3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Citaat van: arjenT5R op 28-12-2017 14:04:56
Onderdelen printen voor je 3D printer met je 3D printer........

Kip en ei  :eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

razorx

Dat ding is een mooi lastige om te printen.
Die print fan scheelt inderdaad alles. Leuk om te lezen van die Titan.

razorx

Goedenavond!

Er valt toch wat te melden. Ik ervaar een doorbraak.

Zoals sommige gelezen hebben heeft Adriaan er voor gekozen zijn LMM huis zelf samen te stellen. Hierdoor miste hij dat oh zo belangrijke roostertje bij de ingang. Dat roostertje dient om de luchtstroom die de LMM meet laminair te maken. Zeg maar zonder wervelingen.

Arjen kwam bij mij met de vraag of dat roostertje misschien te printen valt. Mijn eerste reactie was nee. In PLA kunststof zou het lukken, maar dat kan niet tegen de warmte onder de kap. Dat roostertje heeft heel dunne wandjes dus ABS wordt het waarschijnlijk ook niet.

PETG dan? Ach laten we het proberen. Nooit geschoten is altijd mis en van problemen kom je tot oplossingen.
Het eerste roostertje dat zich goed liet printen in PETG zag er zo uit:

PETG heeft de eigenschap heel graag draden te trekken. Zeker als de printkop een open ruimte over moet steken. Vroeg of laat komen die draden tegen de hete printkop en hopen zich daar op en vormen een kluit die uiteindelijk als gesmolten zooi op het object landt en de printopdracht doet mislukken.

Het object van het plaatje hierboven liet zich nog afdrukken. Maar als ik de originele fijnmazigheid van  een 3,25" LMM rooster wilde halen, mislukte dat volledig.

Ik zal de oorzaak maar ook de oplossing uitleggen.
De printkop beweegt met een variabele snelheid. Snel op de rechte stukken en langzamer in bochten. Tijdens het printen van een recht stuk zal de printkop dus meer kunststof moeten versmelten dan tijdens een bocht.

Maar wat gebeurt er tijdens die overgang? Stel je hebt eerst een bocht (langzaam) en daarna een recht stuk (snel)? Het volgende gestolen plaatje vertelt dat.

Bij lage snelheid is er niets aan de hand. Op het moment dat er sneller geprint moet worden gebeuren er twee dingen:
1. De printkop beweegt langzaam tot moment 2
2. De motor die het kunststof door de kop perst gaat harder draaien.

Het kunststof is in gesmolten toestand aardig elastisch. Dus dat zal zich in de kop samen laten persen en niet meteen door de kop stromen. Dat is de situatie bij nummer 2. Hier wordt te weinig kunststof doorgevoerd. Het omgekeerde vindt plaats bij het afremmen van de kop. Nummer 4 4n 5. Hier ontstaat juist een nare blob in je printwerk.

De oplossing:
Een heel simpele aanpassing in je firmware. Van vrijwel iedere printer is de firmware open source en heet Marlin. Die kan je van je fabrikant downloaden. Ga naar het bestand Configuration_adv.h en open dat. Verander de regels:

//#define LIN_ADVANCE
#if ENABLED(LIN_ADVANCE)
 #define LIN_ADVANCE_K 75

in

#define LIN_ADVANCE
#if ENABLED(LIN_ADVANCE)
 #define LIN_ADVANCE_K 0

Compileer marlin.ino en upload de nieuwe firmware naar je printer.

Dan hoef je alleen nog het commando M900 Kxxx (xxx is jouw optimale K waarde voor jouw filament in je start gcode te zetten en klaar ben je!

Wat doet dit moois?
Vlak voor de versnelling heel even wat extra filement doorpersen en vlak voor de vertraging juist wat minder.

Mijn optimale K waarde voor PETG is tussen de 150 en de 200. Zeer hoog, maar dat komt door de opzet van de printkop.
Voor een printkop met geïntegreerde motor kom je op lagere waarden en met ABS of PLA zit je nog lager.

Een voorbeeld van een vrijwel onprintbaar object in PETG voor en na de aanpassing:

De moeite en het uitzoeken waard.
Adriaan krijgt een mooi fijnmazig geprint LMM roostertje.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

NinaPaul

Ziet er al beter uit.

Toch heb ik heel wat bedenkingen erbij (ik heb het zelf ook geprobeerd, maar na 3 prints ermee gestopt. Ikzelf heb geen printer, maar ken mensen die professioneel materiaal hebben)
Wat is de (print) dikte van het raster? Hoe hoog (lang) ga je hem maken? Waarom gekozen voor dit fijne raster? Afwerking van de randen, werveling door radius/vlak, overal hetzelfde?
En zo zijn er nog wel meer dingen.

