uitval ontsteking

Gestart door tdibur, 08-02-2016 13:59:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

tdibur

Geachte leden ik hoop dat er iemand is die weet wat mijn Volvo s70 automaat van 1998 mankeert (Griepje of Virus)??
Ik heb sinds kort een nette s 70 gekocht echter na een paar weken begon hij kuren te krijgen en wel het volgende .
Tijdens het rijden viel de motor uit bij snelheid van rond de 100 km per uur en de display van de lpg installatie viel weg , na 10 min langs de kant van de weg te hebben gestaan en div. malen geprobeerd te starten wilde hij niet aanslaan , en toen ineens na het contact div. malen aan en uit te hebben gezet branden de lampjes op de lpg installatie weer en toen was het starten en lopen . vervolgens heb ik enkele weken kunnen rijden zonder problemen en toen ja hoor hij stopte er weer mee . Ben inmiddels bij de lpg installateur geweest en de auto uitlaten lezen maar geen problemen te vinden en dit probleem deed zich dus voor op zowel benzine als op lpg . Na veel zoeken kwam mijn schoonzoon erachter dat het de relais 103 was ,dus dat probleem is nu opgelost maar echter nu begon de auto tijdens het rijden te stotteren dus nieuwe bougie's erin en proberen maar ook dat heeft niet geholpen . Na enig vraag werk hier en daar kreeg ik te horren dat het is de ontsteking deze maar weer vernieuwd maar ook dat heeft niet geholpen , gister naar de bazaar geweest in beverwijk en met angst en beven door de tunnel (hij zal er toch niet mee stoppen). ging goed tot A4 brug restaurant auto begon weer vrij heftig te stotteren en de toeren teller klapte van 2000 naar 1000 toeren en weer terug naar 2000 en dat div malen  achter elkaar ik ben nu wel met veel stotteren en hakkelen thuis gekomen maar ik weet het nu ff niet meer en durf er niet meer mee te rijden , wie o wie weet er misschien wat dit zou kunnen zijn zweet breekt mij uit .
lpg systeem uitlaten lezen geen fouten
volvo uitlaten lezen en geen fouten gevonden
bougie's vernieuwd
accu vernieuwd
verdeler vernieuwd
rotor vernieuwd
bombine vernieuwd   

jeroen74

Nokkenassensor of krukassensor.

svenerik

beste tdibur,

ik verdenk de main injector relais. niet alleen de injectoren maar ook andere sensors krijgen hun vaste massa via dit relais.

ik heb vergelijkbaar gehad en bij mij was het de aansluiting van de bekabeling in de connector naar het relais toe. het relais bevind zicht boven de fan van de radiator.

tevens is het contactblok van je contact slot een verdachte.

succes sven

edit: jeroen kan zeker ook gelijk hebben.

tdibur

sven is dat de gene waar de vacum slang op zit ??

tdibur

jeroen 74 bedankt voor de info heb jij enig idee of ik ze kan doormeten om te checken of een van deze stuk is want hij geeft niet altijd dit probleem soms doet hij het een dag of meerdere dagen goed of kan ik ze maar beter alle 2 gewoon vervangen??

svenerik


RoelNL

#6
Ik dacht dat als de nokkenas en krukassensor stuk zijn je auto het uberhaupt niet doet. Start namelijk niet omdat de ecu niet weet welke stand de nokkenassen en krukas staan.
Je motor doet het gewoon, trek de stekker maar is los van de nokkenassensor, dan zal je zien dat je kan starten totdat je ons weegt.

Nokkenassensor kost nieuw een dikke 250 euro(dealer), de krukassensor weet ik niet.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

svenerik

nokkenassensor : 125 euro bosch
krukas sensor 60 euro

beide bij estate service.

tdibur

het probleem heb ik ook niet als hij koud is maar denk ik meer te maken met als hij warm is dan begint hij te stotteren en hakkelen en soms als ik de ruimte heb om op zo'n moment vol gas te geven houd het stotteren op en loopt hij rap in snelheid op maar het gebeurd vaak als ik hem op de cruise heb staan dus constant de zelfde snelheid rij dan begint hij behoorlijk te stotteren en hakkelen tot ik bijna stil sta en dan ineens doet hij het weer normaal en soms slaat hij ook zelf af maar als ik dan op de vluchtstrook sta en hem weer start slaat hij gewoon weer aan ????????

Robster480

Ik zou eerst een gebruikte nokken- en krukassensor testen. Kost je een fractie van de nieuwprijs.
Wat voor een gas-installatie heb je? Dampgas of LPI?

1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

tdibur

heren bedankt tot zover ik ga morgen als het niet zo hard stormt eerst even naar de dingen kijken die jullie zoal hebben doorgegeven en ik laat zeker het ook ff weten mocht ik wat gevonden hebben wat de oorzaak is geweest .  was net ff naar de auto wezen kijken maar de motorkap vloog door de wind zowat over mijn auto heen dus kan morgen als het minder waait pas kijken .

tdibur

de installatie is een LPI maar het probleem heb ik dus ook op benzine gezien ik twijfelde of het een benzine of lpi probleem is heb ik hem een paar dagen op benzine laten lope en de lpi afgesloten maar ook op benzine heb ik dit probleem

jeroen74

Een nokkenassensor kan ook af en toe wat haperen, hij hoeft zeker niet in 1 keer volledig kapot te zijn.

855T5+

Citaat van: jeroen74 op 08-02-2016 15:12:15
Een nokkenassensor kan ook af en toe wat haperen, hij hoeft zeker niet in 1 keer volledig kapot te zijn.
Correct! heb ik ook gehad. Eerst een paar keer uitval in de voorafgaande weken, daarna geheel dood. Alles doet t dan in de auto, maar alleen start ie niet, omdat de ECU geen signaal van de nokkenassensor krijgt en de ontsteking dan niet aan zet. Maar omdat ik ook lees dat je lampjes van de LPi unit niet gaan branden, ligt de tip van de massa misschien meer voor de hand. Kan ook, wet van Murphy, allebei tegelijk zijn, eliminatieproces is dus nodig, vandaar de tip van weer een ander eerst te ruilen met onderdelen voordat je gaat bestellen, Lastig als je maar één auto hebt, want dat is altijd een tijdsprobleem, maar anders zeker doen.
Volvo: Mutatis Mutandis

Piet

Uitvallen nadat de motor is aangeslagen duidt meestal niet op een niet werkende nokkenassensor.
De ecu heeft die in principe alleen bij het starten nodig om de positie van de nokkenassen te bepalen.
Zodra de motor loopt heeft de ECU geen nokkenasssensorinput meer nodig.