Maximale lpg tankafmetingen

Gestart door classicT5, 20-05-2016 19:35:55

Vorige topic - Volgende topic

Blackfox

Citaat van: classicT5 op 24-05-2016 21:39:38
MrCain, als je afmetingen hebt :) heel graag. Diamter en hoogte, ik verwacht dat je 63cm diamter hebt.

67 liter kun je verschillende diameters halen, doordat je ook nogeens met de hoogte kunt varieren.

Hoorde ook iemand die de 80% vulling eruit heeft, dat scheelt ook aanzienlijk. Maar dat durf ik niet.

Waarom denk je dat zoiets erin zit?  Hoe dom kun je zijn :eusa_wall: :eusa_wall:

classicT5

Zijn er behoorlijk wat die met 100% rijden, google maar eens erop. Risico is ook niet zo groot, tanks zijn zo enorm overgedimensioneerd.

Maar niet voor mij, snap het wel als iemand het doet.

innocenti

Citaat van: classicT5 op 24-05-2016 21:44:55
Zijn er behoorlijk wat die met 100% rijden, google maar eens erop. Risico is ook niet zo groot, tanks zijn zo enorm overgedimensioneerd.

Met Vialle lpi moet je de 80% erin laten zitten. Bij meer dan 80% heeft de pomp geen ontluchting meer en loopt deze als ik me goed herinner kapot.

Met een oude verdamperinstallatie kan je idd naar 100% door de vlotter van de afsluiter te verbuigen.

MrCain

Beste is echt passen met de tank ;)

Maar grote tank is ook niet altijd ideaal => ding is gewoon best zwaar en hangt achter de achteras. Merk je best nog wel bij stevig doorrijden en met de wegenbelasting  ;D

Heb zitten kijken naar een kunstof tank maar deze was niet verkrijgbaar met lpi pomp.....jammer...

Of af laten melden met een 15 liter tank en later een grotere er in => scheelt weer wegenbelasting  :evil:

Btw: zal van de week eens meten voor je! En 80% lekker laten zitten.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

innocenti

Ik heb trouwens 67l in de R liggen. Bodem komt niet omhoog maar is ligt aangepast, bak is niet aangepast. Netto 54l tanken

classicT5

Innocenti, zou je die van jou dan eens willen opmeten? Dat klinkt naar wat ik zoek. Je scoort bonuspunten als je dat voor me doet ;)

Gewicht -> echt stampen doe ik niet, vind de volvo niet echt de auto daarvoor, maar dat is persoonlijke mening :) dus die paar kilos achterin verwacht ik geen issue mee.

Blackfox

Citaat van: classicT5 op 24-05-2016 21:44:55

ik snap het eigenlijk niet :eusa_whistle:
Wat is nou het probleem als je een keer extra moet tanken..
Je rijdt al lekker goedkoop dus je lach toch iedereen uit aan de pomp of snap ik het nou echt niet meer ???

Is 1 keer tanken extra nou echt zo,n probleem ?  ja op benzine begrijp ik dat wel  ;D

Ik hou er over op, ik rij op lpg en tank lpg en hoe vaak ik tank zal me een worst wezen ;D ;D

MrCain

Maten van mijn tank zijn:

Diameter 650mm
Hoogte tank 270mm
Hoogte tank + appendage kast +/-310mm

Weet niet of in jou Volvo een "echt" reserve wiel ligt of een thuis komer => das ook bepalend voor de grote van tank die je kwijt kan...
In sommige Volvo's zie je soms ook een soort van bult in de bodem => deze dient wel weg geslepen te worden.  

Overige info => zie pb ;)

BTW: heb ook nog een 73 liter tank gepast, deze had de zelfde breedte en hoogte maar deze moest met steunen aan de bodem van de kuip vast ipv "spanbanden" en dat
gaat net weer niet echt zo goed in de volvo....en de bodem kwam daardoor bijna 5 cm omhoog, wat ik weer niet wou....

Is dus een keuze welke je kan/moet maken ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

leons850

Hè wat, werd ik geroepen?  :angel:

Hier een plaatje van 139L achterin een S70:

Maar dat is een grapje natuurlijk.
Ik heb net als MrCain en innocenti 67bruto in mijn S70 liggen.
Ook bij mij zijn er vloerplaten aangepast. Ik denk dat ze de bodem niet eens hebben aangepast en daarom is mijn laadvloer een klein stukje hoger gekomen.

Die grote jongen die in mijn achterbak ligt is voor mijn V70N, dat is inderdaad 72L.
Man wat een zwaar ding....

Je hebt de maten al van Cain, maar als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

classicT5

Super, veel dank Leon en Michiel.

