Elektrische prolemen in '00 C70

Gestart door JeroenC70, 05-04-2016 11:16:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenC70

Goedemorgen kenners en andere geïnteresserden 8)

Onlangs heb ik een '00 C70 aangeschaft. Van die auto deden o.a. de mistlampen vóór het niet. Na wat zoekwerk kwamen we tot de conclusie dat er een J-relais onder het dash miste. Wel zat er een ander relais tussen positie 201 en 202 geprikt. Leek ons dat dat weinig zin heeft, dus die hebben we eruit gehaald (voor zo ver wij konden vaststellen zonder verlies van enige functionaliteit, wat ons sterkte in de gedachtegang dat een relais tussen die 2 posities absoluut geen zin heeft).

Vervolgens een J-relais op positie 201 geprikt en voila, de mistlampen voor deden het weer. Leek dus een easy fix, maar na het terugmonteren van het schopbord onder het dash en naar huis rijden, toonden zich enkele problemen:

- de elektrische antenne komt niet meer omhoog (en ik heb geen antenne-up/down-schakelaar, dus nu wel enorme ruis op de radio)
- cruise control werkte niet meer (inmiddels heeft die zichzelf gerepareerd, want doet het alweer enkele dagen zonder enig probleem)
- stoelverwarming bestuurder was spontaan aan gegaan (met de schakelaar uit), niet meer uit te krijgen (dit lijkt na uitzetten van de motor ook "opgelost" te zijn, sindsdien nog 1x tijdens het rijden gehad dat ik meende de stoelverwarming te voelen terwijl de schakelaar uit was. Snappen doe ik het niet, maar zo lang het 1x in de 25-30 ritten gebeurt kan ik er wel mee leven)
- SRS lampje is aan gegaan (en met OBDII bluetooth stekker niet te resetten, accupool een nachtje los biedt ook geen oplossing)

Kortom, (wat mij betreft) vreemde problemen, want geen van deze problemen was aanwezig na verwijderen van het scheef-geplaatste relais (m.u.v. misschien de cruise control, dat hebben we niet getest tussendoor namelijk), maar pas na monteren van het J-relais op positie 201, terwijl die volgens mijn info niks anders doet dan de mistlampen schakelen. :eusa_think:  Eerste gedachte was dat we tijdens het monteren van het relais een stekker los hebben getikt oid, maar na "alles" onder het dash te hebben nagelopen, geen losse stekkers kunnen vinden.

Nu kan ik het SRS-lampje in ieder geval laten resetten (dealer-only, heb ik begrepen???), maar ik las op hier op het forum dat het lampje ook wel eens aangaat door slechte verbinding (?) onder 1 van de stoelen. Als dat het geval is, lijkt het mij vrij zonde om elke keer langs de dealer te moeten (a 25 euro oid?) als je 1 van de stoelen naar voren hebt gehad... Ik weet alleen niet hoe ik dat nu kan checken, want zo lang het lampje aan is, weet ik niet of de fout inmiddels stiekem weg is of niet en of het systeem weer normaal functioneert of niet.  :-\

Met name het SRS-lampje en de antenne storen (no pun intended ;D) me behoorlijk, dus mocht iemand goeie ideeen hebben waardoor een of meerdere van deze problemen worden veroorzaakt, dan hoor ik graag waar ik moet kijken om het op te lossen. Zoekfunctie leverde helaas weinig op (deels omdat in de oude topics de foto's meestal niet meer werken en ik beter ben in plaatjes kijken, dan in lezen). :eusa_doh:

Robster480

Zitten alle relais wel op de goede plek? Aangezien je beschrijft; een ander relais tussen positie 201 en 202.


Een J-relais i.p.v. 201 lijkt mij ook niet de bedoeling, ik zou even een ander 201 relais scoren.

Heb je niet één van de relais of stekkerverbindingen (die gele hoofdconnectors met paarse sluiting) van z'n plek geduwd?
Geen van de genoemde storingen heeft namelijk met relais 201 of 202 te maken.

Ohja, een antenne-up/down-schakelaar heb ik eventueel wel voor je ;)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

JeroenC70

Even mijn oude topic opvissen.

Hoop gebeurd en gedaan inmiddels. Wel wat opgeschoten, maar de auto is nog steeds niet helemaal 100%. 201 relais (geleend) inprikken hielp voor geen van de problemen helaas.

Antenne doet het weer (de zekering van de trekhaakstekker was gesprongen door vocht in de stekkerdoos, en daar blijkt ook de antenne op te zitten...). Stoelverwarming doet het alleen nog als het knopje ingedrukt is, dus dat is prima, al weet ik nog steeds niet wat daar de oplossing voor was.  ;D

De cruise control blijft problematisch. Na enig zoekwerk vonden we wat soldeerwerk in de bedrading.  Omdat de richting aanwijzer ook niet lekker werkte, een andere hendel gekocht en gemonteerd. Ondertussen was oom het ABS lampje aangegaan en uitlezen leerde mij dat het speed signaal miste. Zou ook heel goed de reden kunnen zijn dat de cruise control niet altijd werkte (die is immers elektrisch ipv op vacuüm bij mijn auto). Dus op naar Henk (cornelis-b), controller gedemonteerd, keurig schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd door Henk, ding terug, storing weg en de cruise control.... werkt nog steeds niet (altijd). Iemand nog een goed idee waar ik nu moet gaan zoeken?

SRS lampje heb ik laten resetten bij de dealer maar ging direct weer aan. De airbag in de rugleuning van de stoel schijnt kapot te zijn. Kost 400 euro ex btw en ex montage. Dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Om te proberen of de airbag echt stuk is, zit er nu een weerstandje in de stekker maar dat biedt geen soelaas. Dat doet mij dan weer denken dat het probleem ergens anders zit. Alle stekkers zijn inmiddels zo'n 8x nagelopen en schoongemaakt, maar ook dat levert niks op. Ook hier: slimme ideeën / oplossingen zijn welkom.

V70 400K+

Bij de mijne, ook een my2000, is op onverklaarbare wijze de airbag computer stuk gegaan. Deze zit onder de tunnelbak. Ik had al diverse airbags uitgewisseld en uiteindelijk bij Elferink Demontage in Enter voor de deur deze computer uitgewisseld voor één met matching number!!!, en probleem was meteen opgelost. En dat terwijl de dealer bleef aangeven dat het probleem in een van de airbags moest zitten.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

JeroenC70

Dat is wel interessant! Bied weer mogelijkheden om te onderzoeken. Heb je toevallig nog een idee wat die computer ongeveer kostte?