Opknap / Restauratie projecten T-5R'en

Gestart door SB T-5R, 28-05-2016 12:27:11

Vorige topic - Volgende topic

SB T-5R

Mijn andere BLOG is behoorlijk toegewijd aan het opknappen de zwarte T-5R.
Die wil ik zo laten en zal ik snel bijwerken want er is weer e.e.a. gebeurt  :)
Vandaar nog een BLOG-je

Naast de T-5R, die voor de hobby is, cruise ik rond in een V70 2.5D uit 1999 (model 2000) handgeschakeld.
Een fantastische wagen, 498.900 km op de klok. 5 ton bijna in zicht  ;D
Deze auto heb ik sinds vorig jaar September, en ondertussen al ruim 30.000 km mee gereden.
Nautic Blue met Beige interieur, eerlijk gezegd niet mijn favoriete combi maar het is een nette verschijning.
Technisch is die wagen echt top.
Ik weet dat de APK niet een heel strenge test is, maar ik moest toch wel even grinniken toen mijn 15 jaar oude bolide met bijna 5 ton slechts afkeur had op een fusee kogel en handrem afstellen, en daarna fluitend door de APK heen kwam. Dat doen veel andere auto's met minder km's hem toch niet na ;D

Afgelopen maanden heb ik samen met mijn vader een C70 2.4T handgeschakeld gekocht met een kapotte motor.
Wat er gebeurd is weet ik niet precies. Het (bekende) onderblok is namelijk niet gescheurd.
Ik weet wel dat het behoorlijk heet geworden is daar.
In Januari gekocht en in de avonduurtjes blok gewisseld.
Nieuwe distributie erop, aantal motorsteunen gecheckt en vervangen.
En gaan  8)
Kap zo goed als nieuw van de dealer, 230.000 km gelopen en 17 inch Propus velgen.
Een schitterende auto, die sinds 2 weken terug al weer op de openbare weg verschijnt.
Leuk project, maar bijna afgerond op een paar interieur details na.

Sinds afgelopen week ook eigenaar van een groene 854 2.5 20V handgeschakeld.
Deze heb ik voor mn vriendin gekocht, die net haar rijbewijs heeft gehaald.
Auto heeft hier een tijdje op het forum te koop gestaan, en daarvan dus ook overgenomen.
Moeten nog wel wat dingetjes aan gebeuren, zo net een andere stappenmotor erop gezet, mistlampen gefixed, ruitenwisser motors hersteld.
Achja, details.... je moet bezig blijven.

Dan blijft er nog over de 244.
Tsja, als je het over emotie hebt.....
Bouwjaar 1982, automaat, B23E motor op LPG.
Vollleer, elektrische ramen, opendak.
Wat een fantastische wagen.
Gekocht met 189.000 km, ondertussen over de 2 ton gezet.
Er wordt best veel mee gereden om de LPG te verantwoorden (ja niet de meest efficiente manier zo'n G2 installatie, maar je moet er wat voor over hebben zo'n auto te rijden ;D)

Ik zal snel even wat foto's plaatsen

Lunadust

Hehe.

Eindelijk.
Leuk wagenpark heb je.

Waar blijven de foto's
Techneut, geen dichter.

SB T-5R

Ja ja ja ;D
Komt ie dan

T-5R en 244

De Boswachter

V70 2.5D

En de Cabrio!

Died850

Mooi en leuk wagenpark! De overheid kan blij zijn met jou ;D.
Heb je in de C70 weer een 2.4t gehangen of  overgestapt naar een T-5?

elianmars

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

SB T-5R

Citaat van: Died850 op 28-05-2016 15:01:34
Mooi en leuk wagenpark! De overheid kan blij zijn met jou ;D.
Heb je in de C70 weer een 2.4t gehangen of  overgestapt naar een T-5?

De C70 is wat dat betreft origineel gebleven, gewoon weer een 2.4T erin.
Er zijn zoveel 2.4T blokken die het prima uithouden, en aangezien de Cabrio alleen gebruikt wordt om te cruisen en ik hem zelf onderhoud durf ik dat wel aan.
Het zou een optie zijn er een 2.3 T5 onderblok op te zetten, zodat de rest ME7 blijft, maar zo vind ik het ook wel prima.

Kleine impressie van de wissel:

Zo kwam ie binnen

Blok eruit

Best wel warm geworden

Andere blokkie klaarmaken

Terug erin lepelen

En weer dicht bouwen

Daarbij heb ik nog vervangen

- Keerringen
- Carter ventilatie compleet
- Distributie met waterpomp
- Motorsteun distributie zijde
- Baksteun voorkant (moet nog)
- Motor olie en Bak olie
- Stuur olie
- Koppeling ontlucht
- KVS potje + niveau sensor
- Alle belangrijke slangetjes voor KVS
- Vast nog iets vergeten te vermelden

SB T-5R

Citaat van: elianmars op 28-05-2016 15:59:52
Ah, je spaart Volvo's? :D

Don't we all do?  ;D ;D

Citaat van: Marc O. op 28-05-2016 19:11:21
Citaat van: SB T5-R op 28-05-2016 14:37:29
En de Cabrio!
http://i67.tinypic.com/vpyusn.jpg

