Gîmmerse Volvo's [ S70 R | V90 T8 AWD R-design | S70 2.4 ]

Gestart door FrankvdAa, 23-01-2016 11:07:46

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

FrankvdAa

Volvo 460 - 111.130km

Vandaag de bougies, olie, oliefilter en luchtfilter vervangen van de 460. Mocht wel eens gebeuren, want toen we de auto bijna twee jaar geleden kochten, was deze eigenlijk al aan een beurtje toe. De olie die eruit kwam was dan ook aardig zwart. Bougies zagen er m.i. nog wel aardig uit, maar toch maar vervangen.

De motor loopt nu een stuk soepeler en rustiger en de reactie op het gas is ook een stuk beter.

Volvo S70R

K&N filter gereinigd en opnieuw ingeolied. Ook de K&N van de Honda CB600F even gedaan.

Volvo S70 2.4

Daarnaast nog bezig geweest met de S70 van m'n ouders. De bestuurdersdeur kon niet geopend worden met de sleutel, wat erg lastig is i.c.m. het af en toe leeglopen van de accu want dan moet m'n vader via de achterklep over de achterbank de motorkap openen om de accu op te kunnen laden. Nu kan hij de bestuurdersdeur weer gewoon openen met de sleutel; het palletje van het sleutelgat bleek niet in slot te zitten...

Om na te gaan of de recent geplaatste lichtjes in de deuren de oorzaak van de lekstroom zijn, hebben we die voor nu even ontkoppeld. Nogmaals de lekstroom gemeten, maar ook nu weer amper 17mA wat niet gek is. We gaan het zien of het ontkoppelen een positief effect heeft.

Tenslotte nog nieuwe gasveren voor de achterklep geplaatst (Febi Bilstein, maar er stond gewoon Stabilus op de dempers en waren identiek aan de Volvo dempers, maar voor minder dan de helft van het geld), hoedenplank speakers geplaatst en de elektrische antenne goed gezet (stond naar voren i.p.v. naar achteren).
'21 Volvo V90 T8 AWD R-Design, Platinum Grey, B&W, niveauregeling
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury Line, '92 Volvo 440 GLT 1.7i
--
Weblog    Volvo x70 R-register

FrankvdAa

Merk de laatste tijd steeds vaker dat de R wat inhoudt, alsof hij een slagje mist. Ook blijft bij het intrappen van de koppeling bij afremmen het toerental soms even hangen bij 500/600tpm om vervolgens langzaam terug naar ~900rpm te gaan.

Rotor, verdelerkap, bougiekabels, bobine zijn allen vervangen. Het lijkt met name in de lagere toerentallen op te treden, dus tot zo'n 2.000-2.500rpm.

Waar zou ik dit moeten gaan zoeken? Nokkenassensor? LMM? Het lijkt ook met name bij vochtiger weer op te treden, maar aan de andere kant hebben we de laatste tijd ook niet veel droog weer gehad ;)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
--

FrankvdAa

Volvo S70R - 359.435km

Vandaag de compressie laten meten om een indruk te krijgen van het blok na bijna 360dkm. Alle cilinders kwamen tot 10,9-11 bar met koude motor, dus dat ziet er goed uit.

Wel binnenkort even de bougies vervangen door nieuwe... mogelijk dat dat nog een positieve invloed heeft op het sporadische hikje rond de 2.000tpm

Edit: en nog enkele vacuumslangen vervangen, want nog niet alles is vervangen door siliconen. De resterende stukken beginnen wat krokant te worden.

Edit2: de bougies zijn inmiddels vervangen evenals de pakking van de olievuldop.
--

FrankvdAa

Volvo S70R - 360.0027km

Vandaag de 360dkm voorbij zien komen en sinds het vervangen van de bougies geen hikjes meer waargenomen, dus dat is mooi opgelost.

Omdat we van plan zijn om binnen nu en een jaar een caravan te kopen, ben ik maar alvast op zoek gegaan naar een set Emuk caravanspiegels. Alle sets die ik via eBay gevonden kreeg waren inmiddels al verkocht, maar toen kwam ik een setje nieuw-in-doos tegen bij een Duitse webwinkel. Snel besteld en na 3 dagen al jn huis. Echter, bij het uitpakken bleek het setje toch al eens gebruikt en waren er enkele vervangende onderdelen aanwezig; een van de veiligheidsbouten was vervangen door een gegalvaniseerd exemplaar die bij aandraaien te klein bleek voor het vierkante gat in de houder en na 1x aandraaien meteen doldraaide en niet meer los wilde >:(

Gelijk maar contact opgenomen met de verkopende partij en een geschil aangemaakt bij PayPal, maar na 1 week nog steeds geen reactie.

Aangezien ik het zonde vond om de set hiervoor te retourneren, omdat de houders toch al bijna niet meer aan zijn te komen, ben ik op onderzoek uitgegaan en kwam tot de ontdekking dat, behalve de houders, het meeste nog na te leveren is en ook allemaal uitwisselbaar is. Een snelle zoektocht op Marktplaats leidde mij naar een super goedkoop setje Emuk spiegels voor een Omega B wat nog als nieuw er uit zag. Contact opgenomen met de verkoper en de volgende dag direct opgehaald (zag er echt ongebruikt uit!!).

