855 T-5 verlagen met behoud nivomats

Gestart door mymac, 29-02-2016 20:40:50

Vorige topic - Volgende topic

mymac

Forummers,

Ik ben bezig met het inventariseren van wat ik nodig heb aan onderdelen om m'n baksteen te verlagen. Het is een daily dus ik wil er nog comfortabel mee kunnen reizen, maar af en toe een beetje hoeken is ook leuk. Budget voor een complete (veel te stugge) schroefset is er nu niet, dus ik zoek naar een betaalbaardere oplossing.

Voor de achterkant heb ik een setje nivomats van een T-5R overgenomen omdat deze al zorgt voor iets van verlaging (2cm). De vraag hierbij is of ik ook andere veren nodig heb ten opzichte van de huidige standaard veren? Qua verlaging is het dan voor mij af. Mocht iemand hier suggesties over hebben (compatibiliteit met nivomats en het overhellen iets verminderen) dan ben ik daar benieuwd naar.

Wat de voorkant betreft is het nog onduidelijker voor mij. Ik kan een setje Intrax veren bestellen (€165) en dan gaat de neus 4cm naar beneden. Omdat een hoop onderdelen van de veerpoot 21 jaar/284.000km oud zijn, vraag ik me af of ik hier misschien niet beter mee af ben:
http://www.europeantuningshop.nl/index.php?route=product/product&path=1663_1675_1801&product_id=33035
De achterveren zal ik niet kunnen gebruiken neem ik aan, maar het gaat mij ook om de redelijke prijs voor een compleet nieuwe veerpoot. Ik heb niet zo'n zin in geknutsel en wil het gewoon monteren en klaar zijn ;D Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, of toch wat anders adviseert?
R53 MINI Cooper S Astro Black & zwart/beige | 146.000km | 18" R105 JCW
Volvo 855 2.0 T-5 MT silver sand & bruin/grijs | 334.000 km | 17" Volans | 302mm + Yellow Stuff pads (verkocht)
Volvo 854 2.5-20V GLT MT ruby red | 242.000 km (Verkocht)
Volvo 855 2.5i-20V AT DOP/beige | 408.466 km | 17" Pegasus

V70geRwin

Bij de Nivomats horen speciale nivomatveren, heb je die niet bij de dempers erbij gekregen?
Als dat nog niet genoeg verlaagt kun je nog bussen plaatsten die nog 2cm verlaging geven.

De set van ET is best leuk eigenlijk. Als je niet perse de nivomats wil dan zou ik die combineren met je huidige achterdempers, als de achterkant dan niet lekker reageert kan je ook nog nieuwe achterdempers erbij plaatsen van bijvoorbeeld Sachs Touring.

Nivomats zijn vooral handig als je veel met lading en/of aanhangers rijd. De wagen blijft dan altijd op dezelfde hoogte. Als demper is het prima maar ook niet meer dan dat.

mymac

Ik heb momenteel normale nivomats met normale nivomat veren. Heb alleen T-5R nivomats overgenomen, dus ik vraag me af of die met de standaard nivomat veren werken. Ik ga ook met deze wagen op vakantie en ik rij nog al eens met een volle bak mensen/rommel, dus daarom wil ik inderdaad de nivomats behouden...

Jammer dat de verlagingsveren van die set van ET niet werken met nivomats, maar het is niet anders. Ik ben benieuwd hoe deze set functioneert. Misschien probeer ik het maar gewoon :)
Volvo 855 2.0 T-5 MT silver sand & bruin/grijs | 334.000 km | 17" Volans | 302mm + Yellow Stuff pads (verkocht)

Bouke

Dat gaat niet werken met die veren. Er zijn als ik het goed heb twee soorten veren voor nivomats. Voor de standaard en voor de sport nivomats. Kan je aan de stippen op je veren zien. Welke bij wie hoort weet ik niet maar daar kan je iig aan zien welke het is. Verlagen gaat alleen met nivomatringen. Volgens mij heb ik zelfs nog een set liggen evt.

V70geRwin

De nivomatveren zijn een stuk slapper dan gewone veren omdat bij nivomats de demper de hoogte bepaald en bij belading de auto na een stukje rijden als het ware op pompt tot de juiste hoogte. Je zou de verlaagde nivomats kunnen proberen met je huidige nivomatveren, dat gaat vermoedelijk best prima.

Denk dat als je een oproep hier plaatst er nog wel ergens de juiste verlaagde nivomatveren liggen, meestal gaan de dempers kapot namelijk.

Er staan in de verkoop sectie nu losse verlaagde voor veren.
Als je daar een setje dempers en lagers/rubbers bij koopt kom je ook een heel eind.

mymac

De achterveren voor de nivomats heb ik al geregeld gelukkig. Ik kijk even aan hoe dat staat icm iets van verlaging vóór. Als ik tevreden ben met het resultaat dan ben ik klaar, anders toch maar Bilsteins.

Bedankt voor jullie reacties allemaal tot nu toe!

cornelis-b

Citaat van: mymac op 02-03-2016 11:14:32
De achterveren voor de nivomats heb ik al geregeld gelukkig. Ik kijk even aan hoe dat staat icm iets van verlaging vóór. Als ik tevreden ben met het resultaat dan ben ik klaar, anders toch maar Bilsteins.

Bedankt voor jullie reacties allemaal tot nu toe!

Ik denk dat je met een setje verlagingsbussen voor je nivomats goedkoper uit bent dan voor een set Bilstein dempers. Het is al eerder gezegd. heb je regelmatig je wagen vol "personen of lading" dan zijn nivomats ideaal, ben je een coureur dan kan je er beter een sportieve demper onder zetten.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien