Automaat trekt heel traag op !?

Gestart door volvo850boy, 15-02-2016 18:31:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvo850boy

#30
een beetje late reactie maar ik heb hem net uitgelezen hij gaf foutcode 2-2-2 aan . ???

pcpg.janssen

#31
Foutcode 2-2-2 = BREAK (OPEN) IN SHIFT SOLENOID S2 CIRCUIT

Dus de S2 klep kan niet worden bediend door de TCU (Transmission Control Unit, ofwel je automaat computer). Dat verklaard zeker waarom je auto zo traag optrekt, want solenoids S1 en S2 zorgen voor de inschakeling van de juiste versnellingen:







VersnellingS1S2
1OFFON
2ONON
3ONOFF
4OFFOFF

Bij jou staat solenoid S2 altijd uit (want hij kan niet aangezet worden, wat foutcode 2-2-2 heeft gegenereerd), dus zijn je eerste 2 versnellingen domweg niet beschikbaar. Je start dus altijd in 3.

Wat kun je testen?
Je kunt op de automaat zelf diverse sensoren en de solenoids doormeten met een multimeter, evenals de bekabeling. De TCU zelf doormeten/troubleshooten is niet iets wat ik zou kunnen of kunnen uitleggen.

Koppel wel je accu los voordat je begint met meten!

Hieronder zie je de automaat (foto is van een V70 1999 10v), welke genomen is vanaf de linker koplamp (die zou onderaan de foto zitten, als ik wat verder weg stond).
In het rode vlak zie je de 26 polige stekker waar onder andere je solenoids op aangesloten zijn.
In het gele vlak zie je de losse output sensor.
In het groene vlak zit je PNP switch



Op de foto zijn de accu, accubak en het luchtfilterhuis verwijderd. Ik raad je aan om dit te doen omdat het je de ruimte geeft om makkelijk te werken.

1. De automaat zelf:
Op je automaat zit een stekker (in het rode vlak in de foto hierboven). Maak deze stekker los en meet met een multimeter de volgende pinnen op de bak (niet op de kabelboom) en kijk of je de volgende waarden terugkrijgt.

Dit is de connector en de nummering van de verschillende pinnen. Als massa (GND) kun je de behuizing van de bak gebruiken.










ComponentWeerstand in OhmPin op de connector
Solenoid S111 - 15 Ohm21 & GND
Solenoid S211 - 15 Ohm22 & GND
Lock up Solenoid11 - 15 Ohm23 & GND
Lijn druk Solenoid2 - 6 Ohm24 & 25
Olie temperatuur sensor900 Ohm bij 20 graden - 75 ohm bij 100 graden12 & 13
Turbine sensor300 - 600 Ohm16 & 17

Verder zit er boven op de bak nog een losse sensor (in het gele vlak in de bovenstaande foto), welke niet door deze connector loopt. Dit is de output sensor. Meet deze voor de zekerheid ook even door. Je zou tussen de 300 en 600 ohm moeten meten als deze goed is.

Als je hier grote afwijkingen meet, heb je een goede kans dat er iets stuk is en dat je het betreffende onderdeel zal moeten vervangen. Solenoids kun je voor ongeveer 50 euro per stuk vinden op ebay, maar zijn natuurlijk ook te bestellen via de dealer of automaat revisie specialisten (geen idee van prijzen daar).

Als je geen afwijkingen meet, zijn de solenoids goed en sensoren in orde en moet je het probleem zoeken in de bekabeling of de TCU.

2: De bekabeling:
Haal de TCU uit de behuizing (die zit rechts voor in je auto, onder de motorkap, vlak achter je koplamp in een zwarte plastic doos) en meet met een multimeter (in de piepstand) de volgende kabelverbindingen door:

Je meet vanaf de stekker die je net van de bak af gehaald hebt naar de stekker die onder de TCM zit. Die stekker onder de TCM ziet er als volgt uit:













Pin Bak stekkerPin TCU stekkerPin beschrijving
16A1Turbine sensor
17A2Turbine sensor GND
23A9Lock up Solenoid
12A14Olie temperatuur sensor
13A15Olie temperatuur sensor GND
24A22Lijn Druk Solenoid
25A23Lijn Druk Solenoid GND
21A27Solenoid S1
22A28Solenoid S2

Dat waren de essentiele kabels die het schakelen van de bak voor je regelen. Daarnaast zijn er ook nog kabels die de stand van de PNP switch doorgeven (de schakelaar die op de bak zit en is verbonden met je pook in het middenconsole met een staalkabel, zie het groene vlak op de bovenste foto). Die kun je voor de zekerheid ook doormeten:







Pin Bak stekkerPin TCU stekkerPin beschrijving
1A3PNP schakelaar, kabel A
2A4PNP schakelaar, kabel B
3A5PNP schakelaar, kabel C
4A6PNP schakelaar, kabel PA

Als dit allemaal goed is, kun je eventueel nog kijken naar je PNP schakelaar zelf. Als je de bak in achteruit (R) zet, gaan je achteruitrijlichten dan wel aan? Zoja, dan ga ik er van uit dat de PNP switch in orde is.

