D5 storing

Gestart door widebody, 21-05-2016 19:40:45

Vorige topic - Volgende topic

widebody

Ik heb vandaag voor de eerste keer gemerkt dat een D5 ook kaput kan :'(.

Vanmorgen tijdens het invoegen opeens geen power meer en de melding "service vereist".
Even later was het weg en de hele dag gewoon gedaan wat ie doen moet.
Echter op de terugweg gebeurde het weer, power weg en "service vereist".

Net uitgelezen en 1 storing gevonden die het zal zijn. De andere storingen stellen niet veel voor, alles werkt gewoon.

Ben benieuwd wat dit kan zijn. Vacuumlek ergens in de leidingen of de TCV die de geest gegeven heeft?

Wie kan mij er wat over vertellen??

S. Brouwer

brandstoffilter al eens vervangen?
Mijn D5 gaf allerlei foutmeldingen over boost, sensoren etc en ging in noodloop.
Bleek een slecht wordend filter te zijn.

Ze staan er ook om bekend dat ze problemen veroorzaken bij de d5's.

Marc O.

Ik dacht dat je in Vida ook de mogelijke oorzaken kunt aflezen?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Sbv

Hoe zijn de motorsteunen ? en dan met name de beide vacuum motorsteunen. Als deze lek zijn of slang ligt eraf dan ban je ook power kwijt. De regelklep zit ergens nabij luchtfilter. van daaruit gaat een vacuumslang naar de voorste en naar de achterste steun
Loop verder alle slangen van en naar de turbo na. Het kan ook zijn dat er ergens een scheurtje zit

widebody

1 van de vacuumsteunen is al eens vervangen geweest. Maar checken kan altijd. Geloof dat als je de vacuumleiding naar een steun dichtknoopt en het probleem weg is je die steun moet vervangen.
Had idd al een plaatje gevonden met alle delen die ik na moet kijken, Sander.

Weet alleen niet waar die tweede  motorsteun zit. Achterzijde?
Dus daar moet ik even naar op zoek.

widebody

Brandstoffilter moet idd vervangen worden, maar ben bang dat ik 'm kapot trek als ik 'm los probeer te draaien.

Sbv

2e steun zit aan de achterzijde. bij de turbo omlaag als grove indicatie. Ja kan de leidingen ook even helemaal dichtzetten en dan kijken of je wel power houd.

Rotte  interkoeler zou nog kunnen maar dan zou de auto ook opeens meer moeten roken.

Met de juiste tool is brandstoffilter zo gedaan alleen is mijn ervaring dat deze eerder met 250 nm vast zit dan met de voorgeschreven 25

widebody

Citaat van: Sbv op 21-05-2016 20:30:22
2e steun zit aan de achterzijde. bij de turbo omlaag als grove indicatie. Ja kan de leidingen ook even helemaal dichtzetten en dan kijken of je wel power houd.

Rotte  interkoeler zou nog kunnen maar dan zou de auto ook opeens meer moeten roken.

Met de juiste tool is brandstoffilter zo gedaan alleen is mijn ervaring dat deze eerder met 250 nm vast zit dan met de voorgeschreven 25

Lijkt mij als de IC kapot is dat ie continu de storing zou moeten geven. Maar hij heeft twee keer de storing gekregen met een tussenpoze van een paar uur. En in de tussentijd heeft ie probleemloos gelopen.

elianmars

Citaat van: widebody op 21-05-2016 20:24:56
Brandstoffilter moet idd vervangen worden, maar ben bang dat ik 'm kapot trek als ik 'm los probeer te draaien.

In elk geval zorgen dat je een adapter hebt. Bij Richard (knoopie) hebben we 'm los gekregen met een pijptang. Niet helemaal zoals het hoort, maar het is gelukt.

UserID6342

Denk dat je voor het missend vermogen idd bij de TCV moet zijn (gaan vaak kapot), of bj de EGR dat deze helemaal dicht zit (gebeurt zeer, zeer vaak), maar ook je nokkenassensor is een goede verdachte.  Zeker als de storing af en toe optreed zou ik voor de TCV en nokkenassensor gaan.  Als de EGR pijp dicht zt naar achteren toe, mis je altijd vermogen en dat is idem bij een lekke intercooler.

Motorsteunen (vacuüm) kun je al horen als je de oliedop losdraait en het slangetje dichtdrukt.

Lunadust

Motorsteun of tcv
Bij ic beb je idd altijd vermogen verlies.
Bij erg vervuiling lijkt het me ook dat je altijd vermogen verlies hebt.
Techneut, geen dichter.

widebody

Vanmorgen, voor de monsoon losbarste, de kap opengetrokken en aan het zoeken geslagen.
Met een vacuumpompje, helaas zonder metertje, de leiding van de motorsteunen gevacumeerd. Van de "enginemount control valve" e leiding op het pompje gemonteerd en vacuumgetrokken, 5 slagen, en geteld hoelang het duurt, als je 'm released, eer dat het vacuum weer gelijk is getrokken met de omgeving. Nogmaals evenveel slagen gepompt en een minuut gewacht met de releas te drukken. Wederom geteld en volgens mijn rekenmethode werd er ongeveer evenveel lucht aangezogen. Niet exact, maar een redeleijke bepaling of de steunen gaar zijn danwel de leiding die poreus geworden is.

TCV gedemonteerd en gereinigd, stekker nagekeken en voor zover nodig gereinigd.
En als je dan toch de slang van de mixer/intake eraf hebt gelijk de mixer gedemonteerd en gereinigd. Gaatje in het blok was wel iets dichtgegroeid, pakembeet 10-20%, maar dat kan volgens mij niet deze storing veroorzaken. Alles gereinigd en weer terug gemonteerd. Resetten had ik al gedaan. Ben benieuwd. Morgen als ik naar mijn werk rijd zal het moeten blijken of het baat gehad heeft en anders kijken of ik ergens een andere TCV en "engine mount control valve" kan opduikelen en even kan uitproberen of dit verbetering brengt.

Ik houd jullie op de hoogte.

Sbv

Snellebaksteen

Als je motor tijdelijk een te lage brandstofdruk signaleert als gevolg van een vervuild filter of te laag brandstof niveau krijg je niet een "motor service vereist"melding maar een "motor management storing" melding.
Vermogen valt dan weg en de max snelheid is 100. Na herstart is het weer verdwenen.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.