

Vorige topic - Volgende topic

c70-mooi

De vraag is natuurlijk veel te algemeen gesteld; ik zal wat toelichten.
Ik heb al een paar keer meegemaatkt dat rond de 300.000 a 350.000 een revisie van de cylinderkop noodzakelijk was. Dat betrof altijd auto's die op gas reden.
Nu heeft mijn C-70 uit 2000 met 2 liter turbo net de 310.000 km gepasseerd. ik rij 40 tot 45 duizend km per jaar, dus als de ervaring doorgezet kan worden zal ik de komende tijd aan de beurt zijn. Wat zijn zo de ervaringen van anderen met dit soort km standen.
Soms start hij wat lastig en zeker koud is de loop niet heel regelmatig. Net nieuwe bougies geinstalleerd zonder merkbaar effect, maar verder loopt het ding prima (1:9 op de snelweg bij 120/130 kruissnelheid).
Waar moet je op letten bij een nieuwe kop en is dat een beetje zelf te doen.

Voor die laatste vraag: Mijn "ervaring" is met een Volvo 940 turbo. Rond 300000 km is de kop gereviseerd door een garage. Daarna heb ik kennis gemaakt met een 'goeroe' op het V700 forum en die heeft me veel geleerd. het bleek namelijk dat de klepzetels wel heel hard sleten (na 100.000 eigenijk al 'uitgestled') en met hem toen een nieuwe kop geinstalleerd. Die doet het nu al 170000 km en nog maar een klein beetje hoeven stellen (voor de oplettende lezer: idd heeft de auto nu 570.000 km gereden en doet het nog steeds prima :)) daarna nog bij twee auto's zelfstandig koppakkingen vervangen; redelijk eenvoudige motoren met enkele bovenliggende nokkenas (Fiat Punto en Peugeot 306, beide van respectabele leeftijd, dus alle verbetering was winst).

Groeten
Jan

V70R^2

Slijtage zoals de 940 turbo heb je niet, met kleppen stellen e.d.

Wel heb je de kans dat je olieverbruik toeneemt door slijtage van geleiders en klepseals die zijn uitgehard.

Zolang je geen compressieverlies hebt of overmatig olieverbruik is er niets aan de hand, en kan het prima nog 300.000km goed blijven na je gereden 300.000km.

V70R^2

Misschien even extra groot onderhoud inplannen, stage 0 zegmaar, en de nodige zaken preventief aanpakken.

Even de stappenmotor reinigen doet vaak wonderen voor stationar loop.

RemkoT5

Koppakking problemen is naar mijn mening een zeldaamheid bij deze motoren.

Klepsteel rubbers vervangen zou niet verkeerd zijn, deze willen nog wel eens uitharden bij hoge km standen.
Ik heb laatst een 850 GLT 2.5 gezien op gas met 500.000 op de teller.

c70-mooi

Dank voor de bemoedigende woorden. Vol goede moed naar de volgende 3 ton. In het tempo waarin ik nu rijd zal dat een jaar of 6 zijn. Dat moet lukken.
Die stappenmotor ga ik inderdaad eens onder handen nemen. Maar ik wacht een beetje op beter weer :)
Daarnaast heb ik nog wel een paar klusjes liggen (antenne vervangen, stoel naden repareren, buitenspiegel repareren, wat schakelaartjes, etc) Moet weer eens een weekeindje 'niets' hebben.

groeten

jberg

Volgens mij heeft een modeljaar 2000 geen zelfstellende kleppen meer

V70R^2

Als het goed is nog wel, 2.0 t5 heeft sowieso nog hydraulische stoters dan.

De 2.0t 163pk heeft van 2001+ sowieso vaste stoters.

Zolang de motor goed loopt en geen getik laat horen zou ik mij ook geen zorgen erover maken, stellen is dan sowieso nog niet nodig, dat hoor je vaak wel aankomen.

jberg

dan zullen bij de 3 ton de kleppen wel aardig dicht staan en zou ik de klepspeling maar eens nakijken, torxboutjes onder de afdekplaat losdraaien en met een voelermaatje erin

jberg

slechte koudstart is wel een veeg teken

petrolhead2.5

Citaat van: jberg op 18-01-2016 20:40:28
dan zullen bij de 3 ton de kleppen wel aardig dicht staan en zou ik de klepspeling maar eens nakijken, torxboutjes onder de afdekplaat losdraaien en met een voelermaatje erin
dit is geen klus voor amateurs, ik weet niet anders als dat de nokkenassen eruit moeten.

haasje

niet nodig om de klepspeling te meten

jberg

NinaPaul

Citaat van: jberg op 19-01-2016 16:05:03
Citaat van: haasje op 18-01-2016 23:33:44
want??

Je kan met voelermaten meten door de inspectieluiken?!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jberg

Johann

Citaat van: haasje op 18-01-2016 23:33:44

Alleen bepaalde bouwjaren. Nieuwe motoren hebben geen "luiken" meer.