Koelvloeistof onder druk?

Gestart door djkain, 26-02-2016 20:57:02

Vorige topic - Volgende topic

djkain

Mij is altijd gezegd dat als ik met warme motor koelvloeistof opendraai, dit zeer voorzichtig moet worden gedaan... Wegens de hoge druk.

Nu stond mijn motor mooi op temperatuur, kreeg ik bij gas in de bocht eventjes een lampje van koelvloiestof,
Moest bijvullen, heb dopje opengedraaid maar kwam amper een zuchtje uit.
Niveau stond laag,
Maar ook maar 20.000km bijgevuld ofzo.

Is dit normaal dat er geen druk op staat?

NinaPaul

Nee, er moet druk op staan bij warme motor.

Je hebt dus ergens drukverlies = lekkage. Zoeken naar lekkage sporen en de dop testen/vervangen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

djkain

Citaat van: NinaPaul op 26-02-2016 21:00:00

Je hebt dus ergens drukverlies = lekkage. Zoeken naar lekkage sporen en de dop testen/vervangen.

Deze middag bijgevuld (iets over max) 10' stationair laten draaien,
Toen ik de dop weer open wou draaien steeg het peil zeer snel en heb de dop maar snel weer dicht gedaan. Dus er zal nog wel druk opstaan
Ben idd bang voor een lek,
Maar verbruiken ze niet allemaal een beetje?
Of moet het peil steeds hetzelfde blijven

NinaPaul

Als het peil stijgt is er nog druk aanwezig, dus als er een lek is zal deze (erg) klein zijn.
Deze systemen zijn niet 100% dicht dus een beetje vullen elke beurt is normaal.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

djkain

Citaat van: NinaPaul op 26-02-2016 21:12:07
Als het peil stijgt is er nog druk aanwezig, dus als er een lek is zal deze (erg) klein zijn.
Deze systemen zijn niet 100% dicht dus een beetje vullen elke beurt is normaal.

Dan ben ik redelijk gerust,
Moet dringend eens een grote beurt doen,
Vorige week olielampje, nu koelvloeistof...
Pfff..

glenfiddich1983

Citaat van: djkain op 26-02-2016 21:05:09
Citaat van: NinaPaul op 26-02-2016 21:00:00

Deze middag bijgevuld (iets over max) 10' stationair laten draaien,
Toen ik de dop weer open wou draaien steeg het peil zeer snel en heb de dop maar snel weer dicht gedaan. Dus er zal nog wel druk opstaan
Ben idd bang voor een lek,
Maar verbruiken ze niet allemaal een beetje?
Of moet het peil steeds hetzelfde blijven

Dat is normaal. Als je de dop er af draait hoort het er niet uit te spuiten maar komt het peil rap omhoog. Ik heb zelf wel eens incidenteel dat het peil (eenmaal koud) ineens ietsje lager staat dan een dag eerder, en een rit later staat hij ineens wel weer waar hij voorheen stond. Bijvullen tussen beurten is nog nooit nodig geweest. Maar als het peil structureel steeds lager wordt heb je natuurlijk een lek(je).
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)