turbodrukmeter

Gestart door christ, 15-12-2002 01:39:25

Vorige topic - Volgende topic

christ

Jongens ik heb een vraag van geheel andrere orde.
Mijn turbodruk meter staat als het contact uit is precies voor het begon van het zwarte vlakje (ongeveer 10 uur) als ik het contact aanzet zakt hij terug, ver voor het zwarte vlakje (ongeveer 9 uur). Bij vol intrappen komt het metertje dan ook niet verder dan driekwart van het zwarte vlakje tot hooguit het begin van het witte vlakje (12 uur). Is dit normaal? Waarschijnlijk niet, weet iemand een simpele oplossing?
Bedankt!

Johann

Eigenlijk nooit op gelet of ie inderdaad in de midden stand gaat staan maar normaal als de auto uit is heb je atm. 0 dus geen druk en geen vacuum.
Als je de auto start en stationair laat draaien, dus de gasklep dicht, dan haal je vol vacuum en zal de meter naar links gaan.
Ook tijdens rijden bij gas los laten zal ie dit doen.
Bij constant rijden zal de turbo niet werken maar zal de motor gewoon als een turbo loze motor z'n lucht aanzuigen en dan is er ook geen vacuum of minimaal vacuum maar dus geen druk.
Bij vollast of hogere belasting van de motor zal de turbo mee gaan spelen en dan gaat de meter naar rechts.
Hoever naar rechts is afhankelijk van de maximale druk die de turbo zal of kan leveren.
Bij mijn 850 met de grotere turbo gaan ie op dit moment helemaal rechts voorbij 't witte vlak maar ik dacht dat ie standaard net tegen 't witte aan zit maar dat weet ik niet zeker.

christ

Het metertje staat al ver naar links als alleen het contact aan staat, dus de motor uit.
Trouwens hoe kom je aan een grotere turbo? Kan je daar wat meer over vertellen?

Johann

CiteerHet metertje staat al ver naar links als alleen het contact aan staat, dus de motor uit.
Trouwens hoe kom je aan een grotere turbo? Kan je daar wat meer over vertellen?

Klik maar op het plaatje van mijn 850, daar staat wel meer over de grote turbo.
Kun je gewoon bij Volvo bestellen.
Binnenkort kunnen we nog groter.

KKK van de R!! ;D

george

Deftige foto, Johan ;)
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Mellow_yellow

CiteerJongens ik heb een vraag van geheel andrere orde.
Mijn turbodruk meter staat als het contact uit is precies voor het begon van het zwarte vlakje (ongeveer 10 uur) als ik het contact aanzet zakt hij terug, ver voor het zwarte vlakje (ongeveer 9 uur). Bij vol intrappen komt het metertje dan ook niet verder dan driekwart van het zwarte vlakje tot hooguit het begin van het witte vlakje (12 uur). Is dit normaal? Waarschijnlijk niet, weet iemand een simpele oplossing?
Bedankt!

Bij stationair toerental moet de naald van demeter exact op "12 uur" staan. Het zwarte vlak (de naald gaat dan naar links) betekend vacuum en het witte vlak is overdruk (einde witte vlak is ca. 1 bar). Een T5 moet tot ca. 1/2 van het witte vlak komen (~0,5 bar) en een T-5R tot 3/4 (~0,76 bar).

Viper

Nu we het toch allemaal over turbodruk hebben, is het een grote klus om een andere turbodrukmeter in te bouwen? Je weet wel, zo'n klokkie!

groeten,

Viper
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Marcel_T-5

Als het contact uit is en de motor dus niet draait dan staat de turbometer precies op twaalf uur, er is dan geen onder of overdruk.  Op het moment dat de motor stationair draait dan moet de meter naar links het zwarte vlak in gaan, er is dan onderdruk.  Als de turbo druk gaat leveren dan moet de meter uitslaan naar rechts het witte vlak in.
Als de motor wordt afgezet dan hoort de meter weer netjes in de midden op twaalf uur te gaan staan.

Ik denk dat bij Christ de naald van de meter niet goed op het asje zit, hoe dat is gekomen kan ik even geen voorstelling bij maken.  Wat misschien ook nog kan is dat de meter los zit in het paneel en verdraait zit.

Wat de oplossing is weet ik niet maar ik weet wel hoe de meter zich hoort te gedragen.

Marcel T-5

christ

Marcel, ik denk dat jij gelijk hebt. Is het veel werk om bij het metertje te komen, weet je dat toevallig ook?
Het irriteert mij namelijk mateloos.

Mellow_yellow

CiteerNu we het toch allemaal over turbodruk hebben, is het een grote klus om een andere turbodrukmeter in te bouwen? Je weet wel, zo'n klokkie!

groeten,

Viper

Is middels een T-stuk, een metertje en een stukje slang echt heel erg simpel. Klusje van 30 min.

christ

CiteerIs middels een T-stuk, een metertje en een stukje slang echt heel erg simpel. Klusje van 30 min.

Ja dat klinkt simpel, maar je hebt het toch wel over het metertje (dat ding in het dashbord) zelf?
Hoe kom ik in vredesnaam achter het dashbord joh???

Mellow_yellow

Je hoeft niet achter het dashboard te zijn. De slang die naar de originele meter loopt hangt onder de stuurkolom. Kwestie van plaat boven de voeten losschroeven, leiding doorknippen, T-stuk ertussen en dit aansluiten op de extra meter.  :)

Roy_C70

Kep origineel geen turbodruk meter. Dat maakt het vast een stuk lastiger niet??

Mellow_yellow

Niet echt. Gewoon een slang vastmaken aan het 'kerstboompje' bovenop de gasklep. Deze leiding naar binnen doen en aansluiten op een turbodrukmeter. Klaar. Is een leuke klus!

Reitse

CiteerNiet echt. Gewoon een slang vastmaken aan het 'kerstboompje' bovenop de gasklep. Deze leiding naar binnen doen en aansluiten op een turbodrukmeter. Klaar. Is een leuke klus!

Net zo leuk en makkelijk als het monteren van een paars motorsteunrubber terwijl een stuk of 6 clubleden je op de vingers staan te kijken?? ;) ;) :D :D ;D ;D