Benzine verbruik tijdens LPG rijden?

Gestart door Galactica, 16-05-2016 21:45:00

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Het ligt dan ook wat gecompliceerder.
Gaat dan ook over het verbruik en niet over het benzinepeil of nog te rijden kilometers.
Brandstofmeter wordt niet door de ECU aangestuurd maar direct door de vlotter in de benzinepompbehuizing.
Verbruilk wordt door de ECU berekend, er is in de software van de ECU dan ook een instelbare omrekeningsfactor daarvoor.
Dat is ook de reden dat het verbruik aangegeven door de BC  na installatie van injectoren met grotere capaciteit niet meer klopt, tenzij je dus die omrekeningsfactor aanpast.

De nog te rijden km wordt berekend uit info van de vlotter en het berekende verbruik.
Als het benzineniveau niet daalt zal het berekende aantal nog te kunnen rijden km dan ook hetzelfde blijven.
Maar de inschatting van het nog te rijden km op die hoeveelheid benzine kan dus door het rijden op lpg wel afwiijken.

Citaat van: 850-R op 16-05-2016 21:51:45
Want het aantal kilometers wat ik nog kan rijden (indicatie BC) verschilt dan ook constant tussen de 10-100km wanneer de tank bijna leeg is

Midicijnman

Ik heb hetzelfde probleem. Als de benzine bijna op is en het lampje gaat branden, gaat het nog te rijden kilometers teruglopen terwijl ik op gas rijd. Ook als je op de cc 100 rijdt voor langere tijd. Terwijl je dan meestal het getal in de display ziet oplopen. Laatst had ik het weer en toen ben ik gewoon, op lpg, door blijven rijden. En toen had ik hem te pakken! Bij het bereiken van de 0 km sprong hij van schrik weer op 100 km. Daarna heeft ie niks geks meer gedaan en bleef de waarde gelijk. Alleen als je in de stad gaat rijden neemt het wat af omdat dan je verbruik wat hoger ligt.

Blackfox

;D
Citaat van: cornelis-b op 16-05-2016 23:14:40
Piet ik reed vanmorgen naar Best en uiteraard vanmiddag weer terug en in de tank zit volgens de meter ongeveer 20 liter benzine, ik kan volgens de BC nog nog 185 kilometer rijden, daar stond hij vanmorgen op en zojuist ook nog, ben maar even gaan kijken. Mijn brandstofmeter zakt niet en de BC geeft aan hoever ik nog zou kunnen op benzine, Hele dag uiteraard op gas gereden.

Dit herken ik ook eigenlijk precies hetzelfde.Naar mijn idee kijkt de BC dus naar de  hoeveelheid benzine die in de tank aanwezig is en hoeveel km er wordt afgelegd.

Met dit:   ''De boordcomputer denkt dus ook dat er benzineverbruik is tijdens rijden op lpg'' ben ik het dus niet eens.
Sterker nog, ik durf te beweren dat het niet juist is.

Deze bewering :  ''De ecu weet niet wanneer op benzine of op lpg gereden wordt'' die klopt wel .

@Piet  ;D  misschien heb ik het wel mis maar volgens mij werkt het zo ;)

EDIT  Piet heb je voorgaande post ff gemist.. ik snap het nu :D

RoelNL

Bij mij geeft de BC alleen de km op die voor benzine gelden, de LPG voorraad gaat bij mij via de ledjes. Als ik op vakantie ga en ik moet 1000km rijden en mijn benzine tank is vol staat er altijd dat ik zo'n 550km kan rijden. Het enige wat er gebeurt is dat de te rijden km soms  vernaderen en dat gebeurt aan de hand van de snelheid die ik rijd. Als ik heel de tijd 100km/h rij dan word de afstand groter, als ik heel de 150km/h rijd weer kleiner tot een bepaald minimum.
De enige keer dat het echt veranderd is als ik koud weg rijd, want dan rij ik op benzine.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Piet

Citaat van: RoelNL op 17-05-2016 07:50:01
Bij mij geeft de BC alleen de km op die voor benzine gelden, de LPG voorraad gaat bij mij via de ledjes. Als ik op vakantie ga en ik moet 1000km rijden en mijn benzine tank is vol staat er altijd dat ik zo'n 550km kan rijden. Het enige wat er gebeurt is dat de te rijden km soms  vernaderen en dat gebeurt aan de hand van de snelheid die ik rijd. Als ik heel de tijd 100km/h rij dan word de afstand groter, als ik heel de 150km/h rijd weer kleiner tot een bepaald minimum.
De enige keer dat het echt veranderd is als ik koud weg rijd, want dan rij ik op benzine.

Dat klopt.
Als je 1000 km op gas rijdt met een volle benzinetank  verandert het benzinepeil niet en blijft  de vlotter hetzelfde benzinepeil doorgeven aan de BC.
Ondanks het rijden op LPG blijft de ECU gewoon informatie doorgeven aan de BC over het uit de  injectortijden berekende verbruik.
Vandaar dat je verschillende geschatte nog te rijden afstanden geldend voor een volle benzinetank ziet bij verschillende snelheden, ondanks dat je op LPG rijdt.
De nauwkeurigheid van die inschatting hangt dan af van hoe goed de gasinjectoren op de benzineinjectoren zijn afgeregeld.

Piet

Om op de originele vrfaag van TS terug te komen:

Citaat van: Galactica op 16-05-2016 21:45:00
Vandaag een hele vreemde ervaring.

Tijdens het rijden op LPG zie ik het aantal KM's wat ik nog op benzine kan rijden dalen.  :eusa_think:

Bij aankomst in Haarlem kon ik nog zo'n 100 km rijden.
Na een bezoek aan een vriend terug naar huis (Zoetermeer) zag ik dat de board computer steeds minder aangeven. (stand staat nu op 10 Km).
Ook de benzinemeter daalt.

Ik heb geen lek kunnen constateren en geen benzine lucht geroken.
Kan er iets zijn waardoor de auto op beide brandstoffen rijd?

Als je benzinemeter daalt betekent dit dat er ook daadwerkelijk benzine uit je tank verdwijnt, daar de benzinemeter dus direct door de benzinevlotter wordt aangestuurd.

Galactica

Vanochtend even wat benzine erbij getankt.
BC geeft nu weer 270 KM aan.
Benzinemeter weer netjes een stukje omhoog.

Het niveau blijft op peil nu.

Wellicht een ongelukkige combinatie van vrij lege tank en vrij schuin geparkeerd waardoor vlotter even niet lekker werkte?

Ik hou jullie op de hoogte.

Piet

Mja als ie op LPG rijdend ook nog benzine bij zou spuiten zou je dat ook zeker aan het lopen van de  motor moeten merken.

Lunadust

Mij is altijd verteld dat als je op lpg rijd je minimaal 20 liter benzine in je tank moet hebben.
Je pomp pompt dit rond en je benzine word warm.
Hierdoor kan je pomp harder slijten.

Maar dit is verteld, ik heb er geen ervaring mee.
Techneut, geen dichter.

mehn

Zeker in de zomer is dat aan te bevelen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BBS

Ik heb altijd minimaal 30-35 liter in de tank zitten. Meestal wel meer. Ron98.... ;)
Volvoloos....