Hey, bekende plek ;D

Yep  ;)
Wanneer kom je weer eens langs?  :eusa_angel: 8)

Citaat van: Dirk342 op 28-05-2016 19:25:07
De 200 bij veruit de mooiste ;D

Eens!  :)
Samen met de T-5R moet ik eerlijk zeggen, ook omdat er zoveel werk, tijd en aandacht in zit.
Maar wat rijdt dat toch prachtig zo'n 240.
Die bocht nog een keer uit de uitlaat en rechte glimmende pijp naar achteren  ;D
De 244 gaat nu de werkplaats in voor groot onderhoud.
Ik moet o.a. de kickdown kabel van de automaat vervangen, maar eens uitvogelen hoe dat zit...

Marc O.

Citaat van: SB T5-R op 28-05-2016 20:36:21
En de Cabrio!

Hey, bekende plek ;D

Yep  ;)

Als je een mooie A3 TDI hebt staan (zelfde prijsklasse als die V60) en een V40 D2 wilt inruilen dan kom ik binnenkort langs ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Ik moet o.a. de kickdown kabel van de automaat vervangen, maar eens uitvogelen hoe dat zit...
AW of BW bak ?  Dan is het heel makkelijk, hetzelfde principe als een ZF bak... kabel loshalen van de gasrol, carterpan van de bak eronder uit halen (let even goed op welke schroef waar zit want bij een ZF zit er verschil in lengte van de schroeven), meteen nieuwe zeef eronder zetten, pannetje schoonmaken, magneten terug op de goede plek, nu zie je de kickdownkabel al zitten, binnenkabel iets uitrekken en eruit haken (is een halve maan), buiten kabel los schroeven van de bak. Opnieuw inbouwen omgekeerde volgorde. ;D

Buiten kabel overal weer even vast zetten, binnenkabel ook in gasrol zetten en nu zo afstellen dat de binnenkabel ongeveer 2 mm speling heeft op de gasrol, voordat de nok in de bak gaat bewegen.

KIM

Jaaa ook een BLOG!

Nu moet ik die T-5R ook nog eens IRL zien; van de rest weet ik al hoe mooi ze zijn (oh, nee ik heb de boswachter ook nog niet ontmoet).

SB T-5R

Citaat van: Marc O. op 28-05-2016 20:41:52
En de Cabrio!

Hey, bekende plek ;D

Yep  ;)

Als je een mooie A3 TDI hebt staan (zelfde prijsklasse als die V60) en een V40 D2 wilt inruilen dan kom ik binnenkort langs ;)

I'll let you know  ;)

Citaat van: Dirk342 op 28-05-2016 21:13:02
AW of BW bak ?  Dan is het heel makkelijk, hetzelfde principe als een ZF bak... kabel loshalen van de gasrol, carterpan van de bak eronder uit halen (let even goed op welke schroef waar zit want bij een ZF zit er verschil in lengte van de schroeven), meteen nieuwe zeef eronder zetten, pannetje schoonmaken, magneten terug op de goede plek, nu zie je de kickdownkabel al zitten, binnenkabel iets uitrekken en eruit haken (is een halve maan), buiten kabel los schroeven van de bak. Opnieuw inbouwen omgekeerde volgorde. ;D

Buiten kabel overal weer even vast zetten, binnenkabel ook in gasrol zetten en nu zo afstellen dat de binnenkabel ongeveer 2 mm speling heeft op de gasrol, voordat de nok in de bak gaat bewegen.

Kijk, daar kan ik wat mee!
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik me er verder nog helemaal niet in heb verdiept. Maar ik zou zo in VIDA moeten kunnen opzoeken welke bak ik heb. Het is in ieder geval een 3 traps automaat, zonder overdrive oid.
Hij lekt ook olie uit de automaat, ik vermoed waar de kickdown kabel nu de bak in gaat.
Dit lekt op de uitlaat dus moet eerst zsm verholpen worden voor ik er verder mee rijd.
Daarna wordt het tijd om de ontsteking fatsoenlijk te gaan afstellen, en de K-jet proberen aan de praat te krijgen.
Nu werkt alleen de LPG installatie wat toch wel een beperking is..

SB T-5R

Citaat van: KIM op 29-05-2016 00:23:45
Jaaa ook een BLOG!

Nu moet ik die T-5R ook nog eens IRL zien; van de rest weet ik al hoe mooi ze zijn (oh, nee ik heb de boswachter ook nog niet ontmoet).

:) Die krijg je zeker te zien!
De foto die ik hiervoor plaatste is trouwens wel voor de hagelbui e.d.
Op dit moment staat de auto nog gedemonteerd bij de spuiter, maar ik zal daar in mijn andere Blog z.s.m. een update over schrijven.
Hij wordt zo mooi  :eusa_drool:

The Volvoboy

Ah leuk, nog een blog! 8) Die 244 blijft écht heel leuk :) (en de rest natuurlijk ook ;D)

Ik word nu wel heel benieuwd naar de T-5R hoor  :eusa_drool:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km