Ruitenwisser achter storing

Gestart door Volvo-V70-Classic, 02-06-2016 21:32:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volvo-V70-Classic

Wie kan mij helpen met een merkwaardige storing aan mijn achterruit wisser van de Volvo V70 Estate uit 2000 (tot 2000 model, Classic).

De achterruitwisser deed het niet, ik ben gaan meten en meet op de stekker 2x 12v.
Conclusie was dat dus unit/motor stuk was (gezien het feit dat er wel spanning heen liep).
Bij Hunter Parts in Gorredijk een nieuwe unit gehaald, hadden ze op voorraad, en die er weer op gemonteerd.

En toen.. Toen gebeurde er niets!
Na wat heen en weer lopen, hier kijken, daar kijken, klep open, en in eens: WIS-WIS-WIS!
Klep weer dicht: niets.
Klep open, wis-wis-wis-wis
Ik wat door pielen en het viel op dat bij openen of sluiten van de klep op 1 punt de achter wisser uit of aan ging, dat punt bleef vast.

Tijdens mijn eerste zoektocht naar de storing had ik de klep open om de stekker op de unit te meten, zo kon ik er beter bij, en toen was er inderdaad spanning. Niet gemeten met de klep dicht.

Nu is mijn vraag aan jullie:
- kennen jullie deze klacht en hebben jullie een oplossing?
- als jullie de achterklep open hebben, doet jullie wisser het dan wel? (zou er "iets" omgedraaid kunnen zijn?)


Volvo V70 Classic Estate
2.4 140pk
bj 2000, Classic model met 2000&up motor (geen roffelaar)

Sbv

kabelboom in de achterklep, waarschijnlijk draadbreuk nabij scharnier

Volvo-V70-Classic

Citaat van: Sbv op 02-06-2016 21:35:47
kabelboom in de achterklep, waarschijnlijk draadbreuk nabij scharnier

Zou je aan kunnen geven hoe je zo bij deze conclusie komt?
En wat is de beste manier om dit op te lossen? Waar zit de kabelbreuk en hoe kom ik daar bij?

Alvast bedankt.
Volvo V70 Classic Estate
2.4 140pk
bj 2000, Classic model met 2000&up motor (geen roffelaar)

leons850

Citaat van: Volvo-V70-Classic op 05-06-2016 14:06:28
Citaat van: Sbv op 02-06-2016 21:35:47
kabelboom in de achterklep, waarschijnlijk draadbreuk nabij scharnier

Zou je aan kunnen geven hoe je zo bij deze conclusie komt?
En wat is de beste manier om dit op te lossen? Waar zit de kabelbreuk en hoe kom ik daar bij?

Alvast bedankt.

Omdat bijna alle V70's dat probleem wel een keer hebben of meerdere keren.
Dit omdat de geleiding niet ideaal is dus gaan de kabels "knikken".

Ervaring dus. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

V70 400K+

Inderdaad ervaring...Heb het zelf ook gehad.
Eenvoudig de kabelboom links door het scharnier goed loshalen en bedrading solderen. Bij mij werkte daarna alles weer naar behoren.

Privé V70 2.4-20V - 1999 - Aut5 90.000-470.000 defect
Zakelijk Jaguar XE
Privé V70 D5 Geartronic 2004 412.000
Privé 850R Blackstone

Volvo-V70-Classic

Hoe bedoel je dat, bedrading solderen?
De breuk op zoeken en die weer aan elkaar solderen of vervangen jullie een bepaalde lengte kabelboom, of alleen de draad die slecht functioneert?

Hoe ik het denk dat ik het ga aanpakken, kabelboom vinden, loshalen en de kabelboom 10cm voor het scharnier en 10cm na het scharnier compleet vervangen, weer aan elkaar solderen, krimpkous er omheen, kabelboom weer terug plaatsen en klaar.

