gas of geen gas

Gestart door degroenetuinman, 14-04-2016 18:32:45

Vorige topic - Volgende topic

degroenetuinman

gas lijkt goedkoop, er komt zelfs bio-lpg aan dit voorjaar, ik werk als De Groene Tuinman, dus hoe groen kan je zijn en is dat financieel wel zo handig: auto wordt in een klap €2250 duurder (vialle lpi, boertien, wezep), dus komt all risk verzekering om de hoek kijken, taxatie, hoe valt dat uit, hogere bijtelling dan verwacht? Storingsgevoelig? Kan ik dat doorrekenen aan de klanten? Of benzine rijden, geen all risk, iets hogere kosten, schat op €900 per jaar, ik rij 24000 km per jaar, auto is er wel geschikt voor: 850 2.5 i, dus 10v dohc, met nog geen 86000 op de teller.

classicT5

Lpg is op zich een schonere brandstof, voor levensduur van je motor m.i beter. Minder vervuiling van je olie. En minder uitstoot.

Storingsgevoeligheid valt reuze mee als je hier op het forum kijkt.

Maar met ons type volvo (nog) geen lpg ervaring, wil het wel ivm mijn 40 a 50 d km per jaar. Vroeger verschillende autos op lpg gereden, nooit problemen mee gehad.

Nadeel zit meer in de hoek van beperktere actieradius.

Dampgas systeem kun je ook nog aan denken. Bv dcccl hier op het forum heeft meerdere autos daarmee (gehad). Ppo wezep schijnt daarvoor een goed adres te zijn. Merk is BRC.

degroenetuinman

Ok, dank jullie wel voor de reacties, tank zal in de reservewielruimte moeten ivm gebruik van gehele achterbak, gewicht auto is 1408, dus om onder de mrb grens van in Utr €1088 te blijven, kan er niet zo'n grote tank in, gewoon wat vaker tanken geen probleem, dat van dat het goed is voor de motor wist ik niet en dampgas, ben benieuwd, zit er ook een goeie gasboer bij Utrecht, naar jullie weten?

yannickdv

Kan dan meer gehyped zijn, maar ik vind dat LPi het mooiste systeem blijft. Zou wel gaan voor een zo groot mogelijke tank, anders sta je echt elke 200km aan de pomp. Ik meen dat dan icm Vialle een 60L tank is ofzo.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

NinaPaul

Tja, lpi is een mooi systeem maar kent toch ook nadelen.

Gewoon een paar @ random

-Volume pomp zorgt voor minder lpg inhoud.
-Leeg rijden van de tank is slecht voor de pomp, latere systemen kan je niet leeg rijden (tenzij je de software laat veranderen).
-Pomp maakt geluid
-...

Beste prijs/kwaliteit dan kom je toch uit bij een sequentieel dampgas injectie systeem.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

UserID6342

LPG is beduidend goedkoper en met die kilometers per jaar verdient het zich vanzelf terug, heel simpel.  Het LPi systeem is een schitterend mooi systeem, maar voor een non-turbo zijn er even goede (zo niet betere) systemen te vinden.  Zelfs voor turbo blokken is inmiddels de LPi al achterhaald, zoals Marco ook zegt.

Ben zelf een groot voorstander van o.a. Prins, BRC, Necam/Koltec dampgas systemen met aparte injectors

henry classic v70

Met 24000 km/Jr is het héél verstandig om op LPG te gaan rijden
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

leons850

Citaat van: yannickdv op 14-04-2016 20:54:26
Kan dan meer gehyped zijn, maar ik vind dat LPi het mooiste systeem blijft. Zou wel gaan voor een zo groot mogelijke tank, anders sta je echt elke 200km aan de pomp. Ik meen dat dan icm Vialle een 60L tank is ofzo.

Ik zou je nog eens goed inlezen Yannick, er zijn echt goeie alternatieve. Ik heb aardig wat lopen stoeien om het zo te krijgen als het nu is.
Dat zou bij bijv een BRC veel makkelijker geweest zijn.
Ohw max inhoud vialle tank op de plek reservewiel is 67L bruto, heb ik zelf ook.
Komt wel je laadvloer iets omhoog.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

degroenetuinman

Nou, voorlopig geen gas, vogels damp zou te veel storingen geven, vialle lpi zou beste zijn maar de tankinhoud is zo klein, dat een tankje van 47 liter, een gasinhoud heeft van uiteindelijk 33 liter is ongeveer 265 kilometer. Kleine tank is nodig om onder gewicht van 42 kilo te blijven en dus in een zo laag mogelijk lpg-3 mrb tarief. In Utrecht 1088 voor max 1450 kilo, auto is 1408. Of €155 per jaar bijbetalen, want auto zwaarder of na keuring van de lichte tank een zwaardere laten plaatsen..... 61 liter tank x80% = 48 l gasinhoud, minus ruimte voor pomp dus effectief 43 liter gas en bereik van ongeveer 350 liter. Tel daarbij 5% extra benzineverbruik voor het starten, want schakelt pas over op gas na enkele kilometers + de investering van de installatie, om nog maar te zwijgen van de hogere bijtelling als gevolg daar weer van, kom ik bij 24000 km per jaar op een voordeel uit van 700-900 per jaar. En de auto helemaal origineel houden,mis ook wel wat voor te zeggen