In dat geval is enkel je TCU nog over en dan zou ik beginnen met die vervangen met een exemplaar van de sloop. Let er wel op dat je hetzelfde modeljaar, motortype en baktype neemt, om problemen zoveel mogelijk te voorkomen.

Succes met het bovenstaande en laat even weten of het gelukt is.

RoelNL

#32
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70geRwin

Wow, knappe opsomming van info PCPG!

Er is toch ook een test stand waarin je de selonoids een voor een kan laten schakelen en dus testen (je hoort ze klikken of niet, zeker met motor uit).
Misschien geeft dit al meer info voordat je aan het meten gaat slaan.

pcpg.janssen

Klopt, er is inderdaad een test stand maar het probleem is dat de S2 solenoid niet aangestuurt wordt (volgens de foutcode). De test stand probeert alle componenten in een bepaalde volgorde te activeren, maar een draadbreuk of defecte solenoid zouden hetzelfde resultaat opleveren (namelijk, dat deze niet geactiveerd kan worden). Dus vandaar mijn suggestie om stukje voor stukje te testen. Dan weet je zeker waar je het probleem moet zoeken.

Voor degenen die de teststand eens willen proberen:
Sluit je ledcode lezer aan op de juiste pin (A1 als je zo'n Led code lezer hebt onder je motorkap) en druk drie maal kort op het knopje van de diagnose unit. Nu zou de zelftest moeten beginnen en de led moet 1 maal flitsen voor het een component activeert. Alle componenten worden 6 maal geactiveerd met een korte pauze tussen de activaties. De pauze tussen het activeren van de verschillende componenten is wat langer. De test moet uitgevoerd worden in P of N (uiteraard) met een draaiende motor.

De volgorde:
1. Solenoid S1
2. Solenoid S2
3. Lock-Up Solenoid.
4. Lijn druk Solenoid.
5. Waarschuwingslampje van de automaat (het pijltje) op het dashboard knippert
6. Motor management lampje op het dashboard knippert
7. Koppel limiet signaal (TCT)
8. Compensatie voor een geactiveerde bak (in D) bij stilstand. Hierbij zal het toerental wat stijgen.
9. Koppel limiet signaal TC2. Hierbij zal het toerental wat stijgen.
10. Koppel limiet signaal TC1. Hierbij zal het toerental wat stijgen.

Voor de V70 zou ik niet weten hoe je de zelftest aan de gang krijgt. Ik vrees dat dat zal moeten met een VCT-2000 en er zijn niet veel mensen die zo'n ding hebben liggen. Ik kan me niet herinneren dat ik deze functie in BrickDiag of VolFCR heb gezien.

volvo850boy

#35
Ik heb de s2 solenoid doorgemeten maar die gaf niks aan en is waarschijnlijk kapot ,de rest was wel goed . Hoe moet ik de s2 vervangen dan?

marc-850

Citaat van: volvo850boy op 15-02-2016 21:41:55
het knopje van winterstand en sport en eco is defect , dus dacht zelf misschien komt het daar door,maar dat zou niet kunnen dus omdat er niets geen lampje op het dashbord brand

Werkt het lampje in de schakelaar wel?

volvo850boy

En sinds vandaag wil die ook ontzettend moeilijk uit de parkeerstand.
Heeft dat er ook mee te maken

volvo850boy

Nee het lampje in de schakelaar werkt ook niet

pcpg.janssen

Citaat van: volvo850boy op 01-04-2016 18:42:16
Ik heb de s2 solenoid doorgemeten maar die gaf niks aan en is waarschijnlijk kapot ,de rest was wel goed . Hoe moet ik de s2 vervangen dan?
Alle Solenoids vind je in het kleppenhuis. Dat zit in je automaat, aan de voorkant, onder, achter een soort carterpan.

