Mijn zoektocht naar de ideale C70

Gestart door Woger, 02-02-2016 18:04:03

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Mooi dat het gelukt is, Roger!  :)

Woger

En vandaag was het onverwachts mooi weer, plus een onverwachtse vrije middag. Dus maar aan het volgende projectje begonnen. Flushen van de stuurbekrachtiging met atf olie.
Na de auto op assteunen gemanoeuvreerd te hebben eerst het reservoir er af. Man wat zit dat ding ellendig vast, in principe gewoon een weerhaakje, maar de rand van het reservoir blijft net achter de rand van het koelwater reservoir hangen  >:(.

Toen die los was heb ik de slangen los gemaakt en het reservoir schoon gespoten met remreiniger. Een dikke zwart/grijze drab kwam er uit  :o
Daarna weer aangesloten met de oude knijpklemmetjes. Is daar overigens een alternatief voor? Of kan je die gewoon bestellen bij de dealert?
Anyway, reservoir weer gevuld met nieuwe ATF en een slang op de retourleiding naar de oud olie bak.
Vervolgens een keer het stuur naar rechts draaien en een keer naar links en al oude bruine olie was er al uit.
Reservoir weer aanvullen en de motor even starten en direct weer uit. Helaas was de druk iets hoger dan verwacht en spoot de olie vanuit de bak weer oomhoog tegen de auto aan  :eusa_wall:
Nou ja, staat ie weer mooi in de olie  ;D

Uiteindelijk heb ik bijna 3 liter olie er door heen gespoeld, dus ik hoop dat ie nu een beetje schoon is van binnen. Bij een test ritje hoor ik hem nog wel zoemen, maar al een stuk minder als eerst. De maximale uitslag naar rechts gaat nu goed, maar links is nog steeds soft. Zou misschien ook aan die blauwe blokjes kunnen liggen (stuuruitslagblokjes of hoe heten die?).
Morgen een kleine 200km voor de boeg, kijken hoe ie daarna stuurt.
overigens heb ik nu het probleem dat de rubber van de dop er telkens uitschiet. Is daar een oplossing voor of gewoon een nieuwe halen bij de dealert?

Morgen een cursus dag!  :eusa_dance:

Morgen een wat langer ritje en dan maar even kijken of het verbeterd.

elianmars

In plaats van de oude knijpklemmen kun je ook r.v.s. slangklemmen gebruiken. En wat betreft de dop, die gaat wel vaker lekken. De doppen zijn los te bestellen.

Woger

ja, zat ook al aan slangklemmen te denken, maar kunnen die ook zo strak? Ik moest de onderste klem echt ontzettend hard samenknijpen om het lekken tegen te gaan.

Died850

Citaat van: Woger op 13-04-2016 18:52:03
ja, zat ook al aan slangklemmen te denken, maar kunnen die ook zo strak? Ik moest de onderste klem echt ontzettend hard samenknijpen om het lekken tegen te gaan.
Ja hoor gaat prima, mits je goede kwaliteit koopt. Die van de Gamma o.i.d willen wel sneller breken ;).

Woger

Nou gisteren dus een cursus dag, lekker tuffen richting Gouda en om 10:00 arriveerde ik in het cursus centrum.
Daar werd ik hartelijk ontvangen en na een kop koffie gingen de cursusleider en ik aan de slag.
Het model stond al klaar en de zon werd al aardig warm, dus perfecte omstandigheden.
Na eerst kort wat theoretische informatie snel over naar de praktijk:

Hier is de cursusleider al actief met het geven van een demo:

Na de demo ben ik zelf aan de slag gegaan, maar aangezien ik niet kon schuren en foto's nemen, heb ik daar (gelukkig) geen foto's van.  :eusa_whistle:

En terwijl ik me botvierde op de kleine krasjes, ging Bouke de cursusleider zich botvieren op de voorklep met dit als resultaat:

Voor:

na:

en meer gedetailleerd:

voor:

na:

Wat een verschil  :o  :eusa_clap:

Vervolgens nog een uitgebreide lunch en toen was de cursus ten einde. Uiteraard nog wel even missende spullen besteld en nog even een motorsteuntje mee gepikt  ;D .

Bouke, hartstikke bedankt, ik heb veel geleerd, maar wat ik eigenlijk nog leuker vond dat het wetsanden is, dat ik nog een manier heb gevonden om plezier aan mijn auto te beleven, :eusa_dance: hoewel dat ook grotendeels aan de cursusleider en kantinejufrouw lag.  ;D

elianmars

Ben je zo dicht in de buurt en dan kom je 'm niet even aan mij showen?  :eusa_snooty:  :'(

Woger

Citaat van: elianmars op 15-04-2016 21:20:28
Ben je zo dicht in de buurt en dan kom je 'm niet even aan mij showen?  :eusa_snooty:  :'(
Heb ik nog wel aan gedacht, maar ik ging rond 14:00 weg en volgens mij ben je dan niet thuis... :P

elianmars

Citaat van: Woger op 15-04-2016 21:22:26
Citaat van: elianmars op 15-04-2016 21:20:28
Heb ik nog wel aan gedacht, maar ik ging rond 14:00 weg en volgens mij ben je dan niet thuis... :P

Maar wel aan het werk in Zevenhuizen. Eigen baas, dus tijd kan ik maken ;D

Volgende keer dan maar ;)

Woger

elianmars

Ja, weet ik veel dat je stiekem naar Bouke gaat. Bouk heeft ook niks gezegd  :eusa_snooty:

;D

Alexdh

Citaat van: Woger op 05-04-2016 13:58:36
Op zoek naar die aluteufel kwam ik negerinnen vloeistof tegen. Ongeveer hetzelfde spul als Aluteufel voor €21 voor 3 liter.

http://shop.oil-center.de/index.php/de/nigrin-performance-felgenreiniger-evotec-1x3-liter-neu-ovp-testsieger.html

Daar maar eens kannetje van besteld. Ben benieuwd  :)

Goeie tip, ik heb het gelijk besteld. Is in verhouding een stuk goedkoper dan die flesjes zoals Iron-X. De werking ziet er hetzelfde uit, dus zal wel goed zijn.

Woger

Ja, maar helaas wacht ik al bijna 2 weken op de spullen. Eerste keer kwam het pakket tot in Etten-leur en toen weer retour afzender omdat het pakket beschadigd is geraakt. En sinds dinsdag krijg ik dagelijks te horen dat het pakket verstuurd is, maar staat volgens DPD nog steeds alleen maar aangemeld.  :(

Alexdh

Ooh balen, in de gaten houden dus. Ik heb verder ook geen verzendbericht gehad, meestal is dat al dezelfde dag of de dag erop.

Woger

Je moet sowieso even een mail sturen voor de track@trace.
Ze reageren meestal dezelfde dag nog. Zo hebben ze mij gisteren nog beloofd, dat ik het maandag binnen heb (maar staat nog steeds als alleen maar aangemeld)