Final gear van een M56LK in een M56H zetten..

Gestart door Miyel, 19-05-2016 21:26:03

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Citaat van: Paulsson op 18-06-2017 11:40:44
Is dit ooit nog uitgevoerd? Ik ben benieuwd naar het resultaat! Ik vind met 3100 rpm 130 km/h rijden iets teveel van het goede, dat kan naar mijn idee echt wel lager. Heb zelf een v70 classic uit 2000, 170 pk non turbo met M56H bak.

Zet er een bak van een 140pk 2.4 onder. Die heeft een langere eindoverbrenging.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Miyel

Dit heb ik zeker al uitgevoerd, rijd nu al een paar maanden rond met het de 'nieuwe' bak.

En het resultaat? Tja.. Optrekken vanuit 0 vraagt wat meer slippende koppeling, en hij maakt zeker wat minder toeren op de snelheden.

Maar het is voor mij ook wel moeilijk te bepalen omdat ik niet echt 'vergelijk' heb; Ik heb de hele setup van de aandrijflijn in een keer totaal veranderd en goed afgesteld (chippen) is hij nog niet. Dus het is wat moeilijk te zeggen welke verandering waar door komt. Het moeilijker optrekken kan bijvoorbeeld wel komen door de totaal andere koppeling (sachs performance) of juist weer makkelijker door de 3" gasklep..

Conclusie; Ja hij maakt minder toeren en 'onberijdbaar' is het ook niet. Enige nadeel is misschien het lastiger optrekken, maar dat kan ook (deels) door andere factoren komen en het begrip 'lastiger' is ook weer relatief. De een zal het niet uitmaken t.o.v. de voordelen, de ander vindt het misschien onoverkomelijk.

Maar regel maar een M56H en een M56Lk en maak er 1 bak van! Wil ook wel helpen, beetje klussen vind ik wel leuk. Mijn auto proberen mag ook best, mocht de interesse serieus zijn (het is geen attractie waar iedereen een rondje in mag!)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Miyel

Citaat van: leons850 op 18-06-2017 13:39:20
...

Hey Leon! Jij bent de enige die er ook een mening over kan hebben, gezien je hem een volle 200meter geprobeerd hebt..  ;D Wat vond jij er van?
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

leons850

Citaat van: Miyel op 18-06-2017 14:04:16
Citaat van: leons850 op 18-06-2017 13:39:20
...

Hey Leon! Jij bent de enige die er ook een mening over kan hebben, gezien je hem een volle 200meter geprobeerd hebt..  ;D Wat vond jij er van?

Het is eigenlijk zoals je het omschrijft, je moet iets meer de koppeling laten slippen om weg te rijden. Eenmaal op gang merk je er weinig van. Nu heb ik niet op de snelweg gereden, maar ervaar het zeker niet als hinderlijk.

En zoals ik al zei, een 140pk 2.4 heeft ook een langere eindoverbrenging en rijdt er ook mee weg.

Als je graag een lager toerental wilt rijden en de bak toch open etc hebt, dan zeg ik doen.
Mijn auto is inmiddels meer een plezier auto ipv een km-vreter dus hard optrekken behoeft de voorkeur waardoor ik het niet zou doen. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Paulsson

Mijn bak is ook meer voor plezier dus misschien is het niet de moeite waard. Leek mij gewoon lekker om met 130 naar Italië te rijden met zeg 2500 toeren, dan hoor je het blok nauwelijks en zuipt ie ook nog eens minder! Of klopt dat laatste niet?

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier