het avontuur van mijn DOP 854 2.5 10v

Gestart door RichardRoffel87, 03-02-2016 14:43:30

Vorige topic - Volgende topic

RichardRoffel87

He Iedereen,

Na 3 weken eigenaar te zijn van mijn DOP 854 begin ik langzamerhand verliefd te worden op mijn beauty, waarbij het bij aankoop een noodzaak was om met een klein budget een goede auto te kopen begin ik nu steeds meer gevoel te krijgen bij de auto.

Ik zal kort vertellen over de aanleiding van dit avontuur ;)
Door wegwerkzaamheden in mijn dorp in Noord-oost friesland was ik gedwongen om een auto te kopen aangezien het dramatische OV nu helemaal niet meer door het dorp kwam.

Nadat wij dit hadden gehoord zo'n 3 weken voordat de werkzaamheden begonnen snapte ik dat ik binnen korte tijd met weinig budget een betrouwbare auto moest hebben.

na een zoektocht op marktplaats en de rest van de verkoopsites kwam ik toch terecht bij een volvo 850 als mooie en luxe auto, maar vooral waar voor je geld. Mijn oom en tante rijden al jaren volvo's en hadden dan ook een oude volvo850 station tdi staan in frankrijk die bij inruil een aanbod kreeg van 250 euro. waar ze uiteraard niet op in zijn gegaan. deze volvo heeft het nog 6 jaar uitgehouden en bleef het gewoon doen. hij is helaas een week na mijn aanschaf verkocht (anders gelijk een donor auto met mooi leren interieur)
Daarvoor hadden ze trouwens een volvo die ze met 650DKM verkocht hebben en waarbij de volgende eigenaar deze op de 1.000.000 heeft gekregen  :eusa_clap: :eusa_clap: een erg indrukwekkende gebeurtenis als je het mij vraagt. Hierbij was er dus al een bepaalde voorliefde (of in ieder geval een goed gevoel) voor Volvo ontstaan.

De keuze kwam dus uit op een volvo 850,als oerdegelijke en als je de goede kiest luxe auto's die je voor een prikkie kan kopen tegenwoordig, zelf vind ik de station een mooier model hebben, maar deze valt in een zwaardere belastingklasse, dus de sedan was het doel!

Na gericht zoeken kwam ik uit bij de DOP die nu op de oprit staat. deze heeft een 2.5 10v en komt uit 1995 gewoon op benzine. NAP km's van 291.XXX en geen spatje roest te vinden, geen deuken al zit er hier en daar een klein krasje in de lak. verder nog supersaai gelaten met wieldoppen en verder geen enkele vorm van tuning(volgens schoonzus een echte opa auto ;D).

Gezien mijn budget was dit ook precies het soort auto dat ik zocht. ik kan de auto zelf wel mooi maken, als ie verder maar netjes behandeld is een geen afgetrapte bak is, en gezien de KM-stand wel fijn om te weten dat ie niet stiekem al op de 4 of zelfs 5 ton staat.

in de laatste 3 weken ook al 3x in gorredijk bij Hunter parts geweest voor onderdelen, hieronder de werkzaamheden die ik al gedaan heb:
- bougiekabel 5e cilinder vervangen ivm niet lekker lopen (2de hands van hunter)
- verdelerkap vervangen (2de hands van hunter)
- contactblokje links van het stuurwiel vervangen (2de hands Hunter)
- ruitenwisser hendel vervangen (2de hands hunter)
- dakstrips s70 erop gezet (hunter)
- hout inleg bij versnellingspook en raambediening ingelegd (hunter)
- originele radio(volgens mij ct-503) weer ingezet na opvragen code :eusa_wall:
- luchtfilter vervangen
- Injectorcleaner kuurtje gehad
- 2 nieuwe voorbandjes ivm lekker band in de 2de week  :eusa_doh:
- lampje vervangen van stoelverwarming bestuurder (nu werken alle knoplampjes)
- OBD1 uitgelezen, service lampje gereset en KM-stand uitgelezen (OBD gaf aan 294200, teller 293650 :eusa_dance:)
- originele volvo speakers in achterdeuren gezet (zaten bij mij alleen plastic kapjes)
- dimmer interieur vervangen, nu weer licht achter de klokken en verwarming :eusa_dance:

