lawaaiwerige voortrein en vaag weggedrag

Gestart door H_Rovers, 02-04-2016 23:32:54

Vorige topic - Volgende topic

H_Rovers

Ik heb een paar duizend km geleden de schokbrekers, en veerpootlagers en rubbers aan de voorkant van mijn v70 vervangen, en uit laten lijnen. Echter rijdt de auto nu nog niet lekker (sturen is OK) en ik hoor nog steeds gebonk (waar het in eerste instantie om te doen was).

Ik heb de kruismoeren gecontroleerd, zitten goed aangedraaid. Het valt me overigens op dat deze wel ongeveer een cm verder op de demper zitten gedraaid dan op de vorige demper, de veer (die is niet vervangen) is nu dus korter (?). Ik heb vandaag de wielen eraf gehad en ik voel nergens speling. Met de auto weer op de wielen hoor ik rechtsvoor wel iets kraken/schrapen als ik de auto naar beneden duw.

Waar moet ik dit zoeken? Endlinks zou kunnen, maar die zitten goed vast en ik voel geen speling. Maar zoveel kracht kan ik daar natuurlijk niet opzetten met de hand. Ik ga ze voor de zekerheid vervangen. Kunnen dit bijv de draagarmen zijn? Kan er iets mis zijn in de montage van de veerpoten?

volvobug

Speling op de endlinks voel je wel met de hand, als je niets voelt gewoon laten zitten. Veerpoten zullen OK zijn als de kruismoer goed vast zit.
Vaag weggedrag kan door draagarmen komen ja, even met een grote schroevendraaier of bandenlichter testen.  Maar is de bandenspanning OK? En het geluid zou ook van een defecte motorsteun distributiezijde kunnen komen, hoe is die er aan toe?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

H_Rovers

Die motorsteun zit er zo'n 60dkm in schat ik (origineel Volvo), maar zal hem checken, net als de draagarm. Bandenspanning is goed.

H_Rovers

IK heb vandaag de wielen er weer eens afgehaald. Ik voel nergens speling. Ik heb het vermoeden dat het gebonk/gekraak van de veerpoot komt, maar ik voel of zie er verder niks geks aan, behalve dan het geluid als ik de auto rechtsvoor indruk en dus een hoop geluid tijdens het rijden. Wat kan dit zijn? Iemand een idee voordat ik voor niks de veerpoot demonteer? :-)

Overigens hoor ik het geluid vooral op oneffenheden. Niet zozeer op drempels bijvoorbeeld. Dat deed me vermoeden dat het de endlinks zijn, maar daar voel ik geen speling op.

elianmars

Draagarmen zijn ok? Stuurkogels en stuurstangen zijn nog ok?

H_Rovers

Draagarmen leken mij OK, stuurinrichting dacht ik ook geen speling op te voelen. Ik kon de stuurstangen wel enigzins om de as draaien, maar dat leek me normaal gezien dmv de stuurkogel. Klopt dat?

volvobug

Spoorstangen/stuurarmen kun je iets om de as draaien ja.
Welk merk veerzittingen (bovenste rubbers) heb je gemonteerd?

H_Rovers

Alles is van Sachs. Ik heb het vermoeden dat er ergens met de opbouw van de veerpoot niet (meer) goed zit dus ik ga hem er binnenkort toch eens afhalen. Het was de uitlijner zelfs na drie keer nog niet gelukt om het stuur recht te zetten dus dan kan dan meteen fatsoenlijk gebeuren. Iemand nog een goed adres hiervoor regio Eindhoven?

V70geRwin

Citaat van: H_Rovers op 04-04-2016 15:30:54
Alles is van Sachs. Ik heb het vermoeden dat er ergens met de opbouw van de veerpoot niet (meer) goed zit dus ik ga hem er binnenkort toch eens afhalen. Het was de uitlijner zelfs na drie keer nog niet gelukt om het stuur recht te zetten dus dan kan dan meteen fatsoenlijk gebeuren. Iemand nog een goed adres hiervoor regio Eindhoven?

Dat is ook niet een goed teken hoor, dat moet je ook even gaan onderzoeken.
Wat niet wil zeggen dat het niet dezelfde oorzaak kan hebben.

H_Rovers

Dat is niet gewoon gepruts van de uitlijner dan? Het stuur stond voor dit alles keurig recht.

Bouke

Mss een keer samen met iemand kijken, 2 zien meer dan 1. Jij staart je mss blind en de ander ziet het wel. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als het voor jou te doen is wil ik je wel helpen zoeken.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: H_Rovers op 04-04-2016 16:22:59
Dat is niet gewoon gepruts van de uitlijner dan? Het stuur stond voor dit alles keurig recht.

Komt vaker voor hoor. Schijnt een kwaaltje van onze stuurinrichting te zijn. Op de bank staat dan alles keurig zoals het hoort, ga je rijden blijkt toch het stuur iets scheef te staan. Afgelopen tijd drie keer gehad, bij verschillende, goede uitlijners. Dan mogen ze het gewoon nog een keer proberen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 04-04-2016 20:56:45

Komt vaker voor hoor. Schijnt een kwaaltje van onze stuurinrichting te zijn. Op de bank staat dan alles keurig zoals het hoort, ga je rijden blijkt toch het stuur iets scheef te staan. Afgelopen tijd drie keer gehad, bij verschillende, goede uitlijners. Dan mogen ze het gewoon nog een keer proberen.

Als je geen speling hebt in stuurhuis, spoorstangen, stuurkogels, draagarmrubbers, fuseekogel of toplager is dit rationeel niet te verklaren  :eusa_think:

H_Rovers

Hmm, dan is er misschien dus iets meer aan de hand. Ik ga eerst zelf eens de veerpoot loshalen en dan eens kijken of daar iets aan de hand is. Daarna iemand anders eens laten kijken. Iemand in de buurt van Eindhoven die eens mee wil kijken? :-)

volvobug

Citaat van: volvobug op 04-04-2016 21:16:08
Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 04-04-2016 20:56:45

Als je geen speling hebt in stuurhuis, spoorstangen, stuurkogels, draagarmrubbers, fuseekogel of toplager is dit rationeel niet te verklaren  :eusa_think:

Of het moet onkunde zijn, richtapparatuur met een afwijking of een subframe dat er niet recht onder zit? Of een achteras die scheef staat?