850 T5R Budget speaker upgrade

Gestart door lucass, 30-05-2016 16:18:11

Vorige topic - Volgende topic

lucass

Hallo allemaal

Ik ben opzich tevreden met het audio geluid in mn t5r. Echter als de juiste situatie zich aandient ben ik wel zeer bereid een verbetering aan te treffen. De juiste situatie is in dit geval:
- Goedkoop (<€50)
- Plug and play (nieuwe bevestigingsgaatjes boren of het speaker inbouwgat uitdremelen ben ik nog wel bereid te doen).

Mijn headunit ben ik nu niet van plan te veranderen. Die is in mijn ogen goed (genoeg) en ik heb geen zin hier nu in te investeren.

Nu zat ik te denken, wellicht is het mogelijk op de sloop een set speakers van een s80 te regelen en deze in de 850 in te bouwen. Mijn beredenering is dat een s80 standaard met betere hardware is uitgerust dan een oude t5r.

Met dit topic probeer ik voordat ik daadwerkelijk naar de sloop ga en tijd ga investeren, vooraf te beoordelen of mijn idee de moeite waard is.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Of kan wellicht onderstaande antwoorden beantwoorden.
- Heb je dit zelf als eens ondernomen? Wat zijn je ervaringen?
- Wat is de diameter van een s80 deurspeaker?
- Wat is de inbouw diepte van een s80 deurspeaker?
- Past het roostertje nog over de speaker bij een s80 deurspeaker?
- Is de weerstand van een s80 gelijk aan die van een t5r?
- Valt er beter geluid te verwachten uit een s80 speaker vergeleken met een 850 speaker?

Bedankt!

elianmars

Voor niks gaat de zon op ;D. Budget van <50 euro is wel érg laag.

Heb je een sedan of estate?

T5-4life

Ik ga mijn s80 slopen. Kan de speakers wel eens opmeten binnenkort.
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

haasje

Ik geloof niet dat s80 speakers gaan passen. persoonlijk denk ik dat je meer winst haalt door er bv een hu-serie radio uit een S/V40 in te plaatsen

henry classic v70

Citaat van: haasje op 30-05-2016 22:02:09
Ik geloof niet dat s80 speakers gaan passen. persoonlijk denk ik dat je meer winst haalt door er bv een hu-serie radio uit een S/V40 in te plaatsen

En een versterker er bij zetten (bijv. PA200), mocht je deze keuze maken dan wel op letten dat er een versterker uitgang aanwezig is.
Ik heb ook een HU1205 met een PA200, klinkt al stukken beter
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

lucass

@ elianmars, weet ik. Maar als je bereid bent moeite te doen voor iets kun je soms met weinig geld erg ver komen. Het is een station btw.
@T5-4life, interessant! Misschien wil ik ze wel van je overnemen!
@ Haasje. Als ik voor minder dan €50 een andere HU kan vinden is dat het overwegen waard. Heb momenteel een SC801 met een 3.5mm jack aux ingang en daar ben ik best tevreden mee.
@ Henry classic v70, maakt een versterker serieus het geluid 'beter'? Of alleen harder? Ikzelf denk dat de hardware nu de grootste bottleneck is en dat het hem in de 20 jaar oude standaard minideurspeakertjes zit...

UserID25761

Citaat van: lucass op 31-05-2016 19:03:46
@ Henry classic v70, maakt een versterker serieus het geluid 'beter'? Of alleen harder?

Ik heet geen Henry,  :eusa_shhh:
maar het geluid word zeker beter met een versterker alles lijkt net wat subtieler ter ore te komen  ;)

henry classic v70

Citaat van: NickGR op 31-05-2016 19:10:33
@ Henry classic v70, maakt een versterker serieus het geluid 'beter'? Of alleen harder?