Ik ga eens stoeien. Dan toch die tank bij die vriend van me eens ophalen, die zou 65cm zijn, kan ik daar wat mee gaan passen.

Leer steeds meer over LPG systemen ;)

johan1989

Tip, ga met 1 kleine tank naar de RDW zodat je geen klasse MRB stijgt. Daarna de tankopstelling erin leggen die je wilt hebben. Scheelt toch weer 120 per jaar. Misschien nog niet het belangrijkste, wel het principe (voor mij dan).

@Ludo, je praat poep. Als je je actieradius wil maximaliseren dus eerst goed nadenkt is dat bijzonder verstandig. Als je veel gaat rijden is een actieradius bijzonder fijn. De vraag stellen of LPG wel zo handig is als iemand de wens heeft om de actieradius te vergroten vind ik bijzonder vaag..

Ik cruise nu rond met een ringtank + 85L cylindertank. Ik kan nu in totaal 900km rijden.. Wat een genot! Echt!
Mijn tank is een 600 x 230 55L
Ik overweeg om de reservewielbak eruit te zagen, een vierkante bak te lassen, dichtsmeren zodat roestvrij en dan 3 cilindertankjes achter elkaar leggen. Aan elkaar knopen (is easy) en gaan!

Afmetingen van de LPG tanks haal ik altijd hier:
Ring: http://www.vogelsautogas.nl/onderdelen/default.asp?q=&id=68&by=naam&order=desc
Cyl: http://www.vogelsautogas.nl/onderdelen/default.asp?q=&id=65&by=naam&order=desc
Top overzichtjes!

classicT5

Lijkt me dat je nog een uitdaging hebt als de reserwielbak wilt vervangen door een andere grotere bak. Aan de voorkant zit je met de benzinetank. Of ga je dan verder naar achteren?

Overzichten van tanks vinden had ik al gevonden, maar lastigste vond ik te achterhalen wat er nu specifiek in onze autos past.

Zeker omdat je zoveel varianten hebt, naast verschillende diameters en hoogtes, heb je ook nog verschillende constructies van tanken. Interne toroidal tank, externe toroidal tank, multivalve tank, etc. Mijn voorkeur gaat uit naar een 4 valve multitank, heb je meeste inhoud per diameter/hoogte verhouding, maar is wel de duurste optie. Grappig genoeg worden die 4 valve tanken vaak dutch tanks genoemd. Schijnt hier in Nederland vroeger de standaard geweest te zijn. Nu is het meestal internal toroidal tank, omdat die goedkoper is om te maken en je maar 1 multivalve nodig hebt waar alles in gecombineerd wordt (in- uitlaat, 80% vullingsgraad en tanklevel). Bij zon 4 valve zijn dat dus 4 losse componenten.

Begin er al aardig thuis in te raken ;).

Ludo

Citaat van: johan1989 op 27-05-2016 21:43:13
@Ludo, je praat poep. Als je je actieradius wil maximaliseren dus eerst goed nadenkt is dat bijzonder verstandig. Als je veel gaat rijden is een actieradius bijzonder fijn. De vraag stellen of LPG wel zo handig is als iemand de wens heeft om de actieradius te vergroten vind ik bijzonder vaag..

Iedere dag bv 50 liter tanken, of iedere 3 dagen 150 liter.
Praat je dan over poep, of praat je dan over iets willen meepraten waar je niet over kán nadenken?.

Actieradius zo belangrijk, ga dan een diesel rijden, met dezelfde hoeveelheid doe je méér dan 900km.
Ja dan word het duurder... dat is hier inderdaad praten over poep.   ::)  :eusa_wall:

classicT5

Diesel is voor velen geen optie ivm milieuzones.

Wij mogen toch wel op onze manier zoeken naar het maximaal haalbare? Heb je ook zon oordeel over mensen die het maximum vermogen mbv tunen uit hun auto willen halen, dan kun je ook zeggen koop meteen een amg met af fabriek 500+ pk, ipv zelf heel veel werk verzetten om 100 pk meer uit zon blok als ons te halen.

Iedere gek zijn gebrek. Maar een oordeel over een ander geven helpt niets en lost mijn gebrek niet op :).

@johan, genuanceerder kun je ook je punt maken ;).

Ludo

Citaat van: classicT5 op 27-05-2016 23:27:01
Iedere gek zijn gebrek. Maar een oordeel over een ander geven helpt niets en lost mijn gebrek niet op :).

Je hebt al geínformeerd naar een tank op maat laten maken van je reservewielbak.
Dus die ruimte optimaal en 100% benutten, 85á90 liter moet wel haalbaar zijn.