Wat te doen met krassen?

Gestart door ewing, 04-04-2005 11:22:48

Vorige topic - Volgende topic

ewing

Ik weet niet zeker of dit onderwerp hier thuishoort, maar ik heb sinds een kleine maand een zwarte volvo 850 2.5 20V uit 1995 met 180000 op de teller. Hij heeft wat lichte krassen op de lak (takken die langs de auto hebben geschuurd, de (bekende) sleutelkrassen) en een aantal iets diepere krassen. Kan ik daar iets aan doen (het moet wel betaalbaar blijven uiteraard)? Ik ben al langs de Halfords geweest en gekeken naar Scratchremovers, cleaners en Auto wax met kleurmengsel, maar daar word ik niet wijs uit. Iemand ideeen/tips??

Thnx, :-)
Ewing

thuur

Commandant Cleaner 4 (de groene). Werkt perfect op krassen die niet op de grondlak zijn. Hoe harder je het toepast, hoe dieper de 'reiniging'. Niet in de zon en goed afpoetsen daarna. Als je klaar bent auto in de was zetten en voila!

Wax met kleur is iets voor een paar maanden, is de meerprijs niet waard m.i.

Suc6!

Gr 8)

daytonawim

Als je na commandant nr 4 ook de nr 5 gebruikt wordt ie echt perfect :-) gebruik mooie schone liefst witte (katoenen doeken ) dan kan je goed zien wat je gedaan hebt (doek wordt zwart)
dan natuurlijk turtle wax er over voor de super mooie afwerking.

Gebruik in geen geval de zo genaamde kras verwijderaars, heb ik ook geprobeert, resultaat #@$##%
en moest daarna nog eens flink met commandant 5 aan de gang om de krassen in de lak als gevolg van de kras verwijderaar weg te halen :-(
( ik kon precies zien waar ik dat spul gebruikt had in de zon )

ewing

Ik was/ben er ook bang voor, dat ik de krassen alleen maar erger maak dan het al is. Maar Commandant 4, daarna 5 en daarna waxen...dat ga ik dan maar eens proberen. Thnx voor de tips!!

daytonawim

Maar eh, ik ga er wel vanuit dat het zwart is en geen metalic zwart.

Ik weet dat anderen er anders overdenken maar ik gebruik geen commandant op
metalic lak.

ewing

Da's nog een goeie vraag. Mijn kennis van auto's gaat zelfs niet zover dat ik weet of mijn zwarte ros metallic lak heeft of niet. Ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de waarschuwing...! :-)

bert850

Ha poetsers,
ik heb een folder van o.a. commandant voor me waarin staat dat nr. 4 ook voor ( oudere ) metallic en watergedragen lak is. Hier staat ook in dat de beste nabehandeling met nr. 7.  Bij de automaterialenhandel zijn ze echter geen voorstander van commandant op metallic lakken. Ik sta zelf ook voor deze moeilijke beslissing, want de 850 van mij is ook aan een grondige poetsbeurt toe. OOk turtle wax heeft in de Extreme serie een schijnbaar goede polishing wax.

groeten uit het mooie Hoogeveen

thuur

Ik heb een metallic lak (416) en mijn motorkap moet toch opieuw gespoten worden. Je bent vrij om met een doekje langs te komen, dan probeer je het maar uit ;)

Gr 8)

denkweb

Komt wel weer een poetsdag voor de 850 Club leden aan binnenkort ;)

daytonawim

Maar eh een waarschuwing voor de "teflon waxen" is wel op zijn plaats, als je die niet goed volgens de voorschriften verwerkt krijg je allemaal lelijke strepen e.d. op je lak :-( , die je in de zon uiteraard prima
kan zien :-(

(uit mijn hoofd niet in de zon en op ërg"warme delen gebruiken dan droogt die rommel direct op)

italia

Mijn ervaring hiermee is dat je met zwart je altijd!!!! zult storen aan krassen. Polijsten is hierbij de enigste oplossing en dan ook alleen maar voor de korte termijn.

Met polijsten gebruik je uiteraard een Héééééle kleine korrel, of zelfs gewone cleaner zoals de gouden dop van Turtle. Daarnaast Kun je een haakse slijper (flex) ombouwen met een sponsachtige schijf.

Deze kombi staat garant voor vlot en nauwkeurig herstellen van de lak. Dit wordt eigenlijk altijd gebruikt door prof, poetsbedrijven.

Heeft nog iemand een tip voor mij; mn classic red zijn op een aantal delen (twee deuren en een achterspatscherm) erg bleek. Het resultaat van poetsen is reeds na 4 tot 6 weken weer verloren.

thuur

Ik heb jarenlang een zwarte auto gehad, niet eens metallic, gewoon een soort hoogglans. En nooit geen extra krassen erop. Moet m wel eigenlijk iedere week (uiterlijk iedere 2 weken) wassen. Maar da's dan weer mijn ervaring ;)

Rood bevat veel pigmenten die gevoelig zijn voor UV. Oftewel: Rood zal altijd dof/mat/roze/bleek worden.
Conservering: zorgen dat je auto altijd in een goede wax staat (met UV bescherming).
Herstellen: Ook hiervoor Commandant 4. Mijn vorige 855 was 'signaalrood' op papier, maar had 10 kleuren rood in de praktijk. Uiteindelijk nog maar 2 kleuren rood omdat de vorige eigenaar de auto in de verkeerde kleur had laten 'bijspuiten' :-\. Maar goed: flink polijsten met Commandant moet de auto weer dieprood maken. Is het na een paar weken weer mattig, dan moet je nog harder polijsten ;)

Gr 8)

italia

En das dus net wat de vorige eigenaar al gedaan heeft........

maar ja, wat kost da nou, twee deuren en een spatbord laten spuiten?

denkweb

honderdje of 5... schat ik zo. Wel even een handige spuiter vinden in de buurt.

elti

Ik herken dit probleem. Ken je toevallig de kleurnummers van 'gewoon zwart' en 'metallic zwart'?

groet