Oliekeering en carterventilatie weer..

Gestart door ReverendNL, 22-04-2016 09:55:29

Vorige topic - Volgende topic

ReverendNL

Heren,

Uiteraard lekt mijn 854 olie, linksvoor. Nu weet ik helaas uit ervaring dat het de nokkenaskeerring zal zijn, maar:
Naar wat ik met mijn pindahersens begrepen heb is de oorzaak in 9 van de 10 gevallen de verstopte carterventilatie.
Is het nu niet (in het kader van kostenspreiding) een beter idee EERST de carterventilatie te vervangen en bv. 2 maanden daarna de keerring?
Het lijk mij namelijk beter eerst de oorzaak weg te halen en daarna de schade te laten repareren. Andersom zou betekenen dat je op de nieuwe keerring (of de oude) nog steeds een te hoge druk hebt..

Mvg,

Laurens

RoelNL

Hoe is de werking van je carterventilatie? Als deze goed werkt lijkt me mijn inziens beter de keerring te vervangen.

Als je er veel korte stukken mee rijdt is het misschien weer beter de CV wel te vervangen omdat de motor dan nooit echt warm word en de kans op verstoppingen is dan een stuk groter is.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

ReverendNL

Citaat van: RoelNL op 22-04-2016 10:04:25
Hoe is de werking van je carterventilatie? Als deze goed werkt lijkt me mijn inziens beter de keerring te vervangen.

Als je er veel korte stukken mee rijdt is het misschien weer beter de CV wel te vervangen omdat de motor dan nooit echt warm word en de kans op verstoppingen is dan een stuk groter is.

Nou... Ik weet het niet. Heb de auto gisteren gekocht maar hij heeft wel tekenen van achterstallig onderhoud. Ik ga beide zowiezo vervangen maar zit alleen te dubben over de volgorde..

Lammert

Als je carterventilatie inderdaad verstopt zit (test dit even), dan is het verstandig dit eerst aan te pakken voordat je lekkage bij de krukas keerring krijgt. Maar als je de olielekkage bij de nokkenas zo laat heb je kans dat de nokkenas sensor er aan kapot gaat en je stil komt te staan. Nokkenas keerrring vervangen kost niet veel, dus die zou ik dan meteen mee doen ipv wachten. En maak dan meteen de sensor even schoon indien nodig.

Mocht je je vergissen en lekkage bij de krukaskeerring (onderaan het blok) hebben, ja dat is een dure...

ReverendNL

Citaat van: Lammert op 22-04-2016 10:13:59
Als je carterventilatie inderdaad verstopt zit (test dit even), dan is het verstandig dit eerst aan te pakken voordat je lekkage bij de krukas keerring krijgt. Maar als je de olielekkage bij de nokkenas zo laat heb je kans dat de nokkenas sensor er aan kapot gaat en je stil komt te staan. Nokkenas keerrring vervangen kost niet veel, dus die zou ik dan meteen mee doen ipv wachten. En maak dan meteen de sensor even schoon indien nodig.

Mocht je je vergissen en lekkage bij de krukaskeerring (onderaan het blok) hebben, ja dat is een dure...

Jah, Ik weet het.. met mijn 854 2.0 gehad.. 600 euro bij de dealer!
Zojuist een rondje gedaan rond de auto.. Remmen, vering, schokbrekers en stuurdelen rondom vervangen. Als ik de boel dan toch open heb liggen doen we het maar goed.

RoelNL

Veel achterstallig onderhoud hoeft niet te betekenen dat de CV verstopt zit maar is natuurlijk wel mogelijk. De CV werkt zolang deze niet verstopt maar de doorgang van de plastic leidingen kan al wel zachtjes aan aan het dichtslippen zijn natuurlijk en dan is vervangen nooit weg.

Als de werking nu nog goed is kan je eventueel met CV nog even wachten en dan is het belangrijkste wat Lammert hierboven geschreven heeft.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

ReverendNL

Zojuist getest en inderdaad, overdruk. De handschoen werd opgeblazen en de damp kwam uit het olievulgat... motor was koud.

ReverendNL

Inmiddels contact gehad met Estateservices, krijg een prijsopgave voor vervangen keerring en gehele distributie. Heb zonet een hele zwik onderdelen besteld om de carterventilatie te vervangen en stuurdelen en remmen te vervangen. Nu nog even zoeken naar nieuwe veren en schokbrekers..

Lammert

Citaat van: ReverendNL op 22-04-2016 20:08:33
Inmiddels contact gehad met Estateservices, krijg een prijsopgave voor vervangen keerring en gehele distributie. Heb zonet een hele zwik onderdelen besteld om de carterventilatie te vervangen en stuurdelen en remmen te vervangen. Nu nog even zoeken naar nieuwe veren en schokbrekers..

Haha, wat is er gebeurd met de 'kostenspreiding'?

ReverendNL

Citaat van: Lammert op 23-04-2016 13:49:18

Die is samen met het verstand door de wc gespoeld....

twotone

Citaat van: ReverendNL op 23-04-2016 22:05:56

:eusa_clap: Ga je geen spijt van krijgen in the long run :)
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

Lammert

Welkom bij de club!

ReverendNL

Citaat van: twotone op 24-04-2016 00:50:11

:eusa_clap: Ga je geen spijt van krijgen in the long run :)
Nou, gisteren een complete set besteld met sportvering en nieuwe schokbrekers voor. Nieuwe draagarmen en motorrubbers. Op MP originele 16" velgen gekocht met nog goede banden. Na dit alles uitlijnen en een veerpootbrug erop en ik ben klaar.. hoop ik..

ReverendNL

Zojuist een hele mooie offerte van Estateservices gehad voor de distributie en keerring, dus vrijdag richting Obdam.. ;D