Koplampen en stadslicht gaan niet meer uit!!!!

Gestart door daytonawim, 21-03-2005 18:46:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daytonawim

Mm, kom ik thuis krijg ik de verlichting niet meer uit, maakt niet uit in welke stand ik de schakelaar zet.

iemand een idee !!!!!

855-Champagne


Reitse

Denk eerder relais... Thuur weet wel remedie ;)

daytonawim

#3
Nou flink geklooid halve dash er uit enzo :-(

Oplossing defect stadslampje vervangen  :-) , zo een klein ding
zulke gevolgen :-(

Reitse

??? wel heel apart. Heb ook stadslampje stuk (inmiddels verwijderd) maar rest van de verlichting ging heel netjes uit.

mark20v

Dat stadslichtlampje kan nooit de veroorzaker zijn geweest, grote kans dat het relais van de verlichting blijft plakken. Waarschijnlijk krijg je het binnenkort weer. Relais zit in de voetenruimte van de bestuurder boven het koppelingspedaal.

De kap van het relaishuis even eraf halen, relais inspuiten met contactspray en je kunt er weer even tegen.

gr mark
Volvo separates men from the boys  

daytonawim

$&^%* was een beetje voorbarig, als ik zekering nr 16 er uit haal dan gaat het licht uit zoals het hoort !

En de licht schakelaar functioneerd dan ook gewoon normaal dus uit = licht aan bij lopende motor en licht uit als sleutel uit contact is.

In stand dim licht gebeurt bovenstaande ook

In stand stadslicht gaat het ook gewoon alleen het stadslicht branden.

Plaats ik de zekering dan gaat het dim licht niet meer uit, alleen in de stand alleen stadslicht (gaat dim uit ) maar dat blijft stadsverlichting dan branden.
ook met sleutel uit contact.

De licht schakelaar heb ik geloof zelfs nog nooit gebruikt de laatste maanden

daytonawim

@mark,

Voorzover ik kan zien zitten er binnen wel relais maar niet van de verlichting, die zit onder de motorkap bij de zekeringen.

En die schakelt wel daat hoor en voel je, maar ik denk dat er nog een secundair systeem is dat over het contact in combinatie met de assesoires zekering werkt :-(

thuur

Combinatierelais 104/108 zit gewoon naast je zekeringenkast. Even het dekseltje losmaken. Het is het grote relais dichtst bij het spatbord. Rest -> PB ;)


Gr 8)

mark20v

Idd ik vergiste me, zit in zekeringskast. Maar was bij mij wel de veroorzaker van hetzelfde probleem

gr mark
Volvo separates men from the boys  

daytonawim

Heb vandaag het relais aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen, en
(helaas) moeten vaststellen dat ik daar geen probleem zie :-(

Ik ga nu wat metingen aan de circuits doen, info volgt later.

RRRRR_Ramon

Ik kwam er pas achter dat wanneer je de lichtschakelaar op 0 (uit) zet dat dan stadslicht en dimlicht wel blijven branden maar dat dan alle dashboardverlichting uit gaat. Een soort night-panel. Geloof dat Saab dat ook heeft.

Ik heb ooit een Fiat Punto Sporting van 2001 gehad waar ook de verlichting altijd brandde, daar heb ik in de garantieperiode ook eens dat relais gehad dat bleef plakken. Met als gevolg een lege accu door de Follow-Me-Home verlichting die nog 2 minuten blijft branden nadat je de auto verlaten hebt. Relais is gewoon vervangen toen.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

daytonawim

Dat is de running daylight schakeling, als je de motor uitzet en de sleutel uit het contact haalt hoort vervolgens de verlichting uit te gaan.

Als het goed is kan je dat instellen met dat hele kleine schroefje rechts onder de
grote verlichtings schakelaar(maar ik weet niet of elke 850 dat schroefje heeft)

thuur

Citaat van: daytonawim op 23-03-2005 22:34:18
Dat is de running daylight schakeling, als je de motor uitzet en de sleutel uit het contact haalt hoort vervolgens de verlichting uit te gaan.

Als het goed is kan je dat instellen met dat hele kleine schroefje rechts onder de
grote verlichtings schakelaar(maar ik weet niet of elke 850 dat schroefje heeft)

In Zweden de normale aansluiting/instelling. Sleutel erin, lichten aan. Leuk als je accu op leeftijd is.. :-X

Dat schroefje zit vanaf MY94 met ronde schakelaars. Dus de MY94 van 9/93 t/m 12/93 hebben dit niet, zo ook de MY93's niet.


Gr 8)

mehn

Citaat van: daytonawim op 23-03-2005 22:34:18
Als het goed is kan je dat instellen met dat hele kleine schroefje rechts onder de
grote verlichtings schakelaar(maar ik weet niet of elke 850 dat schroefje heeft)

Sterker nog, er zit nog een derde stand "aan het schoefje". In deze stand branden de dimlichten zelfs als de schakelaar op "parkeerlicht" staat. Dit speciaal voor de canadezen  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: