Robbar en de kilometervreters

Gestart door robbar, 03-05-2016 20:59:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbar

V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

UserID6342

Citaat van: robbar op 04-01-2018 18:58:05

MAAR :eusa_doh: Stuurkogels krijg je zonder speciaal gereedschap niet vast en dus vandaar ook niet los :eusa_eh:

Echt wel ;D

arjenT5R

#92
Denk dat je het ff anders moet stellen ;D

JIJ krijgt stuurkogels niet los zonder speciaal gereedschap ;D

edit: anders komt t weer zo horkerig over;

Citaat van: Peultje op 04-01-2018 19:26:12
Moer stukje los, krik onder het draadeind van de stuurkogel en dan enigszins op spanning zetten en dan met een flinke moker tegen de stuurkogelconusbehuizing (fuseestuk) een paar ferme droge tikken geven (eventueel vanaf de achterkant een andere moker tegen het oog van de kogel aan het fuseestuk houden).
Komt ie prima mee los. Voor het vastzetten de conus strak in de behuizing duwen. Dan heeft ie genoeg wrijving om de moer lekker vast te zetten.


Zo dus, krik onder de arm is helemaal niet nodig ff een paar tikken op het gietstuk en de kogel springt zo uit conus.
Niet genoeg wheeler dealers gekeken? Wij noemen dit de "Ed China way"  ;D

Er zijn ook allerhande trekkers op de markt hoor maar je zou de eerste niet zijn die dat ding terug kopt als de kogel ineens los schiet  ;D
Heb zelf nog ergens zo'n vork liggen ook, maar de "Ed China way" vind ik wel de prettigste.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen toch  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Hahahahaha, doe dit al ruim 35 jaar zo wat je nu de Ed China way noemt ;D ;D. Weet niet hoe oud Ed is ? ;D hahaahhahahah, heb ook zo idd geleerd nadat zo'n rottige trekker/klem idd terugkopte en ik mijn kop kapot had..... Gebeurde mij bij een van de eerste Citroën CX-en...

arjenT5R

Weet niet Dirk ik gebruikte m ook wel al hoor maar Beunmaat en ik zagen t eens voorbij komen bij wheeler dealers en sinds dien het t de Ed China way ;D

Ik heb een keer zo'n trekker geprobeerd op de energieweg.... ;D ze stonden gewoon aan de andere kant van de auto te wachten tot ik om een bakje kwam vragen om m'n voortanden in te doen.
Dat komt echt los met kracht hoorr..... pfff ;D

In Amerika zou je als verkoper van zo'n tooltje gelijk een rechtzaak aan je broek hebben ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

#95
;D ;D Ik was toen een jong menneke, heb die trekker toen van de chef werkplaats gekregen (nadat ik mijn kop kapot had) met de woorden: 'neem 'm maar mee en kijk er af en toe na, dan vergeet je het nooit meer'.  Heb die trekker dus ook nog steeds ;D.

Waar ik wel al een poosje een beetje jaloers naar zit te kijken, zijn de hydraulische / pneumatische trekkers van Wallmek (geleverd door Snap-On dealers) maar vind ze gewoon te duur voor het werk wat ik er hier mee zou hebben.

https://snap-on.eu/wallmek-hydraulische-kogeltrekker-perst-stuurkogels-en-fuseekogels-eenvoudig-los/

-D©©©L-

Citaat van: arjenT5R op 05-01-2018 08:55:29
Weet niet Dirk ik gebruikte m ook wel al hoor maar Beunmaat en ik zagen t eens voorbij komen bij wheeler dealers en sinds dien het t de Ed China way ;D

Ik heb een keer zo'n trekker geprobeerd op de energieweg.... ;D ze stonden gewoon aan de andere kant van de auto te wachten tot ik om een bakje kwam vragen om m'n voortanden in te doen.
Dat komt echt los met kracht hoorr..... pfff ;D

In Amerika zou je als verkoper van zo'n tooltje gelijk een rechtzaak aan je broek hebben ;)

