Omschakelmoment LPG

Gestart door macfocus, 23-01-2016 22:45:50

Vorige topic - Volgende topic

macfocus

Hoi,

Ik heb een Teleflex SGI installatie in de 10 klepper liggen.
Doet het prima op zich.
2 "problemen":

1: Verbruik iets hoger als leuk (1:7,5)
2: Omschakelmoment van benzine naar LPG bij koud weer.

Hij schakelt normaal om na ± 1 km, niks aan het handje
Maar in de winter schiet het niet op. Meer specifiek, zodra de buitentemperatuur 1 graad (of lager) is, dan is het feest. Dan schakelt ie om, wat uiteraard niet lukt omdat de boel te koud is. Boel bevriest, zoemertje gaat braaf piepen, ik zet de LPG installatie uit, en hoop vervolgens niet te vergeten dat ik op benzine rij. En als je maar vaak genoeg probeert om te schakelen, snapt de installatie het niet meer, and dan is het even de auto uitzetten en weer starten (soms zijn files dan best handig  :P)

Hoef denk ik niet uit te leggen dat dit niet handig is, gezien het benzine verbruik.

Kortom, kan je het omschakelmoment instellen?
Zo ja, hoe?
I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)

Ludo

Als je verdamper bevriest heeft dat niets met omschakelmoment te maken, maar met het koelsysteem.

hilko73

Heb je geen foutmelding van de LPG installatie? Het kan aan de temperatuurgever (Van de LPG installatie!) liggen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

macfocus

Geen idee waar ik een foutmelding zou kunnen terugvinden.
Heb zelf geen uitlees software ter beschikking.

The Demon

Ik heb geen last van bevriezen, mijn G2 installatie schakelt direct na het starten over op LPG en doet het gewoon.
Citaat van: Ludo op 23-01-2016 23:03:22
Als je verdamper bevriest heeft dat niets met omschakelmoment te maken, maar met het koelsysteem.
Dan zal de verdamper het hoogste punt van het koelsysteem zijn en dus het eerste waar er lucht in komt te staan waardoor het gas bevriest.
Citaat van: hilko73 op 24-01-2016 17:42:25
Heb je geen foutmelding van de LPG installatie? Het kan aan de temperatuurgever (Van de LPG installatie!) liggen.
Ik weet niet of die in de betreffende installatie zit, maar het zou een verdachte kunnen zijn.

macfocus

Citaat van: The Demon op 24-01-2016 19:22:49
Dan zal de verdamper het hoogste punt van het koelsysteem zijn en dus het eerste waar er lucht in komt te staan waardoor het gas bevriest.

Da's wel een goeie, volgens mij hangt ie vrij hoog tegen de parafan aan.
Maaruh, ff blonde vraag, is het geen gesloten koelsysteem? Ik bedoel waar moet die lucht dan vandaan komen?

hilko73

Als de verdamper lager hangt dan het kvs vaatje, dan is de verdamper dus niet het hoogste punt van het koelsysteem.
Buiten dat zou de verdamper dan altijd bevriezen, niet alleen bij koud weer.
Je verdamper zou in theorie alleen het hoogste punt kunnen worden als je met dramatisch laag kvs niveau rondrijdt, en ik neem aan dat je dat gecontroleerd hebt.

Voor de rest: Google is je beste vriend
Er zit in ieder geval een temperatuur sensor en een druksensor in de verdamper van het SGi systeem, voor zover ik zo in de gauwigheid zie.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

JvW

Ik denk dat het erom hangt wat het hoogste punt is. De verdamper zit vrij hoog (net onder de veerpootbrug) tegen de parafan.
Zit er al een nieuwe radiateur in? Deze was bij verkooop door mij namelijk niet meer helemaal jofel. Daardoor zou het goed kunnen dat er lucht in het systeem zit.

Vanaf nieuw duurde het altijd al erg lang voordat de installatie overschakelde van benzine naar gas. Het probleem wat jij beschrijft met het piepen had ik als het lpg-filter teveel vervuilt was (zit net naast de verdamper). Wanneer is dit voor het laatst vervangen?

macfocus

Citaat van: JvW op 29-01-2016 12:23:30
Ik denk dat het erom hangt wat het hoogste punt is. De verdamper zit vrij hoog (net onder de veerpootbrug) tegen de parafan.
Zit er al een nieuwe radiateur in? Deze was bij verkooop door mij namelijk niet meer helemaal jofel. Daardoor zou het goed kunnen dat er lucht in het systeem zit.

Vanaf nieuw duurde het altijd al erg lang voordat de installatie overschakelde van benzine naar gas. Het probleem wat jij beschrijft met het piepen had ik als het lpg-filter teveel vervuilt was (zit net naast de verdamper). Wanneer is dit voor het laatst vervangen?

Hoi,

Voor zover mij bekend zit er geen nieuwe radiator in. Ook nog geen problemen mee gehad, koelwater temp meter staat ook altijd netjes strak op 15:00 uur.
LPG installatie is door mij verder nog niets aan gedaan, en ik vermoed ok niet door de eigenaar voor mij. Dus minstens 2,5 jaar oud, waarschijnlijk veel langer.

Ik zal eens een goede gasboer opzoeken in de buurt van Almere/Amsterdam, als iemand een adres heeft?

razorx

Bodo, Amsterdam noord.

JvW

Het gasfilter zit dan zeker wel verstopt. Die kun je makkelijk zelf vervangen, haal maar eens uit elkaar. Dan zie je hoe dat filtertje eruit ziet. Stelt echt niets voor. Filtertje kost ruim een tientje. Als je het eens in de 15K km vervangt, dan heb je geen problemen.
Schoonmaken scheelt wel iets, maar ik vrees dat het nu compleet dichtgeplakt zit.

macfocus

Citaat van: JvW op 29-01-2016 15:03:06
Het gasfilter zit dan zeker wel verstopt. Die kun je makkelijk zelf vervangen, haal maar eens uit elkaar. Dan zie je hoe dat filtertje eruit ziet. Stelt echt niets voor. Filtertje kost ruim een tientje. Als je het eens in de 15K km vervangt, dan heb je geen problemen.
Schoonmaken scheelt wel iets, maar ik vrees dat het nu compleet dichtgeplakt zit.

Ok, gaan we doen, en waar haalt men deze filtertjes?

JvW

Ik haalde ze altijd bij de gasboer in Goes, maar dat is voor jouw wat te ver weg vrees ik....

Even op ebay gekeken:
http://www.ebay.com/itm/REPAIR-SET-FOR-DRY-GAS-FILTER-Teleflex-GFI-AG-SGI-/261775609334

macfocus

Auto gaat volgende week naar Bodo, voor beurtje.
Eens kijken of ze het vroege omschakelen bij koude kunnen verhelpen + LPG beurtje.

macfocus

Installatie is nagekeken, filtertje vervangen (was hoooooog nodig).
Men was tevreden over de staat van de installatie. Omschakelmoment is een lastige.
Hij kan hem "Warmer" zetten, met als nadeel dat ie langer benzine zuipt. Of het omschakeltoerental wat verhogen, wat in ieder geval zou helpen voorkomen, dat ie bij lage toerentallen (lees stationair/langzaamrijden) al overschakelt.

Uiteindelijk geen van beide gedaan, 1e wilde ik niet (hij zuipt al zoveel koud), 2e heeft Bodo uiteindelijk niet gedaan omdat het niet lekker wilde/paste etc)

Wel commentaar gekregen op de stationair loop op benzine. (had ik zelf ook al geconstateerd), advies was om eens wat injector reiniger bij de benzine te gooien en kijken of dat helpt.