Graag jullie ervarings- feed-back.
Volvo V70 Classic Estate
2.4 140pk
bj 2000, Classic model met 2000&up motor (geen roffelaar)

volvobug

Alleen de breuk solderen en snel weer verder roffelen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Citaat van: Volvo-V70-Classic op 05-06-2016 20:05:48
Hoe bedoel je dat, bedrading solderen?
De breuk op zoeken en die weer aan elkaar solderen of vervangen jullie een bepaalde lengte kabelboom, of alleen de draad die slecht functioneert?

Hoe ik het denk dat ik het ga aanpakken, kabelboom vinden, loshalen en de kabelboom 10cm voor het scharnier en 10cm na het scharnier compleet vervangen, weer aan elkaar solderen, krimpkous er omheen, kabelboom weer terug plaatsen en klaar.

Graag jullie ervarings- feed-back.

Mwuh, beetje een prutsoplossing...  Als je het dan netjes en goed wilt maken, haal je de kabel boom uit de klep en vervang je de kabels circa 5 tot 10 cm uit de aansluitingen.  Dus je vervangt praktisch alles, alleen op de stekkeraansluitingen laat je de originele kabel nog zitten.  Vervolgens netjes krimpkous om de solderingen heen en (!) krimpkous over het de plek heen waarop de kabel moet scharnieren in het scharnierpunt. Dan maak je het meteen voor een 20 jaar weer OK.

Volvo-V70-Classic

#8
** UP-DATE **

Gisteravond het probleem van de kabels aangepakt.
Er gaan drie draden naar de wissermotor, en heb ze alle drie vervangen.
Eerst twee draden 10cm vanaf de stekker in de achterklep afgeknipt en uit de kabelboom getrokken tot de stekker links-achter in de carrosserie.
Vervolgens de laatste draad ook 10cm vanaf stekker afgeknipt, en vervolgens een dun & sterk nylon touw aan vast getaped. Goed vastzetten zonder dik te maken, touw 10cm over de draad leggen, 5cm vast tapen, weer terug leggen en ook weer vast tapen. Dat alles nog eens goed naar boven de draad op vast tapen en je kunt het touw er rustig vanaf de klep naar binnen toe door trekken.
Ik het tape gebruikt waar ze dozen mee dichtplakken, lekker dun, duck-tape is te dik.

Vervolgens drie draden gepakt en die weer aan te touw vast gemaakt.
Alle drie de draden 15cm gestript van de mantel, dat scheelt in dikte. De koper draden om de 2cm in elkaar gevlochten en het koper netjes opgedraaid. Er bleef nu een stuk van +/- 10 gedraaid koper over van de drie draden. Hier overheen het touw dubbel gedaan, eerst 10cm vastmaken, touw weer terug en de andere 10cm vastgetaped.





Als dat klaar is rustig het touw met de drie nieuwe draden door de kabelboom trekken, eerst tot net buiten het scharnier, dat is maar een klein stukje en gaat gemakkelijk, daar de draden er uitgetrokken en toen de echte kabelboomhoes door trekken. Ik het er vooraf flink veel silicone spray op de kabel gedaan, glijd het allemaal net wat soepeler door de hoes van de kabelboom.

Vervolgens de draden aan elkaar gesoldeerd, en eerst een korte krimpkous om de soldering en daar overheen een langere krimpkous over de soldering en over de draad, NIET VERGETEN EERST DE 2 KRIMPKOUSEN OM DE DRADEN TE DOEN!! Dat deed ik wel, dan mag je de draden nogmaals los solderen, krimpkous er alsnog omheen en weer solderen...





De kabel boom weer netjes in zwarte isolatietape gewikkeld, panelen er weer voor en klaar is de klus!
Wisser-wisserd weer vrolijk het raam schoon!!

** Nou had ik er 4 mooie handige foto's bij gevoerd, die zie ik niet meer.
Hieronder een linkje:
https://drive.google.com/folderview?id=0BxdHXDtH1QP7M3VjNnhoeHR4VUk&usp=drive_web


Volvo V70 Classic Estate
2.4 140pk
bj 2000, Classic model met 2000&up motor (geen roffelaar)