Distributieriem vervangen

Gestart door bebe66, 28-03-2016 22:05:47

Vorige topic - Volgende topic

bebe66

Zoals te lezen is in een ander topic, hebben we vandaag een 850 GLT Estate uit 1994 gekocht.

De verkoper verzekerde ons dat de distributieriem nog zeker 50.000 km mee kan, een prettige gedachte.

Thuis gekomen in de serviceboekjes gedoken, en daaruit blijkt dat de riem in 2006 is vernieuwd, bij een km stand van 228000 km.

Uit het boekje blijkt echter ook dat de teller van 2009 tot eind 2012 heeft stil gestaan op 262337 km......

Nu staat de teller op 305000 km.

Riem is dus 10 jaar oud, en heeft meer km's gemaakt dan je uit de tellerstand zou opmaken, jammer.... :-\

Ik denk dat het raadzaam is om de riem te vernieuwen. Geldt dat ook voor de waterpomp?

Kennen jullie een goed, maar ook prijsbewust adres om de riem te vervangen?

Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

classicT5

Zou het vervangen incl waterpomp.

Adres hangt ook van je locatie af, bv dirk342(nijmegen), remeeus(nijkerk), thuurbo(maastricht). Maar zal vast wel iemand vergeten, zijn dus hier actief op het forum.

bebe66

Bedankt, zal eens gaan informeren.
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

degroenetuinman

Belde met Nordicar, de mijne bleek 12 jaar oud en 50000 km, dus ze raadden een opleggerservice aan voor €60, repa €400 geloof ik, ze vinden het gevaarlijk. Of lokaal oplossen, dat doe ik dus voor €450 hier in utrecht.

UserID6342

Doe mij dat adres ook even als je wilt want dat is echt voor niets met originele onderdelen (die kosten alleen al 406 euro af dealer ongeveer).  Dan stuur ik mijn klanten voortaan wel daarheen want zijn ze goedkoper uit als bij mij....  Of,...... zal wel met imitatie zooi worden gewerkt en niet met origineel Volvo materiaal..

Nah, dan kunnen mijn klanten beter die 100 euro extra afrekenen en met gegarandeerd goed spul weer verder rijden...

degroenetuinman

€395 zie hun site in heerhugowaard, maar eh wat is er tegen imitatie, ik hb daar niet naar gevraagd, maar ze geven wel garantie, moet het perse volvo origineel zijn? met vr gr De Groene Tuinman

NinaPaul

Er is zat goede imitatie te koop, laat je niet gek maken.

(En ook de mensen die dit soort dingen het hardst schreeuwen monteren imitatie onderdelen! Van radiateurs tot lambdasondes, van bougikabels tot brandstofpompen.......)

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

elianmars

Voor zover ik kan ontdekken gebruikt Nordicar distributieset van Gates en waterpomp van Meyle (stalen schoepen?).

UserID6342

Citaat van: degroenetuinman op 12-04-2016 20:49:42
€395 zie hun site in heerhugowaard, maar eh wat is er tegen imitatie, ik hb daar niet naar gevraagd, maar ze geven wel garantie, moet het perse volvo origineel zijn? met vr gr De Groene Tuinman
Hoeft natuurlijk niet, heel simpel.  Het is net wat je zelf wilt.  Natuurlijk zijn er ook best goede imi setjes te koop maar de ervaring leert dat de Volvo riemen (of gelijkwaardig) beduidend beter zijn als de meeste imi's.  Dit ondanks Volvo zelf de riemen ook niet maakt.  Een geknapte Volvo riem zul je niet zo vaak horen of meemaken, een geknapte imi wel.

De reden voor mij om alleen voor originele Volvo distributies en remdelen te gaan heeft dus te maken met deze garantie.  Stel dat een riem breekt, in het meest gunstige geval krijg je alleen de riem vergoed (paar tientjes) maar de vervolgschade (is een kapotte cilinderkop) niet.  Ik heb met Volvo duidelijke afspraken hierover en als hier een Volvo riem zou knappen, word ook de vervolgschade vergoed door hun.  Daarbij vind ik het verschil in prijs dan te laag om niet voor origineel te gaan...  Je had het over 450 incl montage voor een imitatieset, als je er 100 bij doet ligt er een originele set omheen, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken

Hetzelfde voor de remdelen, imischijven monteren en na 3/4 jaar krom (word niet vergoed en een hoop gezeik) bij Volvo krijg je gewoon (althans ik) nieuwe schijven mee.

