3D printer ervaringen.

Gestart door razorx, 28-04-2016 18:49:45

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Goedenavond,

Ik ben me aan het oriënteren op 3d printers.

Uiteraard ga je dan van start met tegenstrijdige eisen: Mag niets kosten, moet alles kunnen. ;)

Voor mij is het van belang dat er enige vrijheid van materiaalkeuze is.
Zo op het eerste gezicht lijkt de Prusa Reprap p3steel een goede optie. Die met het stalen frame.
De Rostock lijkt ook een goede kwaliteit/prijs verhouding te hebben maar is wel wat erg hoog met zijn 1 meter. Daarnaast staat het niet-carthesische systeem mij erg tegen.

Een Kit heeft overigens mijn voorkeur.

Mijn vraag: Hebben jullie nog suggesties/tips? En wat kan je als output kwaliteit verwachten?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Lammert

Ik loop ook al een poos over een 3d printer te tobben, maar het benodigde budget voor een goede hield mij tegen. Voor een evaluatie van de kwaliteit van diverse printers kan je voor een bescheiden prijs via 3Dhubs.com in de buurt iets laten printen op verschillende merken/typen 3D printers. Ik ben best in voor bv een groupbuy van grijze handgrepen binnenzijde portier ;D

razorx

Het is na wat denken en lezen de p3steel geworden.

De stalen variant vanweg de hogere stabiliteit. Het grondontwerp de Prusa vanwege de beschikbaarheid aan hard en software. Bevalt iets me niet, vervang ik het simpelweg.

Over een weekje of twee heb ik hem.
http://www.ebay.co.uk/itm/P3STEEL-by-HTA3D-DIY-kit-mendel-prusa-i3-3d-printer-reprap-kit-full-/172168514400?var=471003372093

classicT5

En wat voor moois heb je bedacht om ermee te maken Yits?

Vast voor een Volvo ;)

Marc O.

Jeetje, in mijn beleving waren die dingen minimaal 2x zo duur. Voor die prijs op Ebay wordt het al snel leuk om hier mee te experimenteren.
...The Nile isn't just a river in Africa...

StefanCJ

Inderdaad, dit zijn leuke prijzen om eens wat te proberen.

cornelis-b

Leuk Yits maar maak aub geen replica's van F.J. één is genoeg ;D ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

razorx

Gheghe. Ach ik had nog wat tegoed van mezelf omdat ik niet meer rook.

Ik heb talloze leuke ideetjes: airco protectors, monitors van ik weet niet wat. Tot nu toe zat ik altijd met dat gepruts om een ventillator roostertje aan te passen of een keurig rechthoekig gat in een blindpaneeltje te maken. Het kostte mij een paar uur om het ikwilalleswetenmetertje in een ventillator roostertje in te bouwen.

Het bedrag voor het gekozen model valt inderdaad heel erg mee. In ruil daarvoor is het misschien niet allemaal zo plug and play. Maar met dit apparaat heb ik wel iets wat minimaal 5 soorten filament aankan en waarvan ieder onderdeel te vervangen is.

Ik verheug me heel erg op de bouw en de eerste tests.

@Henk: Ik zal zeker geen replica's van FJ maken. Helaas is hij daar zelf erg goed in. Hij heeft net weer een cruise geboekt. Hij mompelde nog wat over de Lorelij en Dirndels.

V70geRwin

Meccano voor volwassen, gaaf Yits  :eusa_clap:

UserID6342

Ben er erg benieuwd naar kerel !  En oh ja, wat FJ betreft.... Zag dat dat joekeltje net een reis via SDC had geboekt :evil: ;D

de Boeing

Ben ook benieuwd wat moois je er allemaal mee gaat maken (want tot op heden heb ik nog het idee dat die 3d printers leuk zijn als spielerei, maar veel echt bruikbare toepassingen heb ik nog niet gezien). Reparatie of aanpassing van interieurdelen lijkt me idd wel goeie toepassing :). Is het mogelijk om dezelfde antraciet(grijze) kleur te krijgen als de bestaande delen of zijn er maar een paar basiskleuren die je kan maken/printen?

razorx

Je kan een aantal basiskleuren kopen. De keuze daarin is heel behoorlijk.

Ik denk dat ik met die P3STEEL een goede keuze heb gemaakt.
Dit is een verbeterde versie van de P3 van Josef Prusa en valt daarmee onder de open source printers uit de RepRap reeks.
Wereldwijd worden deze apparaten veel gebruikt. Onderdelen zijn dan ook zeer goed verkrijgbaar. Ook bij https://www.123-3d.nl/
Zij verkopen die P3STEEL weliswaar niet, maar hebben wel de onderdelen, mocht dat nodig zijn.

Voor degenen die ook denken over de aanschaf van een 3d printer is het volgende belangrijk.
-Met wat voor materiaal wil je werken? ABS, FLA, PETG, PLA Alu? Sterkte, uiterlijk en temperatuurbereik spelen o.a. een rol.
-Een printer die vaak gecalibreerd moet worden is niet handig en structureel instabiel
-Als je werkt met ABS moet je beseffen dat het plateau verwarmd moet zijn.
-Tocht is bij 3d printen uit den boze. Koop of maak een behuizing voor je printer.
-Een solide constructie is van groot belang voor een goed resultaat en precisie.

daanium

Gaaf Yits, zo'n 3D printer!
Een klant van ons heeft ook zo'n ding, weet niet welk merk.
Hij kwam bij ons fan's halen om de boel te koelen, die fan's wat er bij zaten waren bij hem niet voldoende.
Verder heb ik er geen ervaring mee, maar vind het leuke en interessante materie :)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Daf46

Hallo Yits,

Ik heb een paar weken terug deze gekocht (in een fysieke winkel, een halfuurtje rijden van mijn thuis):
http://www.charlies3dt.com/en/product/full-prusa-i3-kit-metric-1

Heb ook lang getwijfeld over de P3steel, maar ik wilde wel een kans geven aan een 'lokaal' initatief. En tijdens het bouwen is de goede support ook wel al handig gebleken.
Je vind wel alles op het internet, maar er is zoveel geschreven dat het mij niet altijd duidelijk was/is wat nu eigenlijk het 'beste' is.
De uitbater van de winkel bouwt zelf printers (voor diegene die geen kit willen) en print ook heel wat in opdracht met die Prusa i3 heeft dus heel wat ervaring.

razorx

Kijk dat zijn de leukere berichten!

Wat de 3d software aangaat. Ik mompel nu even in mij zelf: Het STL bestandsformaat lijkt voor dit soort printers de norm.

Een beknopt greepje uit wat gratis software
-SketchUp Make, Ik weet het niet. Zal wel aan mij liggen maar niet mijn ding.
-123D van Autodesk. Op de video van Ben Heck zie je een leuke uitleg https://www.youtube.com/watch?v=03Ju_LJlU3U&feature=youtu.be
-Tinkercad van Autodesk. Oogt te simpel. Ik wil altijd afmetingen zien of in kunnen typen. www.tinkercad.com