Maar nogmaals leuk te zien dat het met enthousiasme gedaan wordt!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

razorx

Ik heb hem precies het zelfde raster gegeven als de door mij gebruikte 3,75LMM van BMW. Het raster is 0,5mm dik en 5mm hoog.
Het grove model op de tekening geeft naar verluidt al goed resultaat.

Wat ook helpt voor een succesvolle print met PETG is de retraction waarde op 0 te zetten.

razorx

Ik ben blij!
Het beste van beide werelden heb ik nu volledig onder controle.

PLA: Hiermee kan je super precies printen, vervalt boven de 60 graden. Een serieus nadeel voor automotive toepassingen. Ik overdrijf wat, maar in essentie is dit wel het geval.
ABS: Lekker sterk. Leuk voor auto onderdelen. 80 graden is geen probleem. Maar oh wat wil dat ABS graag kromtrekken tijdens het printen. Smalle wanden zijn een onmogelijkheid

Daarentegen is een verlagingsbus voor een Nivomat weer een lachertje om te printen met ABS omdat dit een massief object is.

PETG: Daar zou je precies mee kunnen printen. Op het niveau van PLA. Waar! Het zou harder zijn dan ABS, niet waar maar wel goed. Taaier dan ABS: Zeker! Niemand deelde de kennis die werkelijk nodig is. Door te zoeken en te spelen heb ik de juiste parameters kunnen vinden.

Kort samengevat: In een praktijktoepassing zoals de wens van Adriaan voor een LMM roostertje, kan ik die wens makkelijker vervullen, Deze kennis is te delen.

Ik ben Adriaan en Arjen dankbaar dat ze mee gaan in dit experiment.

razorx

De print parameters deel ik binnenkort.

Ozzzz

Ik kan niet anders zeggen dan: Respect voor je toewijding aan dit project! Is toch ongelooflijk dat een forum als deze dit soort dingen losmaakt in de mensch...

V70R^2

Citaat van: Ozzzz op 22-02-2018 00:25:07
Ik kan niet anders zeggen dan: Respect voor je toewijding aan dit project! Is toch ongelooflijk dat een forum als deze dit soort dingen losmaakt in de mensch...

https://i.imgur.com/KT8UelR.jpg
Inderdaad Os!

De kracht van het forum, diverse obstakels gehad en de geboden hulp hier is met woorden niet te bevatten.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Daarom weinig woorden en hou ik het hoofdzakelijk bij plaatjes:

Twee maal een air straightener ontvangen van Yits, concept 1 & 2 noem ik ze maar even:

Dat ziet er al veelbelovend uit! Zoals Yits al zei was het nadeel; draden trekken:

Dat vraagt om een beetje nabewerking, een passende vijl gezocht en aan de slag gegaan, heel voorzichtig, ik was wat huiverig dat met te grof en harhandig werken de geprinte lagen van elkaar los konden komen.

Bijna afgewerkt:

En aangezien er twee mee kwamen..

En we toch geen last meer hebben van weerstand gezien het 4" LMM huis..

Tja, wat je aan de voorkant aan turbulentie hebt, dat zal je achteraan ook wel kunnen veroorzaken?

Dus, beide exemplaren gemonteerd, 1 voor 1 achter! Voor nu even eenvoudig met ty-wraps, mocht het niet bevallen of het weer gewisseld moeten worden dan kan dat eenvoudig:

1 aan het eind:

En de ander aan het begin erbij:

Zoals al door Yits aangegeven, het vachtje gaat nog glad geschoren worden in een volgend exemplaar ;D

Voor nu, het doet zijn werk, fatsoenlijke logs kunnen maken en duidelijk dat de LMM nu logische waardes geeft.

Yits,

Held!  :eusa_clap:

Ewout Schalkwijk

Samenwerking to the max. Super gers dit :eusa_clap:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 22-02-2018 07:23:40
Samenwerking to the max. Super gers dit :eusa_clap:

Eens!

Ondanks dat er hier af en toe wat gemopper op elkaar is, zie ik de laatste tijd ook steeds meer hulp en samenwerking. Leuk!  :D

arjenT5R

Gemopper omdat iedereen tegenwoordig een k*t lijkt te hebben... en dan ook nog eens met een cuub zand er in  :eusa_doh:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Piet

Beetje maffe maar veelzeggende demonstratie van een airstraightener  ;D
https://m.youtube.com/watch?v=KNExOgtLt2w