Waar komt de continu + oftewel 12V op het koelfanrelais vandaan

Gestart door RyanB, 29-01-2016 18:26:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RyanB

Mede dankzij diverse Topics ben ik er achter gekomen dat de koelfan of koelvin hoe je het ding ook wilt noemen van mijn 850R geen continu 12V aansturing krijgt.
Trek ik een kabeltje vanaf de accu naar de stekker van het relais werkt alles prima.
Nu zou ik dat dus ook zo kunnen maken, maarja, zo zit het origineel niet en dat gaan we dus zo ook niet doen :eusa_naughty:.
Deze originele 12V aansturingsdraad verdwijnt dus in de kabelboom en lijkt richting de ecu te gaan.
Klopt dat of haalt deze zijn stroom ergens anders vandaan?
Wil het graag weer origineel werkend hebben zoals het hoort.

RyanB

Bij mij in ieder geval niet, want hij staat pas sinds 3 weken op Nederlands kenteken.
Toen ik de carterventilatie vervangen had is mij ook niets opgevallen dus ik zeg voorzichtig nee, maar ik weet het niet..
Als ik het dus goed begrijp zit deze + kabel verbonden met de kabel die tussen de dynamo en de accu zit?

jeroen74

Volgens het 1995 schema een grijze draad op de startmotor, waar ook de dikke pluskabel vanaf de akku op zit. De dynamo is ook hier op aangesloten (dynamo -> startmotor -> accu)

Als de kabel tussen de startmotor en de accu, of de startmotor zelf, ooit eens vervangen is, is het dus best mogelijk dat dit draadje over het hoofd is gezien.

Schema's te vinden op www.volvowiringdiagrams.com



UserID6342

Zie app van gisteravond en net wat Jeroen zegt.  Er zitten 3 draden op de starter; 2x dik rood en 1x dun grijs bij een 850.  De laatste word vaak 'vergeten' of weggeknipt...  Die grijze draad is je aansturing.

RyanB

Bedankt mannen, de koffie is bijna op en dan zullen we eens gaan kijken.
Moet wel heel gek lopen willen we er nu niet uitkomen ;)

Johann

Citaat van: Dirk342 op 30-01-2016 06:25:57De laatste word vaak 'vergeten'

:eusa_doh: :eusa_think: :eusa_wall: :eusa_wall:

Wil wel eens "verdwijnen" in de kunststof goot en dan vergeet je 'm ja..   ;)

Johann

De grijze draad is trouwens een smelt draad, een soort van zekering. Zoals Dirk al aangeeft moet ie bij op de aansluiting van de startmotor waar de dikke rode vanaf de accu en naar de dynamo ook op zitten.

RyanB

Vanmorgen na de koffie gekeken en ja hoor, alle 3 de kabels mooi aanwezig en aangesloten.
Alleen de grijze hadden zie niet op de + gezet maar aan de massa bij het blok :eusa_wall:.
Ja het lijkt ook wel erg veel op een massakabel ;D.
Afijn, de fan werkt weer zoals het hoort.