Getest: Verschil EGR softwarematig vs hardwarematig uitschakelen / afdoppen.

Gestart door Ricotakiko, 20-04-2016 22:16:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ricotakiko

Hallo Allen,

Om de ervaring te delen even een korte samenvatting van mijn bevindingen.

Ik had mijn Tdi na een volledig nieuwe voortrein en hele grote beurt laten chippen door Sebastiaan. Dit is heel goed bevallen maar de auto bleef maar roken. De EGR wordt softwarematig niet meer aangestuurd maar het bleek dat het hardwarematig afsluiten met metalen plaatjes echt resulteerde in aanzienlijk minder rookproductie. De EGR bleef dus nog hangen door dat hij vervuild was door alle roetaanslag. Op het oog viel het me nog mee maar het was blijkbaar toch de boosdoender.

Om het roken nog meer te reduceren wil ik de pomp nog eens laten afstellen in Urk,  een  ander type luchtfilter monteren en ik ga een middel gebruiken om de injectoren te reinigen.  Mijn inlaat heb ik overigens helemaal schoongemaakt,  al met al een dik uur werk met het goede gereedschap en nieuwe pakkingen.


Toch echt handig zo'n forum waar mensen zitten met de juiste expertise en ervaring!  Bedankt tot zover!

Mvg,

Rick
Rick

ducbertus

Hallo allen,

ik deel de ervaring van Rick en wil deze graag aanvullen. ik heb ook het inlaattraject gereinigd. het maakt wel verschil uit welk inlaatspruitstuk je hebt.
het spruitstuk dat ik gekocht had heeft aan de distri zijde een grote dop zitten en als je die er uit haalt kun je het spruitstuk goed reinigen. overigens had ik bij TPR de motor al laten flushen. de EGR is afgedopt en genereert een foutcode, zodat de motor af en toe in de nood-loop gaat.
wat bij mij ook geholpen heeft is een verse turbo. met de hand kon ik al een groot verschil voelen in de weerstand om het compressorwiel te draaien.
de oude liep duidelijk veel zwaarder dan de gereviseerde. 1e verbruiksindicatie is dat het verbruik van 1 : 13.3 naar 1 : 15+ gaat. bij  volgas geven is het een korte rookpluim en dan niks meer. overigens heb ik al de afspraak gemaakt om bij Volvotune de EGR softwarematig buiten werking te stellen en een ECO-Power tuning te doen.
Ben benieuwd.

groet, Bertus

SB T-5R