Van 0 naar 850 in 14 dagen

Gestart door vonklausenburg, 19-04-2016 23:55:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vonklausenburg

Het moment is dan toch aangebroken dat ik de beslissing heb genomen. Na jaren gebruik te maken van de auto van mijn vader (een Mercedes W211 2.5 V6, vroeger reed hij Volvo) ga ik dan toch mijn eerste eigen auto kopen. Toen ik nog een kleine jongen was, ergens in de jaren negentig, reed mijn vader een 850 2.5 20v. Ik kan mij het gevoel nog herinneren: de kick van 200 km/u rijden op de Autobahn, de kick van die prachtige roffel en de rust en comfort en bovenal de klasse die de auto uitstraalde. Ongeveer zeven jaar heeft mijn vader die auto gehad, er kwamen problemen met - uit mijn hoofd - de oliepomp en de reparatie kostte €1500. De auto werd getaxeerd op €1500. Mijn vader nam met pijn in het hart afscheid van de 850. Een S40 1.8i Europa volgde. Maar elke keer als er een S70 of 850 langsreed keken mijn vader en ik. Jaren achtereen bleef mijn vader hopen dat hij ooit eens een 850 kon kopen, volledig gereviseerd. Uiteindelijk liet hij die droom varen en stapte hij over naar Mercedes. Nu in zijn E-Klasse beleeft hij ieder geval weer een beetje dat 850 gevoel dat hij in de jaren negentig had en zo stierf stukje bij beetje het 850-syndroom af bij mijn vader.

Met elke liter benzine die mijn vader verbruikt in zijn E-Klasse begon bij mij juist het verlangen te groeien om zelf maar eens een 850 te gaan kopen. Elke keer als ik droomde om zelf met de auto naar Roemenië te rijden of überhaupt om er mee te rijden dacht ik aan een 850. Dat gevoel werd sterker en sterker. Alsof die oude Volvo van vroeger mij nog ergens uit het hiernamaals aan het roepen was: "Kom, koop één van mijn broertjes en zusjes!"
En zo ging ik dan ook maar op pad. Opzoek naar de 850 die mij diep van binnen zou raken, zoals de eerste 850 in mijn leven mij raakte. Een 850 die er niet perfect uitziet, maar eentje die er uitziet alsof 'ie al heel veel liefde heeft gehad. Een 850 die eruit ziet als een trouwe oude hond: hij kan nog rennen, en bijt een indringer dood als het moet, maar vooral wil hij rust. Af en toe nog rennen op een grasveld, een aai over de kop en een baas die tevreden en liefkozend naar hem kan kijken.

Die 850 heb ik nu gevonden. Het is een pracht exemplaar. Het kenteken voor is licht gedeukt, er zitten kleine krasjes rond de handvatten maar kijkt tevreden uit z'n koplampen. Het is misschien niet het mooiste exemplaar om te tonen op een fandag, en al helemaal niet eentje waarmee je een concours zou winnen. Maar het is een 850. En binnenkort: mijn 850. Er gaan nog wat dagen komen waarin zaken geregeld moeten worden zodat die auto voor de deur kan komen te staan. Van verzekeringen tot belastingen en nog meer van dat vervelende administratieve gezever, maar het moet en ik doe het met liefde.

Het is voor mij onbekend terrein. Ik ben wel een petrolhead en weet wel het één en ander van auto's. Geluiden herkennen doe ik niet, ik weet niets van onderhoud en niets wat het zelf onderhouden. Het maakt mij ook een beetje bang. Alsof jij en je vrouw een kind gaan krijgen en je het hele huis klaar moet maken. En de week dat het kind er zou moeten komen begin je te twijfelen: "Ben ik wel een goede vader? Kan ik mijn kind wel verzorgen en opvoeden?" Die twijfel slaat ook nu toe, nu alles in werking is gezet om de 850 naar zijn nieuwe huisje te brengen. Het is een lange weg om te gaan, maar ik weet van mijn GLT'tje dat hij van lange wegen houdt, dat hij wel tegen een stootje kan zolang hij daarna maar een koekje krijgt.