UserID6342

En waar komt de wijsheid vandaan dat een Vogels dampgas of iets vergelijkbaars teveel storingen zou geven ?  Ken zat 10V en 20V met een simpele dampgas installatie die het gewoon perfect doen.  Er zijn zat andere merken, als alleen Vogels, beschikbaar voor een dampgas installatie.

rpakuypers

Heb nu bijna 150.000 km een Prins/Landi systeem in mijn 850 en ben gisteren wederom Wolvega-Maastricht gereden met 110 op de CC. In België na 318 km getankt voor € 6,32 (bij 28,2 ct per liter). Nog nooit een storing gehad in het systeem, enkel dat je de staat van je ontstekingsdelen in de gaten moet houden en eens een gasfilter moet vervangen. Tank leeg rijden is geen probleem want het systeem schakelt zelf over en vermogensverlies is er niet. Zolang ik twee keer in de maand voor amper € 40,00 heen en weer kan rijden blijf ik mijn simpele 10V trouw ...... en met de € 90,00 aan belasting zou ik wel gek zijn om op benzine te gaan rijden (als dat niet nodig is natuurlijk).

Groet,
Roger

BBS

Citaat van: degroenetuinman op 24-04-2016 05:58:09
Nou, voorlopig geen gas, vogels damp zou te veel storingen geven, vialle lpi zou beste zijn maar de tankinhoud is zo klein, dat een tankje van 47 liter, een gasinhoud heeft van uiteindelijk 33 liter is ongeveer 265 kilometer. Kleine tank is nodig om onder gewicht van 42 kilo te blijven en dus in een zo laag mogelijk lpg-3 mrb tarief. In Utrecht 1088 voor max 1450 kilo, auto is 1408. Of €155 per jaar bijbetalen, want auto zwaarder of na keuring van de lichte tank een zwaardere laten plaatsen..... 61 liter tank x80% = 48 l gasinhoud, minus ruimte voor pomp dus effectief 43 liter gas en bereik van ongeveer 350 liter. Tel daarbij 5% extra benzineverbruik voor het starten, want schakelt pas over op gas na enkele kilometers + de investering van de installatie, om nog maar te zwijgen van de hogere bijtelling als gevolg daar weer van, kom ik bij 24000 km per jaar op een voordeel uit van 700-900 per jaar. En de auto helemaal origineel houden,mis ook wel wat voor te zeggen
Ik zou de auto verkopen en een elektrische fiets kopen. Nog veel voordeliger.... :evil:
Volvoloos....

jkV70

Hoe zit het met de toestemming voor het rijden in binnensteden in Nederland/België/Duitsland, nu en in de toekomst?
Welke emissieklasse heeft dit systeem?
Welke systemen blijven toegestaan en welke worden uitgesloten?

Citaat van: rpakuypers op 24-04-2016 09:34:20
Heb nu bijna 150.000 km een Prins/Landi systeem in mijn 850 en ben gisteren wederom Wolvega-Maastricht gereden met 110 op de CC. In België na 318 km getankt voor € 6,32 (bij 28,2 ct per liter). Nog nooit een storing gehad in het systeem, enkel dat je de staat van je ontstekingsdelen in de gaten moet houden en eens een gasfilter moet vervangen. Tank leeg rijden is geen probleem want het systeem schakelt zelf over en vermogensverlies is er niet. Zolang ik twee keer in de maand voor amper € 40,00 heen en weer kan rijden blijf ik mijn simpele 10V trouw ...... en met de € 90,00 aan belasting zou ik wel gek zijn om op benzine te gaan rijden (als dat niet nodig is natuurlijk).

Groet,
Roger
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

rpakuypers

Citaat van: jkV70 op 24-04-2016 09:57:31
Hoe zit het met de toestemming voor het rijden in binnensteden in Nederland/België/Duitsland, nu en in de toekomst?
Welke emissieklasse heeft dit systeem?
Welke systemen blijven toegestaan en welke worden uitgesloten?

Citaat van: rpakuypers op 24-04-2016 09:34:20

Groet,
Roger

Tja, da's is allemaal koffiedik kijken met die "trek eens aan mijn vinger onderzoeken" door die hersenloze volksvertegenwoordigers ........ tot die tijd heb ik mijn systeem dubbel en dwars terugverdiend.

Groet,
Roger

leons850

Mijn auto ging hoe dan ook een gewichtsklasse omhoog.
Daarom maae 67L bruto vialle er in gelegd.
Die had ik binnen een kaar al terug verdiend inmiddels bijna 1.5ton mee onderweg, bevalt prima.
Snap dit soort redeneringen nooit zo.... :eusa_think:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein