S70: rijd 15 of 16 inch beter?

Gestart door Volvo S70, 11-03-2016 20:52:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvo S70

Standaard zitten er dus 15inch onder de S70. Ik vind dat hij goed rijd zo, vooral in de bochten op bv de snelweg helt hij niet en ligt als een blok op de weg.

Ik vraag me af of 16inch beter rijd? Ziet er mooier uit vind ik.
Paar vraagtekens:

Gaat ie minder of meer comfortabel rijden?
Gaat de brandstofgebruik omhoog? Zo ja hoeveel ongeveer?
Rijd hij beter u de bochten?

Wat vinden jullie. Gewoon 15 inch houden of heeft 16inch behalve uiterlijk , voordelen? Ik wil geen comfort inleveren.

henry classic v70

Met 16" lever je geen comfort in, ik rijd eigenlijk altijd op 17" en vind het comfort nog steeds uitstekend.
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

san

Heb eerst ook 15 inch op de S70 gehad.Daarna op Perfo 16 inch beviel nog steeds goed..wel de voorkant verlaagd.Toch maar besloten om 17 inch te gaan rijden,comfort is hetzelfde gebleven.Geen schrapende wielkasten of  te grote draaicirkel.Hij ligt nog steeds als een blok op de weg.

henry classic v70

Volgens mij blijft het brandstofverbruik redelijk gelijk, ook met 17" en een bredere band, maar dat ligt aan je rijstijl..
Ik rijd bijvoorbeeld 1:9 gemiddeld op gas (rustige rijstijl) met 17" velgen en 225/45R17 banden 
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

TonV70R

Zal blij zijn als de zomerset met 17 inch Comets er weer onderkan.

Nu een set perfo's met 205/55/16 als winterset erop.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

v0lv0freak

Door de dunnere wang van de band gaat de auto juist beter rijden. Iets directer in bochten en iets minder demping in de banden.
Bij 16 inch heb je nog steeds een aardig wang, dus qua comfort moet dat goed gaan ;)

innocenti

Rolweerstand staat wel degelijk in verband met de breedte van de band. 225 breed is onzuiniger dan 195. Dus als verbruik en comfort belangrijk zijn zou ik niet verder gaan dan 16". En 16" combineren met 195/55/16. 205/55/16 geeft risico's op aanlopen, 205/50/16 kan ook, is de orginele maat.

Hengeveld

#7
16" ten opzichte van 15":
Minder wang, dus minder comfort. Dit merk je vooral bij hobbeltjes. Op autobahn merk je geen verschil.
Minder wang, dus strakker door de bochten. En daarmee bedoel ik niet minder overhellen, want dat wordt (voornamelijk) bepaald door de stabisatorstang en eventueel verlaging van de auto.

Brandstofverbruik wordt niet bepaald door de hoogte van de wang, maar wordt vooral bepaald door het type band en bandendruk. Op 15" kun je ook 205-banden zetten en op 16" kan 195. Dus dat is je eigen keuze. Maar je gaat die centimeter meer of minder niet zien in je brandstofverbruik.

BBS

Brandstofverbruik wordt wel weer mede bepaald door de band zelf. Banden zijn al enkele jaren uitgevoerd met een energielabel. Daarop staat staat ook in welke classificatie het brandstofverbruik ligt.
Voor mijn winterbanden had ik Toyo's met label G en nu winterbanden met label E. Lijkt niet heel veel, waar ik voorheen niet verder kwam 1:7,3 kom ik nu op 1:8,1 met gelijkblijvende rijstijl.

Ik ben aan het kijken voor nieuwe zomer banden, eigenschappen en fabrikant vind ik erg belangrijk. Echter  als het om bijna 2 gelijke banden gaat, met nagenoeg de zelfde eigenschappen alleen dat er 2 energie stappen minder brandstofverbruik tussen zit dan weet ik het wel. ;)
Volvoloos....

gero

Wat wel een heel groot nadeel is , 205/50-16  banden zijn een stuk duurder dan 195/60-15 banden.

Vooral als je er 4 tegelijk moet kopen en dan met name de A-merk banden.

Vulk

Ik heb verschillende jaren op 15' gereden in de winter en op 16" in de zomer. Ik vond de 15" eigenlijk telkens niet 'strak' genoeg.

Midicijnman

Citaat van: -D©©©L- op 16-06-2016 21:11:09
Citaat van: gero op 13-03-2016 09:00:33
Wat wel een heel groot nadeel is , 205/50-16  banden zijn een stuk duurder dan 195/60-15 banden.

Vooral als je er 4 tegelijk moet kopen en dan met name de A-merk banden.

Dan zet je er toch gewoon 195/55R16 onder ?! dat past prima en is een relatief goedkope maat


Ik rij 's zomers op 16" met 205/55R16. Rijdt prima. De winterbanden zijn 185/65R15. Het rijdt anders, dat wel, maar zeker niet verkeerd. Volgens mij heeft het ook heel veel te maken met de kwaliteit van de banden. Geen Wang Pang! Maar Michelin (Pilot sport 3) en Dunlop (WinterResponse 2).

glenfiddich1983

Citaat van: Vulk op 19-06-2016 15:27:27
Ik heb verschillende jaren op 15' gereden in de winter en op 16" in de zomer. Ik vond de 15" eigenlijk telkens niet 'strak' genoeg.

Dan vergelijk je niet zozeer 15" met 16" maar zomerbanden met winterbanden.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

michel500

16 inch rijd mijns inziens  het beste compromis op de v70 ,                 17 kan goed en is strakker  15 is wel erg soepel .
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

leons850

Ik heb alleen 16 en 17" gereden op mijn S70.
17" alleen icm volvo sportonderstel, 16" ook op normaal onderstel.
Momenteel alleen nog maar 17" velgen want anders passen ze niet over mijn remmen.
Ik ben helemaal fan van de 17" velgen, strakker dan de 16" maar niet oncomfortabel.
Kwa prijs valt het allemaal ook wel mee.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein