Final gear van een M56LK in een M56H zetten..

Gestart door Miyel, 19-05-2016 21:26:03

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Momenteel heb ik twee versnellingsbakken los liggen, een M56H zoals ik nu ook in mijn T5-R heb liggen én een M56LK welke van een diesel af komt.

Intern zijn de bakken identiek, op de overbrengingsverhoudingen na. zie onderstaande tabel.

Nu heb ik vermogen genoeg (320pk) om fatsoenlijk van de plek te komen en dat is af en toe leuk, maar in de eerste en tweede versnelling heb je bijna niets dan wielspin. Bovendien verwacht ik met mijn nieuwe blok nog een paar pk meer..
Nu zou ik graag een wat meer comfortabele auto krijgen en hoop dat met wat langere versnellingen te krijgen. Nu heeft de M56H al de eerste twee versnellingen wat langer (meer km/h bij minder rpm) t.o.v. de M56LK, maar de Final drive heeft een lager getal. Dit betekend dat wanneer ik deze Final drive van de LK in de H zet alle versnellingen wat meer snelheid geven bij minder toeren. Dit betekend dus in een lager toerental over de snelweg cruisen en ik verwacht wat minder te hoeven schakelen..

Ik heb in excel wat berekeningen gemaakt, en dat komt o.a hier op neer;
In de 1 met 1500 rpm; M56H 14 kmh, met LK final gear 16kmh
In de 1 met 5000 rpm; M56H 47 kmh, met LK final gear 53kmh

In de 3 met 1500 rpm; M56H 37 kmh, met LK final gear 41kmh
In de 3 met 5000 rpm; M56H 122 kmh, met LK final gear 137kmh

Bij 120 kmh in de 5;  M56H 2900rpm, met LK final gear 2580rpm

Dit lijkt mij best aardig.. maar.. Voorzien jullie problemen, bijvoorbeeld met optrekken?

Oh ja, de as met de Final gear heb ik al los liggen, dus technisch gezien denk ik dat het gaat lukken;
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

classicT5

Lijkt me geen probleem. Bij een iveco daily ook wel gedaan, andere overbrenging in cardan gedaan.

Weet zo niet waar km signaal vandaan komt, als van de bak, zo je daar nog een issue mee kunnen hebben.

Die final ratio, heb je die al vergeleken met een automaat? Staat me bij dat mijn automaat ook lager toerental draait in hoogste versnelling bij bv 120 km/h tov standaard handbak.

The Demon

Citaat van: classicT5 op 19-05-2016 22:27:50
Weet zo niet waar km signaal vandaan komt, als van de bak, zo je daar nog een issue mee kunnen hebben.
Snelheidssignaal komt van de ABS controller.

Miyel

Km signaal moet ik straks wel van de abs sensor halen..

Maar de final ratio kun je toch niet met een automaatbak vergelijken? Die werkt met een koppelomvormer etc.. Ik wil vooral zeker weten of optrekken zometeen niet te moeilijk gaat worden, niet dat de vriendin straks er niet meer mee weg kan komen..

classicT5

Ah sorry, verkeerd begrepen.

Tja, dat wordt lastiger, dwz dan zou je moeten weten wat jouw koppelkromme is tov een diesel. Heb je die van jou op de bank gehad?

Hoe is de tune van je auto? Piekerig met vermogen bovenin, of trekt die vanaf lage toerentallen ook al?

Mijn inschatting lijkt me het geen probleem, gezien je toename in vermogen ed en we ook in een vlak landje wonen. Het is ook weer geen mega verschil. Maar kan het niet onderbouwen met ervaring bij een volvo.

Bostel

Het km signaal van mijn 850 kwam van een getande ring die op het diff zit, dus hetzelfde toerental als de wielen draaien.

Nu komt dit ook van een abs-sensor omdat we die getande ring hebben vergeten over te zetten met een sperdiff te monteren...  :eusa_wall:
Maar eigenlijk werkt dat even goed.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

Miyel

Citaat van: classicT5 op 19-05-2016 23:13:48
Ah sorry, verkeerd begrepen.

Tja, dat wordt lastiger, dwz dan zou je moeten weten wat jouw koppelkromme is tov een diesel. Heb je die van jou op de bank gehad?

Hoe is de tune van je auto? Piekerig met vermogen bovenin, of trekt die vanaf lage toerentallen ook al?

Mijn inschatting lijkt me het geen probleem, gezien je toename in vermogen ed en we ook in een vlak landje wonen. Het is ook weer geen mega verschil. Maar kan het niet onderbouwen met ervaring bij een volvo.

Ja, heb een bank uitdraai.. En hij heeft goed veel koppel. Ben bovendien bezig met een ander blok met S60 cilinderkop en 3" gasklep.. Daarna gaat hij weer op de bank, dus kunnen ze hen ook nog wat op mijn wens afstellen.
Ik ga het gewoon proberen, al is het uit nieuwsgierigheid!