Dit is het stuk dat je zoekt:


De korte samenvatting van het werk is dat je door de volgende stappen loopt:
1. Zet je auto op de brug en ondersteun de motor en de bak met een motorkrik.
2. Laat de ATF uit de bak lopen.
3. Laat het subframe links voor iets zakken (dus motorsteunen los, ophanging los)
4. Verwijder de 9 bouten van de carterpan van de bak (Torx T40)
5. Verwijder het kleppenhuis. Ook 9 bouten (10mm), maar in 3 lengtes. Noteer dus goed welke bout je waaruit hebt gehaald en vergeet niet de kabels van de solenoids los te maken.
6. Leg het kleppenhuis op een schone ondergrond (je wilt er geen vuil in krijgen!) en vervang de solenoids.
7. Zet het kleppenhuis met de nieuwe solenoid(s) weer terug in de versnellingsbak (let op de juiste lengte voor de bouten).
8. Zet de carterpan terug met een nieuwe pakking.
9. Zet je subframe en ophanging opnieuw vast.
10. Slok verse ATF erin en rustig ontluchten (in alle versnellingen, regelmatig peilen)
11. Proefrit maken van een kilometer of 10-15 om de bak warm te rijden.
12. Nogmaals ATF peilen en indien nodig bijvullen.

Je zult er een dag werk aan hebben en je hebt in ieder geval 8 liter Dexron III ATF nodig, een pakking voor de carterpan en natuurlijk de solenoids. Als je de ATF in je bak gaat doen, onthoud dan dat het makkelijker is om het bij te vullen dan om het eruit te krijgen. Gooi er dus niet te veel in 1 keer in en bedenk je dat er in de oliekoeler nog ATF achtergebleven kan zijn, waardoor er minder ATF in gaat dan wordt voorgeschreven (namelijk 7,6 liter).

Gestructureerd werken is erg belangrijk (o.a. met de verschillende bouten die maar op 1 manier goed passen): neem er de tijd voor, maak foto's gaande weg zodat je weet hoe dingen gezeten hebben, werk eventueel met 2 personen als je nog niet zo'n ervaren sleutelaar bent en maar eventueel vooraf een mal van de carterpan en het kleppenhuis, zodat je daar de bouten in kunt zetten op de juiste plekken. Dan weet je zeker dat je ze goed terug zet.

Citaat van: volvo850boy op 01-04-2016 19:17:44
En sinds vandaag wil die ook ontzettend moeilijk uit de parkeerstand.
Heeft dat er ook mee te maken
Bedoel je dat je de knop moeilijk in kunt duwen die op je pook zit? Of dat je de pook niet naar de juiste versnelling toe krijgt?
Als je de knop niet goed kan indrukken: deze wordt geblokkeerd door een klein elektronisch hendeltje welke onder je pook zit. Check even of die stroom krijgt als je de motor gestart hebt en op de rem staat (daarvoor moet je helaas wel je middenconsole demonteren). Zoja, dan is waarschijnlijk het hendeltje niet meer in orde.

Citaat van: volvo850boy op 01-04-2016 19:26:55
Nee het lampje in de schakelaar werkt ook niet
Onder de S/E/W schakelaar zit geen lampje welke de knoppen verlicht (zoals in je dashboard of raambediening). Wel zitten er kleine leds in die aangeven welke stand geactiveerd is. Als deze het alle drie niet goed, zou ik het probleem in eerste instantie in de bekabeling gaan zoeken, maar daar zou ik nog even mee wachten tot je de solenoid(s) hebt vervangen. Het kan namelijk ook een gevolg zijn van de fout die nu in de bak zit.

volvo850boy

Ik rijd tot op heden nog steeds dagelijks in de auto , ik heb momenteel het geld niet om hem te maken .
is het af te raden om zo verder te rijden of kan het niet zoveel kwaad?

classicT5

Een gebruikte automaat kun je voor "weinig" vinden, bv hierop het forum. Als je montage zelf doet hoeft het geen dure reparatie te zijn. Desnoods niet hele automaat vervangen, maar alleen kleppenhuis overzetten.

Ermee doorrijden lijkt me niet raadzaam, belast je motor ook behoorlijk, ook al bij koude motor.

pcpg.janssen

Repareren kost gelukkig de wereld niet:
S2 Solenoid bij Transparts Direct (in de VS) kost je ongeveer 30 dollar + waarschijnlijk eenzelfde bedrag aan verzending. Wel even mailen of ze dit voor je willen regelen.
Op ebay vind je complete setjes (S1 + S2 + Lockup) voor 90 euro + 25 euro verzending.

Neem daarbij 8 liter Mannol Dexron III ATF uit deze Duitse webshop voor 2 tientjes. Bestel daarbij nog wat geschikte pakking (gewoon bij de lokale automaterialen handel).

Je zal wel links of rechts even moeten wachten op je onderdelen, maar je bent voor ongeveer 150 euro klaar en je krijgt er een goed schakelende automaat voor terug.

Ik heb ook nog een hele mooie beschrijving gevonden over het vervangen van deze magneetkleppen. Hiermee moet je het een heel eind gaan redden, denk ik.

Woger