Lambda sensor schoonmaken?

Gestart door Lunadust, 31-03-2016 20:35:03

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Citaat van: timokoorn op 01-04-2016 17:39:55
@Luuk123456. Je zou de druk sensor van je inlaatspruitstuk eens kunnen vervangen.
Deze zit boven je koelfan (vacuum slangetje van inlaat naar deze unit).
Maakte bij mij een wereld van verschil qua starten.

Luuk123456 heeft het over een T5.  Die heeft toch geen druksensor (MAP, boven de koelfan bij een 10V)?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Wellicht wel een barometrische druksensor achter de rechter koplamp.

luuk123456

Als leek moet ik toch conluderen dat er walgelijk veel onder zo`n motorkap past ;D
Een barometrische druksensor :eusa_eh:
Ik geef het morgen door...

razorx

Hmm grappig. Een eeuw terug postte ik iets over lambda sonde schoonmaken volgens de Osbrick methode. Topic bestaat geloof ik niet meer.

De dood van 3n lambda sonde gaat als volgt: De sonde wordt wat slechter en het motor managemant denkt dat het mengsel rijker moet. Vanaf dat momentis het verval versterkt. Door het rijkere mengsel krijgt de sonde die al toch nietzo wel was een lekkere aanslag waardoor de ECU denkt dathetmengsel nog rijker moet. Dit proces versterkt zich zelf.

Vergeet echter niet dat deze vicieuze cirkel begon met een slechte sonde. Schoonmaken van een slechte sonde is slechts uitstel van executie. ;)

Woger

Welke lambda zou ik eigenlijk moeten hebben voor mijn C70 2.3 T5 van 9-'99 (volgens mij modeljaar 2000)? Als ik hem ergens invoer krijg ik de keus uit 230 soorten. Ik geloof wel dat het Bosch moet zijn, hoewel Pierburg ook goed schijnt te zijn voor zweedse auto's  :). En heeft ie dan een of twee lambda's?

razorx

Het type kan ik nu even niet opzoeken. Neem uitsluitend Bosch voor een 20V. Er zijn er genoeg die met een ander merk de bietenboot op gingen.

Jij hebt twee sondes. De eerste is van belang. De tweede dient ter controle van de cat en heeft een twijfelachtig nut.

UserID6342

Is niet zo moeilijk hoor, ven kijken hoelang de draad is van de voorste sonde (is al vrij simpel te zien, loopt deze aan de linkerkant van de auto, net over de achterste motorsteun heen, is deze ongeveer 530 mm dan heb je deze nodig: Bosch Part Number 0258007038

Loopt de kabel van de eerste sonde via de rechterkant en het hitteschild naar de linkerzijde toe richting de stuurkolom, dan heb je deze nodig: Bosch Part Number 0258007070

Prijzen ongeveer: de korte kabel 141.-  http://www.ebay.de/itm/Lambdasonde-VOLVO-BOSCH-0258007038-/161715641427
Lange kabel 104.- http://www.ebay.de/itm/1x-Lambdasonde-BOSCH-0258007070-LSU421-VOLVO-C70-I-Cabriolet-C70-I-Coupe-S60-S70-/371212195197?hash=item566df8957d:g:eV8AAOSwaNBUib16

Het leuke van dit alles; de lange kabel is goedkoper en past ook op de aansluiting van de korte kabel ;D.  Dus als je slim bent neem je degene met de lange kabel voor circa 104 en rolt het teveel aan kabel even op met een tiewrap en klaar is tie weer.

Woger

Dus eigenlijk gewoon de lange nemen, zit ik altijd goed  :D

Wel vreemd dat die met lange kabel goedkoper is, zit er geen ander verschil in?

UserID6342

Nope, het verschil is alleen de lengte van kabel....