Dit is mijn verhaal van hoe ik van 0 naar 850 ga in 14 dagen. Hoe ik mij ga voorbereiden op de komst van mijn eerste kind: de 850 2.5 20v GLT. Jullie zullen een digitale klankbordgroep voor mij worden. Mensen die snappen wat ik bedoel en voelen wat ik voel voor hun 850. Ik weet niet waar ik moet beginnen, en de twijfel zal vaak toeslaan, ik zal me vaak afvragen waar ik aan begonnen was maar als ik dan kijk in die lieve koplampen. Dan weet ik het weer, en voor alles wat ik niet weet. Dan kom ik naar jullie toe.
In volle blijdschap kan ik jullie mededelen dat GLT'tje geboren is in oktober 1992 en inmiddels 3,4 ton aan wegen heeft bereden om eindelijk thuis te komen. Tot over 14 dagen GLT'tje.

Boeijke

Mooi geschreven.

Over de 850 valt hier genoeg te vinden. Op technisch gebied maar ook voor de leuke dingen. Hulp is er altijd wel als je het vraagt.
Ook is er een aankoop tips topic. Snuffel daar eens goed in rond. Je wordt er nooit dommer van.

Veel plezier met je aankomende "kindje"

vonklausenburg

Citaat van: Boeijke op 20-04-2016 00:01:48
Mooi geschreven.

Over de 850 valt hier genoeg te vinden. Op technisch gebied maar ook voor de leuke dingen. Hulp is er altijd wel als je het vraagt.
Ook is er een aankoop tips topic. Snuffel daar eens goed in rond. Je wordt er nooit dommer van.

Veel plezier met je aankomende "kindje"
Citaat van: Boeijke op 20-04-2016 00:01:48
Mooi geschreven.

Over de 850 valt hier genoeg te vinden. Op technisch gebied maar ook voor de leuke dingen. Hulp is er altijd wel als je het vraagt.
Ook is er een aankoop tips topic. Snuffel daar eens goed in rond. Je wordt er nooit dommer van.

Veel plezier met je aankomende "kindje"

Dankjewel! Ik zal hier wel updates plaatsen over de auto. Zijn er zaken waar ik op moet letten voor een 850 2.5 20v met 3,4 ton ervaring uit 1992?

big ben

Welkom op `het` forum  ;D

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7007.0.html¨

In bovenstaand topic staan de aankooptips  :D, veel plezier met je GLT ;)

Boeijke


UserID6342

Leuk geschreven en welkom !

joeryvaneck

Welkom. Je hebt ons wel nieuwsgierig gemaakt naar de foto's :)

EdenAli


Rob81

Goed verhaal, veel plezier en succes met de auto!

henry classic v70

Mooi intro zeg!
340dkm is een hele gemiddelde kmstand, er rijden veel Roffels rond met ongeveer hetzelfde aantal km's
Zijn goeie motorblokken die héél lang mee kunnen, 5ton is niet uniek  ;)
Natuurlijk zijn we benieuwd naar de 850 en inderdaad een alter I is altijd goed  :eusa_clap:
Welkom natuurlijk  ;D
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Galactica

Welkom op dit geweldige forum.
Ik weet zeker dat je hier met veel plezier zult vertoeven tussen het uitlaten en koekjes geven door.  ;D

hilko73

Welkom, en wat een enorm herkenbaar verhaal.
Veel plezier van je GLT en hopelijk niet teveel technisch malheur.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

FGG

Citaat van: vonklausenburg op 19-04-2016 23:55:26
de oliepomp en de reparatie kostte €1500. De auto werd getaxeerd op €1500.

Vast niet. :eusa_snooty:


Mooi intro!

Welkom op 't Forum.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: