'ball seat' kapot, pook mist 1 en 2

Gestart door Arjan4130, 27-01-2016 22:58:43

Vorige topic - Volgende topic

Arjan4130

Mijn vriendin had gisteren voor het eerst onze 'nieuwe' V70 mee. Zegt ze: 'hij trekt wel moeilijk op zeg. Ik liet hem echt een paar keer afslaan.'

Ik dacht nog dat ze een beetje moest wennen aan de koppeling, maar toen ik er vanochtend mee weg ging had ik gelijk door dat er iets niet goed was. Auto komt bijna niet van z'n plek, trekt totaal niet en slaat bijna af. Ik dacht eerst aan benzine-toevoer of ontsteking, maar het blijkt een stuk simpeler. De auto stond nooit in z'n 1 en 2, maar in z'n 3 en 4!!!  :-[

Toen ik de pokhout optilde (die schiet toch al steeds vanzelf los uit het paneeltje) zag ik dat het hlastic onderdeel wat de bal onderaan de pookstang op z'n plek houdt kapot is. Dus in plaats van dat de bal op z'n plek blijft en het dwarsstangetje naar beneden wordt geduwd, komt de bal en dus de pook schuin omhoog. En is linksboven niet de 1, maar gewoon de 3  :eusa_wall:

Onderdeel heet in het engels 'ball seat' (nummer 3 op deze tekening:http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=238885&ukey_make=865&ukey_model=11966 )

Zaten al twee kleine schroefjes in die 'ball seat' maar die houden duidelijk niet supergoed. Wie weet hoe dit in het Nederlands heet en waar ik een vervanger kan vinden? En is dat zelf te vervangen?

Fotootjes:
Witte plastic onderdeel zit dus los. Waarschijnlijk zijn de weerhaakjes gebroken of iets dergelijks.

Schroefjes als tijdelijke oplossing

Voor nu rijdt hij weer even als een trein, maar wil het liever gelijk goed oplossen.

KIM

Ik heb nog wel een volledige pookunit liggen. Voor 25 euro (ex. Verzenden) mag je die overnemen.

Arjan4130

Top. Even uitzoeken hoe die te vervangen, maar ik stuur je een pm.

Arjan4130

Weet iemand of ik die gewoon kan vervangen? Of moeten daarna de kabels die op de pookunit aansluiten nog afgesteld worden?

Of is daar niks aan af te stellen en zou het in een keer goed moeten zitten?

Hoop dat iemand me dat kan zeggen. Wil de reparatie graag zelf doen, maar wil voorkomen dat ik daarna de bak de soep inrijd  ;D

UserID6342

Pookunit is goed zelf te vervangen.  Middenconsole weghalen, pook opzoeken, 4 schroeven losdraaien, 2 borgklemmen eruit voor de kabels, kabels losklikken en eruit schuiven en je hebt de hele pook zo in de handen.  Let aub wel even goed op, welke kabel waar zit anders schakelt hij idd niet dadelijk.  Terugbouwen omgekeerd doen.

Arjan4130

Bedankt! Hoopte al dat het dat was. Mooi klusje  om mee te beginnen :)

Arjan4130