Cursus wetsanding

Gestart door Woger, 10-04-2016 16:26:33

Vorige topic - Volgende topic

Woger

Wie heeft ervaring met wetsanding en zou mij willen helpen met mijn drempelvrees  :)
Ik heb diverse filmpjes bekeken en het ziet er op zich wel relatief eenvoudig uit, maar het blijft wel je lak, dus de eerste keer is altijd lastig. Ik heb weliswaar er aan gedacht om even een test motorkap o.i.d. te halen bij de sloop om te oefenen, maar ik heb niet zo heel veel ruimte om dat kwijt te kunnen. Dus als iemand het een keer voor wil doen zou dat mooi zijn.

Ries van de Zilverschuit

'k Heb ook wel interesse. Er wacht nog een kras hier op behandelen en ik zit er ook een beetje tegenaan te hikken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70R^2

Ik heb een keer de hele auto gedaan, het resultaat was verbluffend! Wat een gaaf effect was dat, als een spiegel zo strak en helder.

Het is eigenlijk best simpel, je hoeft niet bang te zijn dat je teveel lak eraf haalt, want met 1 keer grof polijsten haal je een stuk meer weg! Met wetsanden enkel de toppen en de hoeken van het krasje welke je aanpakt rond je mooi af zodat de reflectie op de rand minder scherp is en dus de zichtbaarheid ervan minder maakt.

Begin gewoon heel fijn, met 2000 o.i.d. goed laten weken in een emmer water, en eventueel een drupje (auto)zeep erbij.

Daarna weer oppoetsen met een goede machine en de juiste polish, RUPES is favoriet bij mij.

Woger

En wat voor een krasjes waren dat? Wat ik eigenlijk ook wil weten, is; wanneer ga je wetsanden en wanneer niet.

V70R^2

Wetsanden als je lak niet mooi vlak is, sinaasappelhuid effect.

Of bij krasjes die niet al te diep zijn, de wat diepere kan ook maar soms kan je deze beter eerst bijtippen.

Overigens als je een keer grof poetst over een krasje kan al 90% van de zichtbaarheid verdwenen zijn.

Hangt er allemaal een beetje vanaf hoe diep enzo, dus een beetje aftasten met de spullen die je hebt wat welk effect geeft.

Woger

Ik heb dit weekend een klein krasje proberen te verwijderen met Maguieres scratch en kreeg het een stukje minder. Zou je dat spul ook met een DA machine kunnen gebruiken, iets groffer gebruik?

V70R^2

Dat kan prima ja, zal een stuk beter werken nog.

Zorg voor een goed schoon oppervlak, 1 zandkorrel die mee rondgaat kan erg nare lelijke plekken geven..

henry classic v70

Als je wilt beginnen met wetsanden haal dan op de sloop een spatbord of motorkap om op te oefenen...
Op deze delen kun je dan ook zelf krassen maken op verschillende dieptes om zodoende te kijken hoe ver je kan of moet gaan zonder door de lak heen te schuren.
Zelfde geldt overigens voor het poetsen/polijsten, op een los deel kun je je mooi uitleven en de verschillende varianten uitproberen zonder het op je eigen wagen te proberen  ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4