Forum sticker how-to

Gestart door Woger, 28-02-2016 15:45:49

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Heren en dames waarschijnlijk ook wel,
Ik heb de laatste weken veel gehad aan het forum bij de aanschaf van mijn nieuwe C70. Afgelopen week kreeg ik mijn forum sticker binnen en aangezien er geen handleiding bij zat, ik niets kon vinden in Vadis (waarschijnlijk omdat ik geen Vadis heb) en op het forum nog nergens een how-to te vinden is, leek mij het leuk om van mijn avontuur een how-to te maken en zo ook een bijdrage te leveren aan de gigantisch hoeveelheid informatie op dit forum en waarschijnlijk ook de meest lange zin op dit mooie forum.
Let op! Ik heb het gedaan bij mijn navy blue C70 cabrio, maar bij andere kleuren moet eventueel een ietwat andere procedure gevolgd worden.

De sticker (zoals je ziet, geleverd zonder handleiding):

Eerst dient de auto uiteraard klaar gemaakt te worden. Dit betekent dus olie verversen en poetsen:
Voor:

en na:

Je ziet het verschil is direct al merkbaar.

Dan gaan we de locatie bepalen waar we de sticker willen gaan aanbrengen. De sticker is in spiegelschrift gedrukt (foutje, maar daarom zijn ze zo goedkoop!) en kan in principe aan de buitenkant van de achterruit in het midden worden geplakt. Zo kan je continue via je achteruitkijkspiegel genieten van de nieuwe sticker. Echter is uit een onderzoek uit 2013 gebleken dat mensen die voortdurend in hun achteruitkijkspiegel kijken meer ongelukken krijgen dan mensen die dat niet doen. De enige groep die juist erg goed scoorde, waren mensen die achteruit reden.

De andere optie is aan de binnenkant van je achterruit. Minder leuk en als je hem dan toch niet kan lezen, zou ik hem gewoon in een hoekje wegduwen. Uiteraard blijft het een veilige Volvo en gaan we toch voor de 2e optie.

Nu we de plek bepaald hebben gaan we de plek schoonmaken. Ik raad aan om geen benzine o.i.d. te gebruiken. Ik heb het geprobeerd, maar na 3 kwartier bedwelmd in de auto gelegen te hebben, heb ik besloten om gewoon ontvetter te gebruiken.

Nu de ruit schoon is, wordt het tijd voor meest moeilijke deel; namelijk de sticker scheiden van de aanhechtings folie. Helaas is de aanhechtingsfolie bij de sticker in 2 delen aangebracht waardoor de klus dus ook meteen 2 keer zo moeilijk wordt. :-\
Probeer een deel van de folie van de sticker af te halen.
Ik heb diverse tools geprobeerd, maar een kromgebogen sleutel van 13mm werkte het beste!

Als je de eerste helft van de folie hebt weten te verwijderen is het het meest handig als je het eerste deel alvast aanbrengt op de achterruit. Om de sticker mooi recht te krijgen moet je de onderkant goed uitlijnen met de horizon, dus je kan de sticker het best plakken in de buurt van wijde vergezichten.

Indien dit is gelukt, gebruik je je tool weer om het 2e stuk folie te verwijderen en zo de sticker definitief te plaatsen.

En zo ziet het er dan uit:
Voor:

Na:

Gefeliciteerd! je hebt weer een belangrijke en moeilijke klus geklaard. :eusa_dance: De rest van de dag kun je nu invullen met eenvoudige klusjes als carterontluchting vervangen, distributie instellen etc.

Ik ben er overigens zo'n 4 a 5 uur mee bezig geweest, maar nu ik het al een keer gedaan heb, denk ik dat me het ook wel in 3 uur moet lukken.

Edit: Blijkbaar is het een paar keer mis gegaan, dus ik vermeld nog even duidelijk dat de sticker het best plakt op een Volvo 850 / 855, V / S 70 en C70. Dit komt door het gebruik van hoogwaardige Volvo classic 5 componentenlijm.

haasje

Je moet heel snel stoppen met poetsen, de auto is veel lichter van kleur geworden, maar belangrijker nog veel ouder.

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

The Demon

En de velgen zijn ook vervormd.  ;D

Woger

Ik vond hem er wel op vooruit gegaan. 8)

)()()sT

;D!

Vroeger hadden we een forumsticker die bestond uit losse blokjes en lettertjes. Die vind ik nog steeds veel mooier dan degene die nu verkrijgbaar is. Ik ga hem er dus niet opplakken :)

Woger

Citaat van: )()()sT op 28-02-2016 15:59:32
;D!

Vroeger hadden we een forumsticker die bestond uit losse blokjes en lettertjes. Die vind ik nog steeds veel mooier dan degene die nu verkrijgbaar is. Ik ga hem er dus niet opplakken :)

Bestaat nog steeds, maar is alleen wat extra werk met een schaar vooraf. Maakt het volgens mij ook niet makkelijker.

elianmars

Zeer handige how-to!  :eusa_clap:   ;D

UserID25761

;D!

Alle stickers op een auto zijn lelijk! (behalve die van het alarmsysteem)

:angel:

Lunadust

Respect voor je was kwaliteiten.
Is er veel beter op geworden.

Ik mis eigenlijk een overzicht van het benodigde gereedschap.
Geweldig geschreven howtoe
Techneut, geen dichter.

The Demon

;D!

Die vind ik ook veel netter staan.

UserID6342

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Geweldige how-to ! ;D

T5-4life

Haha zit de sticker scheef of staat de auto niet recht?
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

henry classic v70

:eusa_think: .........maar hoe zie je nu de forum-stickert als de kap er niet op zit
                        waar een cabrio voor bedoeld is eigenlijk  :D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)