Gîmmerse Volvo's [ S70 R | V90 T8 AWD R-design | S70 2.4 ]

Gestart door FrankvdAa, 23-01-2016 11:07:46

Vorige topic - Volgende topic

KIM

En dat komt omdat bij gas los je systeem overschakelt op de fuel trim voor nullast.
Zolang de STFT pendelt kun je er geen diagnose mee verrichten.

FrankvdAa

Citaat van: KIM op 11-01-2017 19:25:04
En dat komt omdat bij gas los je systeem overschakelt op de fuel trim voor nullast.

Jammer,... kan dus nog zo'n beetje alles zijn uit jouw lijstje. :-\

Maar kan ik een lekkende injector zelf constateren of moet ik ze daarvoor wegbrengen?
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

KIM

Dat is het grote nadeel bij fuel trim problemen...
Het kan door heel veel zaken veroorzaakt worden. Een kwestie van uitsluiten dus.

V70geRwin

Citaat van: FrankvdAa op 11-01-2017 19:28:54
Citaat van: KIM op 11-01-2017 19:25:04

Jammer,... kan dus nog zo'n beetje alles zijn uit jouw lijstje. :-\

Maar kan ik een lekkende injector zelf constateren of moet ik ze daarvoor wegbrengen?

Je kunt er een paar flesjes injector reiniger doorheen jagen.
Kan eigenlijk nooit kwaad en is tientjes werk.

FrankvdAa

Volvo S70R - 363.xxxkm

Ik dacht het van de week al een keer te horen, maar 't kon ook de muziek zijn. Vandaag merkte ik het echter weer op; een zoemend geluid bij sturen naar rechts. Het lijkt erop dat het wiellager linksvoor z'n beste tijd gehad heeft. Gelijk maar even een afspraak gemaakt voor morgenmiddag en dan direct even vragen of ze de brandstofdruk willen controleren.

Vandaag ook de juiste slangklemmen ontvangen voor de vacuumslangen, dus die wil ik zaterdag vervangen.
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
--

FrankvdAa

Vreemd, vandaag naar de garage en nu is er niets meer te horen. Gisteren zoemde hij rond de 40km/u als een dolle en nu hebben ze er wat mee gereden en is er niets te horen. Zul je zien dat hij zodadelijk weer begint. :eusa_think:

Ze hebben wel gelijk even de brandstofdruk gemeten en die was 2,4bar bij stationair en ging naar 3bar zodra ze gas gaven. Dat is oke toch?

Ik zit nu te denken, dat probleem van het af en toe dippen is sinds de auto voor de laatste keer is gemapped. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de injector constante niet goed staat, of niet? Of zou dat net een wideband meting dan direct opgevallen moeten zijn?
--

leons850

Je hebt in je onderschrift staan dat je groene 440cc injectoren hebt. Weet je zeker dat je originele bosch injectoren hebt?
Want dat zou het gedrag van je auto ook verklaren, ik spreek uit ervaring en weet dat Gerwin ze ook had.
Misschien daar wat informatie over?

Van je lager is erg vreemd. Misschien de stofkap van je remschijf?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

FrankvdAa

Citaat van: leons850 op 13-01-2017 16:46:46
Je hebt in je onderschrift staan dat je groene 440cc injectoren hebt. Weet je zeker dat je originele bosch injectoren hebt?
Want dat zou het gedrag van je auto ook verklaren, ik spreek uit ervaring en weet dat Gerwin ze ook had.
Misschien daar wat informatie over?

Van je lager is erg vreemd. Misschien de stofkap van je remschijf?

Ik heb die injectoren toen overgenomen van Sebastiaan als zijnde gebruikte, originele groene. Qua afwerking heb ik ook geen reden om daar aan te twijfelen en ze zaten ook in Bosch doosjes. Zal straks wel even een fotootje posten.
--

FrankvdAa

En net onderweg naar inderdaad weer een flinke zoem, maar het duurde wel even voordat deze optrad. Nog eens goed geluisterd met de radio uit en zou ook wel eens van achteren kunnen komen. Zojuist thuis eens even alle wielen nagelopen en de schijf linksachter is beduidend warmer dan rechtsachter.

Zou misschien m'n (hand)rem blijven hangen? En das geluid begint te maken als hij wat warmer wordt... morgen even de krik eronder en dan toch nog maar eens terug naar de garage. Omdat ik het in eerste instantie van voren leek te horen, hebben ze er waarschijnlijk niet meer aan gedacht om achter ook even te checken.