Ik zeg bij nieuwe gebruikers altijd "niet laten vallen..."  en altijd valt ie.  ;D
De kogel komt met een tik los uit de conus en vervolgens laat de monteur van dienst van schrik de hele zaak los.
"Pok..." 
Ik  gebruik die dingen al jaren, nog nooit wat mee misgegaan. Mooie tool.
Je kan een fusee op de stuurkogelconus vrij snel kromdrukken, heb ik het nog niet over het (micro) scheuren van het gietstaal.

arjenT5R

#97
Ja t is een mooi tool, eigenlijk moet je er een elastiekje bij krijgen ;D

en een bakje voor je gebit  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

robbar

#98
Had dit filmpje op Youtube al bekeken https://www.youtube.com/watch?v=AcsPJvxrNNs

De problemen die ik tegen kwam was dat ik de moer onder de kogel niet los kreeg omdat deze meedraaide.
Vervolgens heb ik de moer met een slijptol los geslepen. En kon daar na de kogel met een hamer los tikken.
Daarna kreeg ik de Borgmoer niet los waar hij het in het filmpje ook over heeft, deze flink ingespoten met kruipolie wachten proberen wachten proberen en vervolgens kreeg ik deze met een Baco en een moordenaar los.
Denk dat je deze beter los kan halen als de stuurkogel nog vast zit dan kan je meer kracht zetten.
Stuurhoes vervangen en alles weer gemonteerd. Echter bij het vastdraaien van de stuurkogel draaide deze mee zodat ik deze niet vast kon zetten. >:(
Nu staat Brownie bij de garage, ben er even klaar mee.
Het vervangen van een stuurkogel was voor mij in ieder geval niet iets wat ik makkelijk zelf kon. Brownie heeft gewonnen  :eusa_wall:
Het blijft natuurlijk wel een auto van bijna 20 jaar oud  ;)

En op youtube laten ze natuurlijk niet zien hoe lang ze met het lossen van een moer bezig zijn geweest  :eusa_angel:
https://www.youtube.com/watch?v=gImrdX1LwsA
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

KIM

Tsja als de conus van de stuurkogel al los is dan draait de moer mee.
Een grote lijmtang erop en je drukt de conus weer terug en de moer kan losgedraaid worden.

-D©©©L-

Of je zet even een steeksleutel op het tapeinde van de kogel.

robbar

Weer wat geleerd  ;)
Feit is dat Brownie nu weer voor een jaar is goedgekeurd  :eusa_dance: Dus we gaan door met kilometers vreten  :eusa_angel:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

robbar

#102
Vandaag de gasveren van de kofferklep vervangen. Eerst onderstaande topic op dit forum gelezen.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,18050.165.html

Bezem tussen mijn klep en bumper gezet



Beide plafondplaten achter links en rechts verwijderd. Torx 25.
Dan zie je de gasveren zitten.



Beide bouten met dop 12 verwijderd en vervolgens hangen de gasdempers alleen aan de voorste kogel vast.



Ik heb 2e hands originele Volvo vervangingsdempers gebruikt die ik nog had liggen en bij komend voordeel is dat de gasdempers van de kogel zijn los te draaien.  :eusa_angel:



Alles weer gemonteerd en de klep blijft weer netjes open staan  :eusa_dance:
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 417 Nautic Blue 1999 572.879 km and sold...
S 70 2.5  2,5 10 V LPG G3  412 Tropic Green 1998 472.123 km and sold...
V 70 Classic  2,5 10 V LPG G3 437 Sandstone pearl 1998 517.430 km sold...
S70 2.4 20 V Bifuel 433 Moondust Silver 2000 527.666km and Sold

-D©©©L-

Mooi klusje & mooie duidelijke foto's ! Wilde de bekleding allemaal nog een beetje normaal los of was 't een feest van afgebroken clips enzo ?

yannickdv

Ik laat de beugels altijd gewoon zitten, draai de boutjes wel een beetje los. Dan kun je de gasveer naar beneden draaien en eraf "wrikken". Dankbare klus, scheelt een klep op je hoofd.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green