Mijn zoektocht naar de ideale C70

Gestart door Woger, 02-02-2016 18:04:03

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Gistermiddag begonnen met het vervangen van alle vacuüm slangen. Was toch een stuk meer uitdagend, dan ik had verwacht. Heb ook de voorste lambda sonde er uit gehaald en een nachtje laten weken in de azijn. Was vanmorgen mooi schoon, maar of het echt werkt, moeten we nog afwachten. Hij was mooi zwart van de roet van een paar korte ritjes in ieder geval en dat is er weer af. Ik heb ook meteen een foto gemaakt van de code op de sensor en dat was 0258007070.

Anyway,

Eerst heb ik de buis tussen luchtfilter en turbo verwijderd. Daarvoor moet je dus onder de auto gaan pielen om de klem op de turbo los te halen.
Op de buis zitten 3 slangen en een connector die los moeten. Nadat die is verwijderd / losgemaakt kan je overal wat makkelijker bij.
Dan moeten de slangen vervangen worden. Ik heb dit overzicht gebruikt voor mijn auto :

Even een paar tips die mij wat tijd hadden kunnen schelen  :):
- de meeste slangen zitten vastgebakken op het "tuitje" waar ze op horen. Ik ben ze op een gegeven moment maar gaan open snijden in de lengte richting om ze vervolgens van het tuitje af te pellen.
- Met wat siliconen spray glijden ze een stuk makkelijker over de tuitjes heen
- De slang op de turbo is het meest eenvoudig te bereiken door vanaf de voorkant op de motor te gaan liggen, zodat je achter het blok kan komen.
- Draai de nieuwe slangklemmen even voor en op maat. Dan draaien ze net even iets makkelijker en op een paar plekken kan je moeilijk kracht zetten.
- Korte schroevendraaier is handig

Ik heb grotendeels slang voor slang vervangen. Het laatste T stuk bevat 2 dikkere slangen en er zitten 2 terugslag klepjes in. De tuitjes op deze klepjes hebben verschillende maten. Het vreemde is dat eentje alleen lucht in laat richting turbo en de andere alleen richting inlaatspruitstuk.

De meeste slangen zijn logisch en gaan van tcv naar turbo of luchtinlaat. Het T stuk heeft een slang die verdwijnt onder het inlaatspruitstuk, maar komt halverwege er bovenuit en zit daar bevestigd bovenop het spruitstuk (bedankt elianmars  :D).
Overigens heb ik ook voor de zekerheid, de min pool van de accu afgehaald.

Net even een stukje wezen rijden en de auto schommelt wat in toeren nu. Ik denk dat de auto even wat dingen opnieuw moet in leren. Zaterdag na de cabriotocht en de heen en terugreis zal ik pas echt een oordeel kunnen vellen.

In ieder geval weer een todootje doorgestreept  :eusa_dance:

elianmars

Ik heb bijna overal tie-wraps gebruikt, in plaats van slangklemmen. Scheelt ook veel gepieĺ.

Woger

Citaat van: elianmars op 26-05-2016 15:36:06
Ik heb bijna overal tie-wraps gebruikt, in plaats van slangklemmen. Scheelt ook veel gepieĺ.
Heb ik ook aan zitten denken, maar tie-wraps harden wat sneller uit, maar zal ook wel verschil in kwaliteit zitten denk ik.

elianmars

Citaat van: Woger op 26-05-2016 15:05:02
Heb ook de voorste lambda sonde er uit gehaald en een nachtje laten weken in de azijn. Was vanmorgen mooi schoon, maar of het echt werkt, moeten we nog afwachten. Hij was mooi zwart van de roet van een paar korte ritjes in ieder geval en dat is er weer af. Ik heb ook meteen een foto gemaakt van de code op de sensor en dat was 0258007070.

Dat zei ik toch ;D

Citaat van: elianmars op 23-05-2016 20:25:54
Ik zie dat Roger ook de T5 heeft, net als ik.

Ik heb de 0258006197 (achterste) en 0258007070 (voorste) gemonteerd.

Woger

Ja, was ook ter bevestiging bedoeld. Begin overigens wel langzaam erg benieuwd te raken in jouw auto  ;D
Ik heb aardig wat vragen klaar liggen, dus je kan me het beste proberen te vermijden de komende tijd  ;)

Ga je nog naar de/het Hertenkamp?

elianmars

Citaat van: Woger op 26-05-2016 15:45:31
Ja, was ook ter bevestiging bedoeld. Begin overigens wel langzaam erg benieuwd te raken in jouw auto  ;D
Ik heb aardig wat vragen klaar liggen, dus je kan me het beste proberen te vermijden de komende tijd  ;)

Weet ik nog niet. Ligt er een beetje aan hoe ik me voel en of ik zin heb ;D

leons850

Citaat van: elianmars op 26-05-2016 17:30:16

Doe maar wel, kun je iets voor mij mee nemen. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Woger

Citaat van: elianmars op 26-05-2016 17:30:16

Ik rij via Dordrecht, dus je kan meerijden  :D

elianmars

elianmars

Je forumnaam, Woger, is dat je eigen naam, maar dan uitgesproken door iemand met een spwaakgebwek? ;D

StefanCJ

Robster480

1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

Woger

Citaat van: elianmars op 26-05-2016 20:01:08
Je forumnaam, Woger, is dat je eigen naam, maar dan uitgesproken door iemand met een spwaakgebwek? ;D
yep, soort van. Komt van Roger Rabbit, maar dan uitgesproken door Elmer Fudd  :)

elianmars

Citaat van: Robster480 op 27-05-2016 13:48:26
Citaat van: elianmars op 26-05-2016 19:58:59
Ik beloof nog niks :P

Gezellig dat je ook komt Mars!

:-*

Ik moet eerst naar de stort, dan onderdelen halen bij Hooftman, een ķuub zand halen en lossen en dan nog zien of ik zin heb om de C te wassen en richting Epe te gaan  :eusa_shifty:

Woger