Nog te doen:
- 1 extra wieldop scoren (rij nu nog met 3 ;D)
- Nieuwe bougies en bougiekabels erin
- nieuwe distibutieriem erin
- olieverbruik verklaren en verminderen (als t niet te duur wordt, nu ong 1 op 1000, gelukkig voor €8,- 4 liter van action ;D)
- elektrische antenne met knopje inbouwen
- cupholders scoren, helaas altijd uitverkocht bij hunter ;D
- lampjes asbak, midconsole vakje en kofferbak nakijken
- grill, bovendelen bumpers en plastic strips zijkant en dakstrips matzwart spuiten
- motor flushen
- op termijn een paar mooie 17 inch volvo velgen
- een paar cm verlagen ivm gevoeligheid voor wind op de snelweg
- mistlampen voor inbouwen
- evt ruitenwissers koplampen
- spoiler achterop
- nieuw sierstuk op uitlaat

Al met al wil ik de auto dus helemaal netjes krijgen aangezien ik denk dat de auto het waard is, er zit geen spatje roest op, hij trekt geweldig op en loopt dan ook soepel. naar mijn idee dus een prachtauto die een beetje liefde nodig heeft.

helaas kwam ik op het 850 forum de "grote beurt workshop" pas tegen nadat deze al geweest was.. leek me een prachtig event om mijn nieuwe volvo te doorgronden... bij meer van dit soort events die enigszins in de buurt zijn lijkt het me erg gezellig om dit een keer bij te wonen.

ik ben van plan om wekelijks updates geven over de gedane zaken en evt nieuwe ideeen die ik heb. ik zal in ieder geval bijna dagelijks het forum bekijken als ik mezelf de laatste weken zo zie ;D

joeryvaneck

Welkom op het forum. Zeer benieuwd naar de foto's. zelf ook in het bezit van een 854 dop 10v.  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

RichardRoffel87

kulk

Prima roffel en een leuk intro!

Stage 0 topic al doorgelezen? Staat ook van alles in over olieverbruik, carterventilatie etc.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45720.0.html

RichardRoffel87

Jup, heb ik een beetje gelezen.. probeer het alleen nog even uit te stellen ivm de kosten... ;D maar zal het binnenkort wel moeten aanpakken.

er ligt iig geen olie onder de auto oid.. stelt me iig nog gerust ;D

Robster480

Citaat van: RichardRoffel87 op 03-02-2016 15:51:05
Jup, heb ik een beetje gelezen.. probeer het alleen nog even uit te stellen ivm de kosten... ;D maar zal het binnenkort wel moeten aanpakken.

Ja of juist niet... Als je blok leeg is ligt er ook niets onder ;)

Welkom, leuke intro en plannen!
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

RichardRoffel87

Citaat van: Robster480 op 03-02-2016 15:56:01

haha vul hem met regelmaat bij om de paar dagen pijl ik hem ff, lijkt me wel zo wijs idd ;)

had een beetje lekkage door de oliedopring, maar heb dit al opgelost. verder lijkt het niet alsof het eruit wordt gegooit.. ???

joeryvaneck

Citaat van: joeryvaneck op 03-02-2016 14:53:05
Welkom op het forum. Zeer benieuwd naar de foto's. zelf ook in het bezit van een 854 dop 10v.  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Kijk ook nog hetzelfde interieur. Leuk om een broertje te zien. Echter heb ik wel een zwart bovendeck in het interieur. Geen idee of dit origineel is.

Robster480

Als het er niet uit wordt gegooid gaat het goed ;)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

joeryvaneck

Citaat van: RichardRoffel87 op 03-02-2016 16:06:52

haha vul hem met regelmaat bij om de paar dagen pijl ik hem ff, lijkt me wel zo wijs idd ;)

had een beetje lekkage door de oliedopring, maar heb dit al opgelost. verder lijkt het niet alsof het eruit wordt gegooit.. ???
Wanneer je dit hebt gecheckt. ook even onder de plastic afdekkap kijken. hier wil nog wel eens behoorlijk wat olie ophopen

RichardRoffel87

Citaat van: joeryvaneck op 03-02-2016 16:12:35

Wanneer je dit hebt gecheckt. ook even onder de plastic afdekkap kijken. hier wil nog wel eens behoorlijk wat olie ophopen
je bedoelt dat kapje rechts voor de gaskabel enzo? daaronder ook al ff gekeken, gewoon om te zien wat er allemaal zat ;D, maar was geen olie olie te zien..

