KV meter, meten is weten.

Gestart door 12much, 14-03-2016 12:48:14

Vorige topic - Volgende topic

12much

Naast dat mijn benzinemeter reserve lampje vreemd doet, heb ik nog een vaag meter probleempje.

Ik vermoed dat het met de KV slang aftakkingen voor de LPG verdamper te maken heeft, maar misschien dat iemand zonder LPG hier iets over kan zeggen.

Het is een 2,5 10V met een Vialle verdamper onder de accubak. Als de KV meter allang op 3 uur staat, is de onderste dikke slang naar de radiator nog steeds koud. De KV slangen naar de verdamper zijn dan al niet meer vast te pakken.

Pas een kwartier later is de temp overal hetzelfde. Er zit een nieuwe thermostaat met bypass gaatje in.

Mijn 2.3ltr Redblock had hier absoluut geen last van maar dat is een andere techniek.

classicT5

Als het goed is zit je verdamper op het korte koelsysteem, dwz kachel ed, voor de thermostaat.

Die andere slang zal pas warm worden als je thermostaat opengaat. Voor die tijd zal die m.i. koud blijven omdat er geen circulatie plaats vindt door dat circuit.

12much

Het vreemde is, dat de thermostaat dan al open is. Ik had eerst het idee dat die kapot was, nieuwe gekocht, oude er uit, meten in een bakje water, gaat gewoon netjes op tijd en helemaal open. Toch maar de nieuwe er in, omdat ik het idee heb dat die toch een fractie eerder helemaal open is (misschien 30 seconden:-)

Het punt is, dat de thermostaat en de temperatuur meter zo dicht bij elkaar zitten dat die gewoon aangeeft dat het systeem op temperatuur is, wat helemaal niet waar is. Wat ik veel erger vind, is dat de olie dan ook nog niet op temperatuur is. Voor de liefhebbers, ik heb een Testo met RVS K-koppel in mijn olie peilstokbuis gestoken door een siliconen dopje die toevallig precies paste. Pas na een kwartier is mijn olie 80 graden Celsius.

Dat vind ik rijkelijk laat...

hilko73

Dat is heel normaal hoor. Bij een diesel duurt het nog langer.
Leen maar eens een auto waar een olietempmeter ingebouwd zit. Het duurt best lang voordat de olie op bedrijfstemperatuur is.

Wat die onderste dikke kvs slang betreft: een radiateur is een warmtewisselaar, wellicht dat dat verschijnsel de bedoeling van het koelsysteem is ;D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

12much

Hey ehh,

we gaan niet het systeem veranderen hè ;D ;D

jeroen74

Met dit koude weer hoeft de radiator misschien niet eens gebruikt te worden om de motor op temperatuur te houden.