UserID6342

Citaat van: NinaPaul op 12-04-2016 21:10:06
Er is zat goede imitatie te koop, laat je niet gek maken.

(En ook de mensen die dit soort dingen het hardst schreeuwen monteren imitatie onderdelen! Van radiateurs tot lambdasondes, van bougikabels tot brandstofpompen.......)

Oh vertel eens ?  Ik roep dat namelijk altijd dat je voor distributies en remdelen het beste origineel kan gaan.

RoelNL

Citaat van: Dirk342 op 12-04-2016 19:28:14
Doe mij dat adres ook even als je wilt want dat is echt voor niets met originele onderdelen (die kosten alleen al 406 euro af dealer ongeveer).  Dan stuur ik mijn klanten voortaan wel daarheen want zijn ze goedkoper uit als bij mij....  Of,...... zal wel met imitatie zooi worden gewerkt en niet met origineel Volvo materiaal..

Nah, dan kunnen mijn klanten beter die 100 euro extra afrekenen en met gegarandeerd goed spul weer verder rijden...

Even een vraag over welke onderdelen praten we nu bij de distributie wissel? Want ik betaal never niet 406,- euro aan onderdelen voor een distributie setje incl waterpomp zonder korting, kan me wel voorstellen dat het deze kant opgaat als het incl. nieuwe hydraulische spanner is. Alles origineel Volvo

Distributie setje uit mij hoofd +-150,- ex btw
Waterpomp +- 80 ex btw
hydraulische spanner +- 65,- ex btw
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

degroenetuinman

Oeps, het wordt meteen wel erg inhewikkeld,  kijk ik heb een nieuwe ouwe volvo gekocht met 85000 op de teller, alleen die ditributie bleek zwaar over tijd, 12 jaar oud, 50000 gereden ongeveer, nou ben ik heelhuids thuisgekomen met dat ding, nu sta ik natuurlijk te popelen om met de 2.5i automaat (nooit gehad, wat een uitvinding!) en de mooie sound op pad te gaan. Garage auto & emotie in utrecht is wel goed, maar voor mij zo duur: 65 p/u ex btw! Nordicar kan 'm ophalen kost 60 ex, repa 400, dus, maar dat kan pas over een week, de lokale turkse garage heeft bij mijn kenissen een goede naam en kan alles, distributie is eenvoudige klus, ik ga echt geen 160 km/u of harder met die auto rijden, dus imitatie, weet ik veel, snappen jullie, dit is vrijdagavond brengen en za ophalen, voor 450 is tie klaar.

UserID6342

Idd geheel compleet incl hydraulische spanner ! Bij een auto die ik niet ken, word de hydraulische spanner altijd hier de 1e keer mee vervangen, doe daar ook geen enkele concessie in want heb ze te vaak defect gezien. Bij een 2e wissel kan deze blijven zitten dan.

Daarom zijn die setjes met de mechanische handsteller ook een heel stuk goedkoper als deze.

elianmars

Citaat van: degroenetuinman op 13-04-2016 08:25:03
Oeps, het wordt meteen wel erg inhewikkeld,  kijk ik heb een nieuwe ouwe volvo gekocht met 85000 op de teller, alleen die ditributie bleek zwaar over tijd, 12 jaar oud, 50000 gereden ongeveer, nou ben ik heelhuids thuisgekomen met dat ding, nu sta ik natuurlijk te popelen om met de 2.5i automaat (nooit gehad, wat een uitvinding!) en de mooie sound op pad te gaan. Garage auto & emotie in utrecht is wel goed, maar voor mij zo duur: 65 p/u ex btw! Nordicar kan 'm ophalen kost 60 ex, repa 400, dus, maar dat kan pas over een week, de lokale turkse garage heeft bij mijn kenissen een goede naam en kan alles, distributie is eenvoudige klus, ik ga echt geen 160 km/u of harder met die auto rijden, dus imitatie, weet ik veel, snappen jullie, dit is vrijdagavond brengen en za ophalen, voor 450 is tie klaar.

Let in elk geval alsjeblieft op dat als de waterpomp wordt vervangen, er een exemplaar met stalen schoepen in komt.

UserID6342

Distributie is niet moeilijk, als je weet waar je op moet letten en het juiste gereedschap hebt. Geloof mij nu maar, als je dat door je lokale garage of Turk laat doen, dat de kans zeer groot is dat het spul NIET op tijd staat ! Zelfs dealers gaan hiermee op hun bek (en die hebben het gereedschap wel)