Bij warme motor tik die vanzelf verdwijnt

Gestart door Robert855, 04-03-2016 16:43:39

Vorige topic - Volgende topic

Robert855

Ik ben vanmorgen van huis gegaan en bij de pomp 10 km verderop even gestopt voor banden oppompen. Ik hoor een luide tik uit de motor komen en heb zodoende de klep maar even open gegooid. OP het moment dat ik wil gaan luisteren waar het geluid vandaan komt houd het getik vanzelf op. Ik meen dat het uit de vierde cilinder van links kwam.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

classicT5

UserID6342

Robert855

Ik heb zelf het idee dat een klepstoter niet zoveel lawaai maakt, maar ik weet dat niet zeker. Ik stond achter de auto en kon het getik nog horen. Ik meen  altijd dat je een klepstoter wel kan horen als je de motorkap omhoog hebt, maar toch niet als je die dicht hebt en achter of naast de auto staat. Tevens heb ik het idee dat het getik langzaam was, dus ongeveer om de halve seconde.

Robert855

Kan het zijn dat dit een gevolg is van de olie die ik tijdens de winter gebruik? Ik gebruik nu 5w40 namelijk, kan dat voor problemen zorgen?

Lammert

Citaat van: Robert855 op 08-03-2016 15:37:09
Kan het zijn dat dit een gevolg is van de olie die ik tijdens de winter gebruik? Ik gebruik nu 5w40 namelijk, kan dat voor problemen zorgen?
Zolang er daar maar voldoende van in zit, geen enkel probleem.

Robert855

Heb hem weer even afgetopt, tot de helft hoor, niet verder.

leons850

Wel heeft de voorkeur 10w40.
Ik heb zelf ook even met 5w40 gereden, had ik ook duidelijk meer verbruik.
Nu met nieuwe motor gewoon 10w40 erin.
Staat ook voorgeschreven door Volvo.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Robert855

Ik gebruik normaal ook 10w40 in de zomer, maar nu voor de winter 5w40 geprobeerd, bevalt wel, maar moet wel het peil nadrukkelijker in de gaten houden merk ik.