Volkswagen T3 bus wielbouten en moeren vraagje

Gestart door MartijnV70, 11-03-2016 09:01:12

Vorige topic - Volgende topic

MartijnV70

Hallo allen,
Ik heb een vraag betreffende mijn VW buscamper. Ik heb deze week een setje originele alu velgen gekocht voor de bus.
Ik ga deze velgen op laten knappen, waarschijnlijk bij Wheelcare.

Nu is het bij deze wagen zo, dat de stalen velgen andere bouten (voor) en moeren (achter) hebben dan de alu exemplaren. Staal is een bolvormige kop en alu een kegelvormige kop. Nu heb ik op Ebay een setje bouten en moeren gekocht (origineel is niet te vinden of onbetaalbaar) en die heb ik gister binnengekregen. Wat me echter opvalt is dat het contactvlak van de moeren fors kleiner is dan dat van de bouten. Aangezien VW voorschrijft dat ze met 180Nm vast moeten zitten vraag ik me af of dat wel goed gaat komen. Draad etc is allemaal goed, M14x1,5 maar dat contactvlak he. Wat vinden jullie?

Ik zag bijvoorbeeld deze ook staan op Ebay, maar de vraag is dan weer of dit een voorbeeldfoto is of de daadwerkelijke moeren. Contactvlak lijkt in ieder geval groter te zijn.

http://www.ebay.de/itm/10-CHROM-Radmuttern-M14-x-1-5-x-34-Kegel-Alufelgen-Opel-Insignia-VW-BUS-T2-T3-/121286136204?clk_rvr_id=995231794471&rmvSB=true

Vast dank voor de reacties  :)

Joram

MartijnV70

Hoi,
De bouten vallen keurig op hun plek en liggen dan vast als het ware, kun je niet mee "wiebelen".
De moeren daarentegen bewegen alle kanten op als je ze op hun plek legt. Zal best goed komen met die 180Nm.
Heb inmiddels een setje moeren gevonden die meer op de bouten lijken. Deze liggen ook gelijk vast als je ze in de boutgaten van de velg legt. Ik zeg opgelost ;D