Remmen slechter naarmate herhaaldelijk stevig remmen op snelweg

Gestart door Robert855, 12-02-2016 16:22:53

Vorige topic - Volgende topic

Robert855

Het kopje geeft het al aan, als ik voor de tweede maal stevig moet afremmen op de snelweg krijg ik te maken met een sponzig gevoel in de remmen en begint mijn stuur te trillen, iets wat bij de eerste maal stevig afremmen niet voorkomt. 

Iemand enig idee?

Marty__Mouse

Fading van je remmen.. Geen gek verschijnsel met normale remmen..
Kan ook zijn dat je remmen ooit eerder een keer flink heet zijn gelopen en dan hebben ze er sneller last van.

Heb je theoretisch met gegroefde schijven minder last van, maar minder vaak stevig remmen werkt ook...  ;D

Edit:

Hier wat meer info:
http://www.tuning-gids.nl/auto_remmen.htm
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Jurijn R

Vaak door gewoon schijt blokken.. hoe warmer, hoe zachter  ;)

Ludo

Lammert

Als je remvloeistof ouder dan 2 jaar is zou ik die ook eens vervangen. Als daar veel water in zit dat verdampt door de hitte van de 1e keer stevig remmen krijg je waterdamp bubbels in je remvloeistof en dus fading

Robert855

Robert855

Citaat van: Lammert op 12-02-2016 19:24:55
Als je remvloeistof ouder dan 2 jaar is zou ik die ook eens vervangen. Als daar veel water in zit dat verdampt door de hitte van de 1e keer stevig remmen krijg je waterdamp bubbels in je remvloeistof en dus fading
Dat zou ook wel eens goed kunnen werken

rappendaf

En hoe snel rijd je dan als je remt.Ik had met perfekte 302 rem set ook geen rem meer na 2 maal redelijk kort achter elkaar van 250 naar 120 te vertragen
850 2.3 t5 1993 133000KM ORIGINEEL
.  850 2.5 20v 1992 at 247000km
   C70 t5 23 T

Robert855

Citaat van: rappendaf op 12-02-2016 20:13:17
En hoe snel rijd je dan als je remt.Ik had met perfekte 302 rem set ook geen rem meer na 2 maal redelijk kort achter elkaar van 250 naar 120 te vertragen
Nee jong, dan noemje ook iets. Ik heb het gewoon over 120 rijden en dan afremmen naar 80 omdat er een vrachtwagen op eens voor mij de linker baan op duikt

KIM

Ik heb slechte ervaringen qua fading met 280 icm originele blokken. Met red stuff blokken werd het iets beter, maar het is voor mij een reden geweest om naar groter te gaan. Ik heb nu 320 en originele blokken en dat voldoet.

Desalniettemin treedt het faden bij jou wel erg snel op en dan ook in combinatie met trillen.

Ik kan je adviseren om naar wat groters te gaan al dan niet in combinatie met blokken die wat beter temperatuurbestendig zijn. Neem dan ook aub originele Volvo schijven want ik heb er al een paar (Ate en Brembo) krom getrapt en ik ben echt geen coureur. Wat Lammert zegt: Zorg ook voor verse vloeistof in je remsysteem want water zorgt voor vapour lock bij hoge temperaturen waardoor je rempedaal wegzakt.
Check ook de gangbaarheid van de remzuigers; als je stofhoezen kapot gaan, gaan de zuigers roesten en komen ze vast te zitten.

timokoorn

qua remblokken ben ik op mijn 302 set over gestapt op Akebono half keramische blokken. faden nog niet 1 keer bij mij. Heb er wel ATE powerdisc remschijven op liggen. Originele blokken gaven het al na 1 keer van 150 naar 80 op.

Jurijn R

Citaat van: Jurijn R op 12-02-2016 18:05:05
Vaak door gewoon schijt blokken.. hoe warmer, hoe zachter  ;)

Blijf erbij dat dit het probleem zal zijn  :-X

konniekip

Tijd voor nieuwe schijven. Had dit ook, schijven zijn dan toch te dun.

jeroen74

De remmen op mijn auto worden juist weer heerlijk bijterig na een flinke rem actie. Hoe harder de actie hoe langer ze lekker blijven.

Ik rem echter vrijwel nooit hard, dus normaal gesproken remmen ze enigszins goedkoop. Geen idee wat voor merk blokken het zijn, ik heb ze sinds aankoop en 278dkm nog niet vervangen.

volvobug

Ik herken het probleem niet zo met de standaard 280 mm remmen en originele schijven en blokken. En met een remactie van 120 naar 80, ook al trap je nog zo hard, krijg je de remmen niet zodanig heet gestookt dat ze een tweede actie kort daarna gaan faden denk ik. Ik zou ook eerst een zorgen voor verse remvloeistof en gangbare remmerij.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.