startprobleem

Gestart door rpakuypers, 17-05-2016 19:50:34

Vorige topic - Volgende topic

rpakuypers

Beste mensen,

gisteren had ik een storing aan mijn 850. Helemaal spontaan wilde hij niet meer aanslaan bij het starten op benzine. Ronddraaien, maar absoluut niet starten op benzine. Starten op LPG lukte evenmin en mijn eerste gedachte was relais 103. Die uit de S70 van mijn vader gehaald en wederom niet aanslaan. Er werd wel benzine doorgepompt (druk opbouwen was te horen) en met de startkabels erop kon ik wel starten op LPG. Vervolgens een rondje Heerenveen, Joure en Emmeloord gereden en bij thuiskomst op benzine overgezet. In eerste instantie wat gestotter maar uiteindelijk bleef hij goed op benzine lopen en ook weer starten. Helaas ben ik bij het checken van de drukregelaar onder de injectorrail een o-ring kwijt geraakt van de tweede injector en kan nu even niet verder.

Iemand bekend met zo'n gelijke storing ?

Groet,
Roger

Piet

Toch niet toevallig daarvoor ook de auto gestart en maar heel kort laten lopen waarna hij niet meer wil starten?
Onze auto's starten zo ontichelijk rijk dat als je hem na starten gelijk weer uitzet hij nog wel eens dusdanig wil verzuipoen dat je hem voorlopig even niet meer gestart krijgt.

rpakuypers

Citaat van: Piet op 17-05-2016 20:00:54
Toch niet toevallig daarvoor ook de auto gestart en maar heel kort laten lopen waarna hij niet meer wil starten?
Onze auto's starten zo ontichelijk rijk dat als je hem na starten gelijk weer uitzet hij nog wel eens dusdanig wil verzuipoen dat je hem voorlopig even niet meer gestart krijgt.

Dag Piet,

nope. Daarvoor had ik net LPG getankt en de auto gewassen en toen ben ik weer naar huis gereden. Het probleem wat je beschrijft ken ik wel als ik de auto op de oprit heb verplaatst ......

Groet,
Roger

BBS

Branden alle lampjes op het dash die behoren te branden?
Was laatst namelijk ook zoiets op het forum van o.a. Gerco, Blauweroffel, die ook niet wilde starten.
De draden nabij het grijze hoofdrelais brak?
Volvoloos....

rpakuypers

Citaat van: BBS op 17-05-2016 20:27:25
Branden alle lampjes op het dash die behoren te branden?
Was laatst namelijk ook zoiets op het forum van o.a. Gerco, Blauweroffel, die ook niet wilde starten.
De draden nabij het grijze hoofdrelais brak?

Alle lampjes branden, niets knippert, geen andere tekenen van problemen ......... enkel dat alles draait en hij niet aanslaat ( maar 3 uur later na het starten op gas dus wel).

Groet,
Roger

rpakuypers

Vanmorgen een nieuw brandstoffilter geplaatst en de accu die vannacht volledig is opgeladen erin gezet. Een o-ring gehaald van de injectorrail die ik van een volledig 20V-blok in de garage heb staan (over het hoofd gezien door de hoeveelheid oud papier in dozen ervoor en erop). Eerst een overbrugging gemaakt en zonder relais 103 gestart en in één keer raak. Daarna uitgezet en relais 103 weer geplaatst en wederom in één keer starten en ook vrij snel zoals ik gewend ben.

Straks even een stukje op benzine rijden en vanavond kijken of hij blijft starten. Zal vandaag of morgen ook even de laptop eraan hangen of ik kan zien wat hem scheelt. Ach ja, gelukkig heb ik de 740 als ik weg moet en de 850 even geen zin heeft.

Groet,
Roger

rpakuypers

Helaas geen meeting voor mij vandaag maar een zoektocht naar de storing rond het starten. Bij het nalopen van de relais kwam ik onderstaande tegen :

Deze heeft zo te zien betere tijden gekend. Is nu weer schoon, echter is het veertje brak .............. wordt in ieder geval een ander relais.

Groet,
Roger

rpakuypers

Zojuist bij een kennis geweest en die had twee relais liggen, echter van het type 12V en 50A. Het zal erop kunnen, maar is dat verstandig ?

Ik hoor het graag ....

Groet,
Roger

UserID6342

Dat maakt an sich nog niet zoveel uit Roger en kan gerust geprobeerd worden.

rpakuypers

Dank Dirk, zal het morgen eens proberen. Heb inmiddels al een heel nieuw relais besteld en voorlopig maar even met de 740 op pad. Grote Pierburg en altijd starten ....  :eusa_dance:

Groet,
Roger

UserID6342

Een 700 / 900 / 200 start en loopt altijd !  Soms met horten en stoten, maar doet het altijd gewoon. Wat dat aangaat zijn ze vele malen betrouwbaarder als een modernere auto

rpakuypers

Vandaag het nieuwe injectierelais vervangen. Starten ging, maar na het starten een moeizame loop op benzine. Stukje rijden, niets aan de hand en overzetten op LPG ging prima en rijdt nog steeds prima. Bij thuiskomst overgezet op benzine en meteen weer een moeizame loop. Viel me op dat de auto bij het uitzetten de fan ruim 10 minuten lang liet blazen. Koelwater was heet en temperatuurmeter stond zoals altijd in het midden.

Begin nu toch aan de brandstofpomp te twijfelen .... maar waarom dat het koelwater zo heet was ???

Groet,
Roger

hilko73

Als ie veel te arm loopt zal de boel ook heet worden. Maar dan zou je ook wel lampjes brandend moeten hebben, zou je zeggen. Tenminste het lambda-lampje.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

rpakuypers

Citaat van: hilko73 op 02-06-2016 09:45:58
Als ie veel te arm loopt zal de boel ook heet worden. Maar dan zou je ook wel lampjes brandend moeten hebben, zou je zeggen. Tenminste het lambda-lampje.

Dat was mijn eerste conclusie. Ik heb een stukje heel rustig gereden en dat was op benzine. Verder was er niets te merken onder het rijden maar naar alle waarschijnlijkheid krijgt hij toch te weinig brandstof. Een nieuwe pomp heb ik inmiddels besteld en die wordt vandaag geleverd en als ik hem vanmiddag kan inbouwen dan weet ik zeker of het aan de pomp ligt. Overigens branden er bij het rijden op benzine geen lampjes (alle lampjes werken overigens wel).

Groet,
Roger

rpakuypers

Vanmorgen eindelijk kunnen beginnen aan het vervangen van de brandstofpomp. Al met al een uurtje werk in de vorm van kofferbak leeghalen, pomp eruit, pomp erin en kofferbak weer vullen.

Allereerst de bak leeghalen :

De hele nieuwe pomp :

De plastic ring losgemaakt met het breekijzer (met beleid!) :

Van de binnenkant kom je er ook makkelijk bij :

De oude pomp :

Alles los en eruit :

De nieuwe pomp zit erin :

Uiteindelijk na montage 4 maal op contact gezet en druk laten opbouwen , gekeken of er iets lekte (kan gebeuren als je de koppeling niet helemaal erop drukt) en toen starten. Heerlijk, meteen aanslaan. Stukje op benzine gereden (net als deze week) en bij thuiskomst geen draaiende fan meer dus volgens mij geen schraal lopen ....

Ben benieuwd of het opgelost is. Al met al 200 euro (brandstoffilter, relais en brandstofpomp) armer en een ervaring rijker ......

Groet,
Roger