850 diesel

Gestart door Edj, 21-03-2005 21:09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edj

Hoe veel beter is een diesel v70 dan een 850 diesel?
Is het hetzelfde blok met wat moderniseringen of totaal anders.
Want de dieselmotor van de 9-serie schijnt nogal te ratelen, is dat bij de 850 ook zo?

grt edj
Ex '97'98 V70tdi    Ex V70d5 black sapphire   Ex XC90 D5

Emiel

De diesel uit een 900 komt oorspronkelijk uit de VW Lt bestel serie. Ratelen flink maar zijn echte kilometervreters.
De D5252T zijn in de 850 en V70 vrijwel hetzelfde, but correct me if i'm wrong. Kan niet zeggen dat ze stil zijn, maar vind het geen storend geluid, tis tenslotte ook een 5 cilinder (maakt alles goed).

Emiel

850fan

Dieseltje in de 850 is alleen rumoerig als het 's ochtends koud is (ochtendhumeurtje???). Eenmaal op bedrijfstemperatuur en vooral op snelwegtempo is het een hele rustige motor en heb je weinig dieselgeluiden meer. Rijdt vrij veel snelweg en moet zeggen dat de TDI dan stiller is dan mijn vorige auto (855 2.5 10V MT).

denkweb

Citaat van: Edj op 21-03-2005 21:09:33
Hoe veel beter is een diesel v70 dan een 850 diesel?
Is het hetzelfde blok met wat moderniseringen of totaal anders.
Want de dieselmotor van de 9-serie schijnt nogal te ratelen, is dat bij de 850 ook zo?

grt edj

Ik weet alleen wat nadelen  ;D, meer sensoren, meer potentiĆ«le storingscodes, minder hoge topsnelheid... Ratelen doet de mijne niet en ik ken er eigenlijk ook geen die dat doet. In de 9xx serie lag toch ook geen Tdi??

Lothian

in de 9 serie lag het vw/audi 6-cilinder blok.
Met - of zonder turbo.
Ik heb degene zonder de turbo gehad en dat vonden mensen die achter
mij bij bijv het stoplicht stonden niet zo leuk ;D
(of ze moesten toch geen haast hebben :-[)
Dat ding was me traag , maar het geluid was prachtig , dat klinkt toch ook erg mooi
6 cilinders !
Hij is weg gegaan bij een km stand van 497.000 , maar moet eerlijk zeggen dat
de motor toen wel op was...(compressie)


Hen3

#5
Volgens mij ligt in de V70 classic exact dezelfde diesel als in de 850. Een direct ingespoten 5-cilinder van de VW-groep. Deze werd in de Audi A6 gebruikt, maar ook in de VW Transporter (met andere pk's / koppel). 't Is een direct ingespoten diesel en daarom niet al te stil, maar hij rijdt prima! Het ontbreken van de mooie donkere roffel moet je wel voor lief nemen.... net als de rookpluim....

[edit]
Oh ja... hij is ook best snel! Veeel sneller dan m'n 850 2.5 10V op LPG die ik hiervoor had.
[/edit]

Edj

bedankt voor de reacties......
Ex '97'98 V70tdi    Ex V70d5 black sapphire   Ex XC90 D5

volvomen

De diesels uit de 900/700/240 serie waren eigenlijk helemaal niet zo best.... :'(
Dezelfde zaten ook in de VW LT, die vierkante dozen. De meesten moesten na 150.000 km al een koprevisie hebben. Bij de ANWB reden met hun Golfjes met 4 cyl. makkelijk 750.000 zonder sleutelen, terwijl hun LT's amper de twee ton haalden. Toch was het dezelfde motor alleen met twee cyl. extra.

sev

Dat ratelen klopt maar wordt minder na chippen.
Andere olie wil ook wel helpen. Nu AGIP 10 w 40 erin, daarvan loopt is rustiger dan het standaard spul. Op de snelweg zijn ze altijd heel stil.

Technisch zijn ze volgens mij bijna gelijk. De latere v70s hebben een luchtmassa meter (na 1999), die wil nog wel eens stuk gaan. Dit is een duur onderdeel. Ik zou gaan voor een vroege classic met een lage kilometerstrand zo uit 97 of 98'.  
Ik heb zelf een s70 tdi uit 97'

Jans Duiven

Mijn  TDI uit 1997 haalde vanavond tussen Heerenveen en Nijeveen nog vrij rap de top van 205 km/uur op te teller. Hij is en blijft dan nog opmerkelijk stil eerlijk gezegd.

Als ik kijk naar het rappe oplopen van de snelheidsmeternaald en voel hoe snel hij doortrekt,
begin ik mijzelf toch af te vragen hoe dat gaat bij een getunede versie.

Toch maar eens naar het oosten van het land afreizen voor wat gekietel in het vooronder, binnen afzienbare termijn  ;D

Hans (Opgraving van de week vermoed ik  :eusa_whistle: )

denkweb

Er zit verschil in de 2.5 TDI, 2.5D en D5 motoren.
De eerste twee zijn technisch gelijke VAG-motoren, waarbij op een bepaald moment de term TDI niet meer gebruikt mocht worden. Daarnaast kent de 2.5D wat modificaties en in de regel wat extra sensoren. Het afsluiten van bijv. de EGR-klep geeft door zo'n sensor wat noodloop-perikelen.

De D5 is een door Volvo ontwikkelde motor.

Tot hier zijn het allemaal 5 cylinders met turbo.
De 900 serie had inderdaad een 6 cylinder met of zonder turbo, met een gemiddelde levensduur van 4-5 ton (uitzonderingen daargelaten). De 5 cylinders van VAG zijn volgens mij praktisch onverslijtbaar bij gedegen onderhoud (riemen, spanrollen en waterpomp met name tijdig vervangen).

Beide motoren zijn voor de VW LT geleverd.
Zelf was ik ooit erg verbaasd bij de aanschaf van een bus motorolie te horen dat de motorolie van de LT speciaal geschikt moest zijn voor 'lichte bedrijfswagens' en in mijn TDI voor 'personenwagens'... was een erg leuke discussie. Bij VW en met name AUDI ligt de TDI motor een kwart slag gedraaid. Volvo heeft een eigen, kleinere, versnellingsbak waardoor dwarsmontage wel lukt.

Over de motorolie; het advies was vroeger 15w40, tegenwoordig 10w40.

Marc O.

Citaat van: denkweb op 11-03-2009 09:47:11
Zelf was ik ooit erg verbaasd bij de aanschaf van een bus motorolie te horen dat de motorolie van de LT speciaal geschikt moest zijn voor 'lichte bedrijfswagens' en in mijn TDI voor 'personenwagens'... was een erg leuke discussie.

Waarschijnlijk omdat de motor van een gemiddelde bestelbus anders (zwaarder) wordt belast dan de motor in de gemiddelde personenauto.
...The Nile isn't just a river in Africa...

denkweb

Citaat van: Marc O. op 11-03-2009 09:56:15
Citaat van: denkweb op 11-03-2009 09:47:11
Zelf was ik ooit erg verbaasd bij de aanschaf van een bus motorolie te horen dat de motorolie van de LT speciaal geschikt moest zijn voor 'lichte bedrijfswagens' en in mijn TDI voor 'personenwagens'... was een erg leuke discussie.

Waarschijnlijk omdat de motor van een gemiddelde bestelbus anders (zwaarder) wordt belast dan de motor in de gemiddelde personenauto.

Jij kent vast mijn rijstijl niet....  ;D