Hierbij nog even een foto van de injectoren:
--

leons850

Ik weet niet hoe oud je remklauwen zijn maar die willen nog wel eens blijven hangen als ze wat ouder worden.
Check na een ritje ook de klauwen eens.

Als je ze van Sebas hebt zal dat wel goed zitten.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

FrankvdAa

Vanmorgen met frisse moed begonnen aan de vacuumslangen. De slangen rondom de turbo/TCV waren al vervangen tijdens de turbo wissel, maar die vanaf de inlaat naar EVAP klep en net voor de turbo (PCV?) waren behoorlijk broos. Helaas bleek bij het loshalen van de eerste slang dat deze allemaal een binnendiameter van ~11mm hebben en dit zaten dus net niet in mijn pakketje. ???

Dus de vacuumslangen maar gelaten voor wat het was en het gasklephuis gereinigd. Dit kreeg ik nog als tip mee gisteren i.v.m. het dippen van het toerental. De gasklep was inderdaad aardig smerig, dus hopelijk geeft dit verbetering.

Daarna een testritje om te kijken of ik die zoem weer op kon wekken en dat lukte. Bij thuiskomst even aan de klauwen gevoeld en die waren zowel links- als rechtsachter koud. Zowel links als rechts even met de krik omhoog gezet en linksachter staat het wiel vrij snel stil terwijl rechtsachter het wiel een flinke tijd blijft draaien als ik 'm een slinger geef. Dat zal de handrem dus wel zijn.

De LTFT was nog steeds hoog, maar tijdens m'n testrit geen last gehad van een dippend toerental. Dat kijken we dus de komende week even aan.
--

FrankvdAa

Volvo S70R - 363.318km

Het gezoem bleek een vastzittende remklauw linksachter i.c.m. de geperforeerde schijven. De klauw (la) en blokken (la + ra) zijn vervangen en het gezoem heb ik sindsdien ook niet meer gehoord. Wat ik vreemd vind is dat het met name optrad in een bocht naar rechts, vandaar mijn vermoeden dat het 't lager was, maar deze was helemaal in orde.

Sinds het reinigen van de gasklep is de overgang tussen gas los en terug op het gas een stuk soepeler geworden. Het dippend toerental is nu iets minder heftig, maar het gebeurt nog steeds. Inmiddels een afspraak gemaakt met Sebastiaan om te kijken of we de oorzaak kunnen achterhalen.

Vandaag ook even de oude interieursensor gereinigd (adhv de handleiding van volvobug een eitje) en getest. Binnenkort even wisselen met de sensor die momenteel in de S70 van mijn ouders zit en hopelijk zijn we die storing dan ook kwijt.
--

FrankvdAa

Volvo 460 - 113.691km

De laatste tijd liep het blokje niet helemaal lekker, met name stationair en laag in de toeren, en recent viel mij ook op dat de koplampen 'knipperden'. Niet echt uit/aan, maar harder/zachter. Daarop ben ik wat gaan meten en kwam tot de conclusie dat de dynamo gaar was; na een kort ritje gaf deze stationair 15V over de accu en dat is niet echt bevorderlijk voor de auto.

Dus op zoek naar een vervangend exemplaar (Valeo A13N241, 70A) en deze kwam gisteren binnen. Vanmorgen maar direct aan begonnen en na 25min zat de nieuwe er al weer in en meette ik een nette 14.3V over de accu bij stationair. Na een stukje rijden startte de auto daarna ook weer met veel meer overtuiging, dus ik zeg missie geslaagd.

Het golven bij stationair en laag in de toeren is nu ook helemaal weg en hij rijdt weer als een nieuwe! ;D
--

)()()sT

Ongelofelijk hoe weinig die 400's eigenlijk allemaal gelopen hebben :)
Allemaal van een oud mannetje/vrouwtje geweest :D

FrankvdAa

Citaat van: )()()sT op 28-01-2017 14:15:21
Ongelofelijk hoe weinig die 400's eigenlijk allemaal gelopen hebben :)
Allemaal van een oud mannetje/vrouwtje geweest :D

Ja echt, kon het in eerste instantie niet geloven, maar het NAP rapport voor aankoop liet zien dat er de 10 jaar ervoor amper 3dkm per jaar mee was gereden.
--