Van de twee sets één gemaakt en heb nu ook gelijk enkele reservedelen. :eusa_dance:

Als laatste poging het geschil bij PayPal opgewaardeerd naar een claim met het voorstel tot terugbetaling van een deel van de kosten, omdat ze me a) geen nieuwe, complete set hadden gestuurd en ik, b) moeite heb moeten doen (en kosten heb moeten maken) om tot een complete set te komen. Binnen 1 uur had ik reactie dat mijn voorstel akkoord was, dus toch netjes afgehandeld. :eusa_clap:

Nu op zoek naar een geschikte caravan ;)

Volvo 460 - 111.789km

Gisteren de klem van de min-pool vervangen, omdat deze al enige tijd gescheurd was; waarschijnlijk een keer wat te straks vastgezet. Bij de lokale automaterialenhandel een universele klem gescoord en binnen 5min vervangen.

Volgende week gaat de 460 op voor de APK.
--

)()()sT

Ik heb ook die emuk spiegels. Goede set maar soms zakken ze toch wel eventjes weg als ik ze niet strak genoeg heb vastgezet. Ieder z'n meug, maar caravannen is leuk. Ik heb er vandaag ook weer liters benzine doorgeduwd op de Peage ;D

FrankvdAa

Zijn de afgelopen twee jaar met de caravan van mijn ouders weggeweest en dat is ons uitstekend bevallen. Enkel is de caravan net wat te klein voor ons; het vaste bed is net wat te kort voor mij en het bed voor de kinderen was vorig jaar nog net groot genoeg, maar die twee groeien als kool. :o ;D
--

FrankvdAa

Afgelopen dinsdag een dagje Duitsland gedaan. Allereerst naar Cochem voor o.a. een rondleiding door de Rijksburcht, maar de jongste (5jr) wilde nog een keer gaan racen op een racebaan dus op de terugweg nog even langs de Nordschleife gereden waar tussen 17.30u en 19.30u de toeristen hun rondjes konden rijden.

Bij aankomst om 17u waren ze nog aan het scheuren met gecamoufleerde modellen van Mercedes, Aston Martin, BMW, Audi, Landrover en nog paar. Enkele kwamen vreselijk hard voorbij het op het rechte stuk, dus dat maakte wel indruk. Kaartje gekocht voor 1 rondje en gewacht totdat de baan open ging. Even 10min gewacht zodat de snelle mannen geen last van ons hadden en toen de baan op; uiteraard rustig aan en op de rechte stukken wat gas geven en doortrekken zodat ze op de achterbank het gevoel van racen kregen. Natuurlijk door ongeveer iedereen voorbij gereden op 3 na die nóg rustiger reden ;D

Dit was uiteraard een hele belevenis en na 1 rondje wilden ze nog meer, maar dat leek mij niet zo'n goed idee; daarbij was de baan om 18u inmiddels ook alweer gesloten i.v.m. een ongeval dus maar goed dat we niet te lang gewacht hadden.

Zojuist even gezocht en we zijn goed gespot, hierbij een korte impressie:

--

FrankvdAa

Vandaag op pad geweest voor een caravan.

Zoals al eerder aangegeven zijn we enkele jaren op vakantie geweest met de caravan van mijn ouders en dat beviel zeer goed. Helaas groeien de kinderen zo hard dat het bed voor hun te krap is geworden en ze zijn nog te jong om in een eigen tentje te slapen. Dus op zoek naar een eigen, grotere caravan maar dan wel eentje die voor twee personen niet te veel overkill is qua grootte.

Na enig zoeken en bekijken van enkele aangeboden modellen, vandaag de knoop doorgehakt en een prachtige Fendt Tendenza 465 SFB gekocht uit 2011. Het ding ziet er nog als nieuw uit en afgezien van een voortent verder volledig naar onze wens en (niet vereist, maar wel handig) mét vol-automatische mover. :eusa_dance:

Nu rustig op zoek naar een geschikte stalling en dan kunnen we hem op 22 oktober ophalen. De kinderen kunnen niet wachten... :)

Volgend jaar eens kijken voor een mooie voortent.

--

)()()sT

Gefeliciteerd! Gaat met de R als trekker vast goed komen 8)

UserID6342

Goede keuze Frank, Fendt is een erg goed en fijn merk  :eusa_clap: :eusa_clap:. Gaan jullie een hoop plezier aan beleven.

FrankvdAa

Bedankt, we zijn er erg content mee. Kregen er ook nog een midweek of weekend gratis camperen bij, dus als het weer een beetje mee zit, kunnen we 'm in de herfstvakantie al uitproberen. ;)

Nu nog een afneembare trekhaak onder R.
--

elianmars

Mooi ding! Zie ik er zelfs lichtmetaal onder liggen?

FrankvdAa

Citaat van: elianmars op 25-08-2016 08:15:23
Mooi ding! Zie ik er zelfs lichtmetaal onder liggen?

Uiteraard, je kunt niet zonder op vakantie ;D

Er komt nog een tempo 100 keuring op, zodat ik in Duitsland harder dan 80 mag rijden. Verder een BOVAG keuring incl. twee nieuwe banden, 12 mnd garantie, vochtmeting e.d. en dan is hij klaar om te gaan.
--