Dumpvalve probleem volvo 850 T5

Gestart door Jur-volvo850, 11-06-2016 12:24:19

Vorige topic - Volgende topic

Jur-volvo850

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een externe dumpvalve gemonteerd op mijn gechipte volvo 850 T5.
Ook heb ik de originele dumpvalve op de turbo vervangen voor een blocking plate.

Hele setup werkt prima alleen loopt de motor niet goed.
Ook brand het lampje van motorstoring.

Het probleem doet zich vooral voor bij:
- stationair draaien (af en toe schommelen)
- Optrekken (geen vermogen, zakt in toeren)
- Overschakelen (en dus weer optrekken)
Het duurt even voordat hij vermogen heeft en komt dan met een flinke schok weer op toeren, hij houd gewoon in.
Bij vol gas en overschakelen is er geen probleem, werkt perfect!

Heb het idee dat de klep van de dumpvalve te laat dicht gaat bij lagere toeren (is dit mogelijk?).

Ik heb al veel gezocht op internet en op dit forum maar kan eigenlijk niks vinden over dumpvalve problemen bij de volvo 850.

Is er iets wat ik aan dit probleem kan doen?

Alvast bedankt,

Groeten Jurjan

Volvo 850 T5 Sedan | 1994 | 601 609 Rood

JeroenP

Stage 0 gedaan? http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,45720.0.html

En als je in toeren weg zakt ga je dus langzamer ipv harder...?

Welke dumpvalve heb je erin gezet? Als je stil staat met de kap open, motor draaiend en wat gas geven blaast die dan af of zit die dicht?
Volvo C70 2.3 T5 '98 Pacific /Nautic / Dark blue pearl met 365.000km

Jur-volvo850

Bedankt voor de link, had ik nog niet gezien.

Er zit een forge dumpvalve op.
Vergelijkbaar met: http://www.forgemotorsport.co.uk/Mitsubishi_Evo_Closed_Loop_Dump_Valve--product--768.html

Als je gas geeft sluit de klep zodat hij druk op kan bouwen, laat je gas los blaast hij af.
Wat ik wel vreemd vind is dat als ik een klein beetje gas geef, de klep niet meteen sluit. Pas als je wat meer gas geeft sluit hij.
Is dit normaal of zou hij direct moeten sluiten als je ook maar iets gas geeft (voor bijvoorbeeld optrekken).
Als hij stationair draad en je geeft iets gas houd hij 2 seconden in.

JeroenP

De link doet het niet bij mij. Maar ik heb ook een forge dumpvalve. Bij mij zitten er 2 veren in (de grote en kleine veer) beide zijn geel.

Daarnaast is mijn dumpvalve altijd dicht alleen als ik gas los laat (en hij heeft turbodruk opgebouwd) dan gaat die open en blaast die af.

Miyel

Als hij bij weinig gas open staat (N/A gebied) kan hij hier valse lucht aanzuigen. En als hij op dat moment onder druk staat blaast hij af, in beide gevallen matcht het signaal van de lmm niet met de werkelijke hoeveelheid lucht naar de motor en dus mengverhouding.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Jur-volvo850

Als mijn auto stationair loopt is de dumpvalve gewoon los en stroom hier behoorlijk veel lucht uit, dit lijkt mij inderdaad niet de bedoeling.
Ik heb hem gewoon aangesloten op het inlaatspruitstuk.

Jur-volvo850

Heb de verkoper even nagevraagd.

Is een recirculation valve, heb niet goed gekeken...
Zou ik deze eventueel door kunnen lussen naar mijn inlaat buis?

Miyel

Uiteraard, daarvoor is hij bedoeld.. Als je dat voor elkaar krijgt werkt het waarschijnlijk nog beter en fijner als een blow off valve ook..

JeroenP

Maak eens een foto hoe het zit.

Jur-volvo850

reneetje

Vacuum slangetje wel op het kerstboompje aangesloten ?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

koen.s

Is dit een recirculerende dumpvalve?
Gezien de aansluiting aan de zijkant, deze moet dan met stuk slang terug naar je inlaat.

Jur-volvo850

Ja, zoals ik al zei heb ik verkeerd gekeken en is dit een recirculation valve  :-[
Mijn enigste vraag tot nu toe is waar ik de slang op de inlaatbuis moet aansluiten, voor of na de LMM

koen.s

Citaat van: Jur-volvo850 op 11-06-2016 16:41:44
Ja, zoals ik al zei heb ik verkeerd gekeken en is dit een recirculation valve  :-[
Mijn enigste vraag tot nu toe is waar ik de slang op de inlaatbuis moet aansluiten, voor of na de LMM

Dan heb ik daaroverheen gelezen.
Retour na de lmm aansluiten, is al gemeten lucht door lmm.

Miyel

Eerste zin van wikipedia over de blow off valve;

A compressor bypass valve (CBV), also known as a pressure relief valve or diverter valve, is a manifold vacuum-actuated valve designed to release pressure in the intake system of a turbocharged vehicle when the throttle is lifted or closed. This air pressure is re-circulated back into the non-pressurized end of the intake (before the turbo) but after the mass airflow sensor.