-edit-
of bedoel je bougiekap? daaronder had ik geen olie..

joeryvaneck

Citaat van: RichardRoffel87 op 03-02-2016 16:17:05
Citaat van: joeryvaneck op 03-02-2016 16:12:35

je bedoelt dat kapje rechts voor de gaskabel enzo? daaronder ook al ff gekeken, gewoon om te zien wat er allemaal zat ;D, maar was geen olie olie te zien..

-edit-
of bedoel je bougiekap? daaronder had ik geen olie..
De afdekplaat over de bougies inderdaad!

RichardRoffel87

Citaat van: joeryvaneck op 03-02-2016 16:11:35
Citaat van: joeryvaneck op 03-02-2016 14:53:05
Welkom op het forum. Zeer benieuwd naar de foto's. zelf ook in het bezit van een 854 dop 10v.  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Kijk ook nog hetzelfde interieur. Leuk om een broertje te zien. Echter heb ik wel een zwart bovendeck in het interieur. Geen idee of dit origineel is.
Ik zou het niet weten, miss is het een keuze geweest bij aankoop? ik heb het idee dat mijne nog geheel origineel is, gezien de rest van de auto zou ik zeggen dat dat soort visuele upgrades niet gedaan zijn ;D
maar vind het zelf wel mooi dat ie bij de rest van het lichtere interieur past.. zou eigenlijk ook een beige en houten pook en stuur willen hebben, lijkt me erg sjiek staan ;D

RichardRoffel87

Gister maar eens de lampjes van de asbak, sigarenaansterker en middenconsolevakje vervangen.  :eusa_dance: alle elektronica in de auto is nu werkend, kofferbaklampje was een kwestie van schakelaar omzetten ;D!

Volgende week eerst bougiekabels vervangen, heb het idee dat het schokken en inhouden bij vollast erger wordt als t nat weer is...

Ben er ook achtergekomen dat ik in het dashboard geen speakers heb, zat ook niet in de achterdeuren (onderhand wel). dus binnenkort maar eens ophalen bij Hunter. moet eerlijk zeggen dat het geluid met de speakers in de achterdeuren een stuk beter klinkt... :eusa_whistle:

Er is in ieder geval nog voldoende te doen aan de DOP!

Bij wat spannendere dingen zal ik ook foto's plaatsen!  ;D

RichardRoffel87

Vandaag weer een dagje vrij, dus weer bezig met de auto :eusa_dance:

Bij mister auto bougiekabels besteld na advies inwinnen op t forum bestelling gedaan voor 20v kabels zodat ik mij 10v kabels krijg ;D bezorging werd vrij duur, dus voor 5 euro verz. Kosten krijg k ze waarschijnlijk maandag pas binnen..  :eusa_wall:

Ook even langs de plaatselijk sloop gegaan, daar stonden een 850 estate en een v70 classic beide in t blauw..
De 850 ben k in wezen kijken maar was weinig bijzonders relais voor de gordel was er ook al uit :eusa_wall:

Toen zag ik op de terugweg de v70 classic met 16inch canisto velgen hangen, zit nu twijfelen of dat wat is.. heb zelf liever 17inch en had dan ook al het idee om bij hunter banden voor 450 euro 17 inch (imitatie) pegs te halen.. stof om over na te denken :eusa_think:

Heb de deuren geprobeerd, maar die waren allemaal geblokkeerd, was ondertussen 5 min voor sluitingstijd en moest ook nog boodschappen halen dus ben niet in de v70 geweest al zat er volgens mij wel een cupholder in met zwart leren dekje..zou dit passen in een 850??

Daarna kwam k op het idee om een x70 stuur in mijn 850 te zetten. Vind mijne al een stuk mooier dan alter 1 850's echter zou een mooi stuurtje met hout uit een x70 mij een stuk blijer maken.. weet iemand hier of dat mogelijk is zonder problemen???

Was in ieder geval weer een aardig dagje en de auto reed weer lekker.. merkte wel dat de motor als ie warm is meer stottert en moeilijk doet.. ben dan ook erg benieuwd of het met kabels vervangen weer beter gaat. Want buiten dat is het een heerlijke auto om te rijden :eusa_dance: