Auto invoeren uit Duitsland. Waar op letten?

Gestart door joeryvaneck, 23-05-2016 16:52:21

Vorige topic - Volgende topic

joeryvaneck

Beste Forumleden.

Ik heb een auto in Duitsland gevonden waarin ik zeer geïnteresseerd ben geraakt. Nu ben ik van plan om zaterdag te gaan kijken bij de auto en ik hoop dat ik hem dan direct mee kan nemen. Met welke zaken dien ik rekening te houden en welke papieren heb ik nodig om de auto mee te kunnen nemen? (let wel: rijdend. Liever neem ik geen trailer mee)

Ik hoef geen fiscale informatie. Ik wil alleen feitelijk weten welke handelingen ik in Duitsland dien te verrichten.

Woger

Je moet een duits uitvoerkenteken aanvragen. Dat kan in principe direct. In elke gemeente is wel een strassenambt waar het kan. Dan moet je hem in Nederland verzekeren. Bij het uitvoer kenteken moet je ook in Duitsland een verzekering afsluiten. Meestal kan je dit de verkopende partij laten regelen. In Nederland mag je officieel niet met het Duitse kenteken rijden, maar als je al aangehouden wordt krijg je een brief waarin staat hoe je de auto moet aangeven.
Dan de auto thuis parkeren (niet op de weg) en een eendagkenteken aanvragen voor de dag dat je hem wilt laten keuren. Keuren en een week wachten op alle gegevens en kenteken. Zodra je het kenteken hebt, platen laten maken en gaan.

T5-4life

Deel I en II heb je nodig. Eventueel Tüv-rapport. En het autopaspoort (EWG-übereinstimmungsbescheinigung)
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Erikvb

strassenamt geeft je een keus; 5 dagen of 30 dagenkenteken, 5 dagen is genoeg + een WA verzekering voor 5 dagen = 50€ . Lullig detail; je mag in de hele EU ermee rijden behalve in....Nederland (als je Nederlands ingezetene bent) want wij ingezetenen van de polder moeten BPM betalen als enigen.

Maar goed, het risico is ook klein want het zal geen dure auto met veel BPM zijn. Maar stel dat je een leuke Ferrari importeert...joehoeeee

Ik heb al een stuk of 5 auto's gehaald uit Duitsland en Italie en ik heb dat laatste stuk rijden gewoon geriskeerd. Maar beter niet een beetje gaan rondrijden voordat je bij RDW bent geweest.

TIP: als de auto een geldige TuV heeft, hoef je in NL niet meteen naar de APK. TuV is overdraagbaar

classicT5

Check wel van te voren of het strassenverkehrsamt in die plaats op zaterdag open is en tot hoe laat.

Daar zitten meestal ook bedrijven die meteen je wam verzekering en exportplaten kunnen maken.

Ik heb het meerdere keren gedaan, is goed geregeld in duitsland. Kan me alleen niet herinneren of ze uberhaupt in weekend open zijn (lijkt me van niet, is overheidsdienst a la onze rdw).

Mocht het zelf ophalen niet lukken stuur maar een pb, kan je in contact brengen met transporteur.

joeryvaneck

Bedankt voor de tips. Transporteren gaat ook wel lukken. Alleen geen zin om 700 km met een autoambulance achter de 854 geknupt te rijden 😎

Voor de mensen die zich afvragen wat ik ga halen? Een BMW e36 cabrio. Heb er nu 3 op de shortlist staan.
Ik vond die wagens de afgelopen jaren absoluut verschrikkelijk. Maar begin ze steeds meer te waarderen hoe ouder ze worden. Wel een compleet originele natuurlijk. Geen opgedirkte Tupperware uitvoering

classicT5

Pas wel op dat als met ambulance gaat je niet over toelaatbaar trekgewicht gaat. Mocht je een fanatieke polizist tegen komen heb je risico dat je hem ter plekke kunt afladen.