En deze bak heeft ook geen ring en sensor gat.. Ben tenminste geen ring tegen gekomen en heb me al rot gezocht waar die sensor zou moeten zitten! ;D

classicT5

Je zou het zelfs kunnen uitrekenen, zoek maar eens op zaagtanddiagrammen. Maar praktisch ga je dan wel erg ver en gezien je verhaal lijkt me je aanpak haalbaar.

Hier vind je meer uitleg:

http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Transmissie/Overbrengingsverhoudingen.htm

Johann

Denk dat Miyel dat wel in het snotje heeft. Hij heef immers ook al snelheden berekend. (En die kloppen ook nog  ;) )
Teller kun je op een van de wielsensoren "T-en".

Vraag me alleen af of het allemaal uitwisselbaar is. Je zou dan in principe de eerste twee versnellingen over moeten zetten.
De lange 0.65 5 is ook leuk maar hou er wel rekening mee dat je dan met je getunnelde motor wel bijna onder de toeren zit.
De motor mag dan stevig koppel hebben maar dat is er alleen met turbo druk. Off-boost zijn de prestaties van de lage compressie motor niet denderend. Met de lange verzetten in de lagere toeren zit je net op of onder het opspoel punt van de turbo.

V70R^2

Opzich niet anders dan een automaat 4 bak, die gaat ook veel verder qua snelheid met die lange versnellingen.

Maar dat is natuurlijk met de nodige slip en die houd hem tot 80km/h op max koppel.

Handbak lijkt het mij erg sloom aanvoelen als je wat lager in toeren zit, en dat zal je vaker zitten ook nog.

Daarbij, je wagen zal trager worden met die langere versnellingen.. Bij de M66 van latere T5/R komen de versnellingen met 6 zelfs nog dichter/korter bij elkaar qua verhoudingen.

Miyel

Citaat van: Johann op 20-05-2016 09:23:06
Vraag me alleen af of het allemaal uitwisselbaar is. Je zou dan in principe de eerste twee versnellingen over moeten zetten.
De lange 0.65 5 is ook leuk maar hou er wel rekening mee dat je dan met je getunnelde motor wel bijna onder de toeren zit.
De motor mag dan stevig koppel hebben maar dat is er alleen met turbo druk. Off-boost zijn de prestaties van de lage compressie motor niet denderend. Met de lange verzetten in de lagere toeren zit je net op of onder het opspoel punt van de turbo.

Waarom de eerste twee omzetten Johann? De eerste twee versnellingen langer maken was juist het doel. Dan kan ik net zo goed alle internals overzetten.
Ik was van plan alleen het tandwiel van het diff over te zetten en het daarop lopende tandwiel (as van eerste foto). Zo behoud ik de verhoudingen van de m56H maar met een eindoverbrenging van 3,57 ipv 4,0.

Op zich vind ik mijn auto redelijk veel koppel hebben voor een turbo, en ik verwacht wat luier te hoeven schakelen en minder wielspin te krijgen.. En ik hoop dat de 3" gasklep, cilinderkop, japanifold etc me genoeg brengen om hem niet slomer te laten worden. Maar.. Is dit ook zo?

Johann

De 3 en de 4 zijn gelijk, de 5 is langer bij de diesel bak.
Je wil de langere 1 en 2 van de H bak in de diesel bak hebben eigenlijk toch?.

V70 classic

Lijkt me prima werken hoor.
Lekker laag in toeren.
En wil je eens vooruit schakel je een keertje terug.

Het zal voorkomen dat je in een klim iets eerder terug moet.
Maar das toch geen probleem.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Miyel

Citaat van: Johann op 20-05-2016 13:29:21
De 3 en de 4 zijn gelijk, de 5 is langer bij de diesel bak.
Je wil de langere 1 en 2 van de H bak in de diesel bak hebben eigenlijk toch?.

Technisch gezien behoudt ik de m56H bak (deze past op mijn t-5) en gebruik ik aleen de Final drive van de dieselbak. Ik zou de 5 van de diesel ook over kunnen zetten, maar dat lijkt met een beetje overkill..;
Bij 120 kmh in de 5;  M56H 2900rpm, met LK final gear 2580rpm en met LK 5e zelfs naar 2400rpm!

En de m56H wordt juist geroemd om zijn goede onderlinge verhoudingen tussen de versnellingen.. Daar wou ik niet echt mee rommelen.

Citaat van: V70 classic op 20-05-2016 14:34:42
Het zal voorkomen dat je in een klim iets eerder terug moet.
Maar das toch geen probleem.
Grts
in een klim wel ja..  ;D  nee, verder als Nederland en de Duitse snelweg kom ik niet.. en een aanhangertje van 700kg is het zwaarste wat er ooit achter heeft gezeten. Ik verwacht dus ook dat het wel lekker gaat lopen..

Conclusie; Ik ga het gewoon proberen! ik houdt jullie op de hoogte..

Paulsson

Is dit ooit nog uitgevoerd? Ik ben benieuwd naar het resultaat! Ik vind met 3100 rpm 130 km/h rijden iets teveel van het goede, dat kan naar mijn idee echt wel lager. Heb zelf een v70 classic uit 2000, 170 pk non turbo met M56H bak.

Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier