Slepen van een Automaat

Gestart door Rudi, 21-03-2005 19:39:53

Vorige topic - Volgende topic

Rudi

In mijn boekje staat dat je een AT niet mag slepen...op de bladzij er voor staat van wel...

Ik citeer: ' De max toegestane snelheid voor een 4 traps is 20km/u over een afstand van 30km ' en voor een 5 traps ' is de toegestane snelheid 80km/u over een afstand van 80km '

::) Wat ik niet snap is dat snelheidsverschil tussen een 4 en een 5...
Dr.Go-Fast...

reneetje

Citaat van: Rudi op 21-03-2005 19:39:53
In mijn boekje staat dat je een AT niet mag slepen...op de bladzij er voor staat van wel...

Ik citeer: ' De max toegestane snelheid voor een 4 traps is 20km/u over een afstand van 30km ' en voor een 5 traps ' is de toegestane snelheid 80km/u over een afstand van 80km '

::) Wat ik niet snap is dat snelheidsverschil tussen een 4 en een 5.En waarom er andere olie in een 5 moet ontgaat me ook enigszins.

En ten laatste staat er nergens hoe je een 5 traps moet peilen[met draaiende motor of niet]dat is pas vreemd :-\

Morgen maar 's bellen met de dealer ;D

Waarom slepen?
Toch geen panne ?

Rene ???

Rudi

Citaat van: reneetje op 21-03-2005 19:57:18

::) Wat ik niet snap is dat snelheidsverschil tussen een 4 en een 5.En waarom er andere olie in een 5 moet ontgaat me ook enigszins.

En ten laatste staat er nergens hoe je een 5 traps moet peilen[met draaiende motor of niet]dat is pas vreemd :-\

Waarom slepen?
Toch geen panne ?

Rene ???

Nee gelukkig niet,maar ik kwam dit tegen toen ik op zoek was naar hoe een AT te peilen...
Dr.Go-Fast...

speedyT5

Citaat van: Rudi op 21-03-2005 20:15:59
Citaat van: reneetje op 21-03-2005 19:57:18

Waarom slepen?
Toch geen panne ?

Rene ???

Nee gelukkig niet,maar ik kwam dit tegen toen ik op zoek was naar hoe een AT te peilen...

Volgens mij heeft dit te maken met het de smering/koeling/oliedruk van de automaat.
Als de automaat niet is aangedreven maar alleen maar draait door een sleep dan werkt de oliepomp niet, dus weing smering en koeling.

En dat kan bij de 5 traps misschien wel anders geregeld zijn maar dat weet ik niet zeker.
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

mathh

::) Wat ik niet snap is dat snelheidsverschil tussen een 4 en een 5...

Dat is mij ook al eens opgevallen, maar bij nadere bestudering meen ik dat op de ene pagina staat dat je een AT wel mag slepen, en op de andere pagina dat je een AWD niet mag slepen. Maar ik weet het niet meer helemaal zeker.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

toycar

???
Al eens een 850 op sleeptouw gezien?

Reitse

Citaat van: toycar op 22-03-2005 18:31:21
???
ja... zat er zelf in...

Hen3

???

hier ook.... (V70 dan...) Boordcomputer gaf nog 30 km te rijden aan....... klopte niet  :-\

thuur

Citaat van: Hen3 op 23-03-2005 02:28:46
???

hier ook.... (V70 dan...) Boordcomputer gaf nog 30 km te rijden aan....... klopte niet  :-\

Voor jullie dan misschien de wijste les ooit ;D

Never rely on technology! ;)

Gr 8)

Hen3

Citaat van: thuur op 23-03-2005 11:46:05
Citaat van: Hen3 op 23-03-2005 02:28:46
???

Voor jullie dan misschien de wijste les ooit ;D

Never rely on technology! ;)

Gr 8)

Nou.... de technology had in dit geval waarschijnlijk nog gelijk ook..... Ik reed nl niet op een vlakke weg, waardoor die schamele 3 liter brandstof die er waarschijnlijk nog wel in zat niet meer aangezogen konden worden....

denkweb

Tip van de sleper zelf:

Automaat niet slepen tenzij het niet anders gaat.
Als de automaat toch gesleept dient te worden (uit noodzaak, parkeergarage ofzo) dan in Neutraal zetten, Handrem eraf, liefst motor laten lopen (indien deze het doet) voor de smering en volgens de gegeven instructies met een snelheid van max. 20 km/u vervoeren over een afstand die max. 30 km mag bedragen.

Maar, zoals gezegd, probeer het te voorkomen want een automaat is per definitie niet geschikt om te slepen.

Veel bergingsbedrijven hebben zogeheten Dolly's op de takelwagens. Dit zijn een set (kruiwagen-)wielen die ze onder de wielen van een voertuig kunnen plaatsen. De andere twee wielen worden in de bril van de lepel van de takelwagen geplaatst waarna het voertuig kan worden vervoerd, of deze nu in de versnelling, op de handrem of met schade staat, hij gaat dan altijd mee! Ook een automaat kan zo met minimale kans op schade vervoerd worden. Ook maakt dit wegsleepregelingen eenvoudiger, al kost het iets meer tijd om een auto af te slepen.

denkweb

nope... in het bedrijfssysteem bergingsvoorschriften ;)

Uit eigen archief:

--edit--
fotoformaat!!!
--edit--