Ik heet geen Henry:eusa_shhh:
maar het geluid word zeker beter met een versterker alles lijkt net wat subtieler ter ore te komen  ;)

Ik wel hahaha
Maar zoals Nick al opmerkt, met een versterker wordt het geluid zeker beter.
Alleen de HU1205 had al een redelijk goed geluid maar wilde net iets meer; een voller geluid, diepere bass etc. met een "kleine" versterker (de PA200 i.c.m. HU1205) is dat prima haalbaar
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

mitsupiet

Ik heb eerst in mij t5 met standaard speakers een sc801 gehad. Klonk aandig. Toen deze vervangen voor de sc805. Meteen was het geluid geweldig. Nog beter dan ik nu in mij V70 heb met een dolby systeem en een sc900. Ik zou100 Euro investeren in een sc805 en de sc801 voor 50 Euro verkopen. ;D

Te hard geschrobt.......

UserID6342

Citaat van: henry classic v70 op 31-05-2016 20:07:50
Citaat van: NickGR op 31-05-2016 19:10:33

Ik heet geen Henry:eusa_shhh:

Ik wel hahaha
Maar zoals Nick al opmerkt, met een versterker wordt het geluid zeker beter.
Alleen de HU1205 had al een redelijk goed geluid maar wilde net iets meer; een voller geluid, diepere bass etc. met een "kleine" versterker (de PA200 i.c.m. HU1205) is dat prima haalbaar

Dat wel ja, maar vergeet niet dat het niets mag kosten Henry..... En dan vind je geen HU1205 en/of versterker.

V70geRwin

Als het een echte t-5r is heb je al een versterker achter de radio.
De electronica is best ok, de papieren speakers zijn na al die jaren niet beter geworden.
Nieuwe speakers brengen je het meeste denk ik.
Voorin de deur 13,5 cm geloof ik,  compo set maar let op de diepte, maar er staat genoeg info op het forum....

lucass

Citaat van: V70geRwin op 31-05-2016 22:53:45
Ik heb niets achter mn radio zitten tenzij die versterker elders zit gemonteerd.

De electronica is best ok, de papieren speakers zijn na al die jaren niet beter geworden.
Dat was precies mijn gedachte. Ik denk dat dus ook. Alleen hoeft het van mij geen aftermarket spul te zijn, OEM goed genoeg en op de sloop kost t geen drol. Ik weet zeker dat ik voor 50 euro een goed setje speakers kan vinden.

Daarom zoek ik een auto die standaard AF fabriek al een goed audio systeem heeft om daar de speakers uit te plukken. Het leek me leuk bij volvo te blijven en met het vlaggenschip de s80 leek me dat een goed uitgangspunt.

haasje

De basisspeakers van een S80 zijn ook gewoon papier
Als je speakers uit een s80 (of s60/v70) haalt let er dan op dat het carbonlook speakers zijn. De speakers zijn voorzien van stickers met het artikelnummer. Deze stickers hebben tevens een kleur:
wit = instapmodel (papier)
blauw = goed (carbonlook)
geel = topmodel (duur en moeilijk aan te komen)

Sbv

Citaat van: lucass op 01-06-2016 11:04:33
Ik heb niets achter mn radio zitten tenzij die versterker elders zit gemonteerd.

Dat was precies mijn gedachte. Ik denk dat dus ook. Alleen hoeft het van mij geen aftermarket spul te zijn, OEM goed genoeg en op de sloop kost t geen drol. Ik weet zeker dat ik voor 50 euro een goed setje speakers kan vinden.

Daarom zoek ik een auto die standaard AF fabriek al een goed audio systeem heeft om daar de speakers uit te plukken. Het leek me leuk bij volvo te blijven en met het vlaggenschip de s80 leek me dat een goed uitgangspunt.

Moet het wel passen natuurlijk

HuuuB

Citaat van: haasje op 01-06-2016 11:16:19
De basisspeakers van een S80 zijn ook gewoon papier
Als je speakers uit een s80 (of s60/v70) haalt let er dan op dat het carbonlook speakers zijn. De speakers zijn voorzien van stickers met het artikelnummer. Deze stickers hebben tevens een kleur:
wit = instapmodel (papier)
blauw = goed (carbonlook)
geel = topmodel (duur en moeilijk aan te komen)

goeie tip Haasje, ik wil ook mn speakers upgraden. Overigens ben ik ook van mening dat een betere headunit zoals een sc-900 in combinatie met versterker de meeste winst zal opleveren. Wat een ontzettend groot verschil maakt dat ten opzichte van een 805 zonder versterker!