Nieuw type kop (ME7) op 850R - aanpassingen

Gestart door VolvoNijs, 13-06-2016 23:44:33

Vorige topic - Volgende topic

VolvoNijs

Een paar maanden terug alweer heeft de koppakking van mijn 850R 2.0 uit 1996 het begeven. Oorzaak was een geexplodeerde kunststof impeller van mijn waterpomp. De schoepjes kon ik tussen de cilinderbussen uit peuteren...  >:( dus nogmaals de waarschuwing om altijd voor een pomp met metalen schoepen te gaan!
Voor mijn roffel was dit helaas te laat. Onderblok zag er nog prima uit, afgezien van wat slijtage bovenin de bussen. Dus besloten alleen de kop te wisselen en ik kon van Miyel een nieuwer type kop overnemen, van een ME7 uit 2000. Met opgefreesd inlaatspruitstuk en VVT op de uitlaatnokkenas.

Inmiddels zit alles eindelijk weer in elkaar, afgezien van de benzineleidingen. Deze passen niet meer over de bovenste distributiekap, want die is hoger vanwege de VVT solenoid. Het liefst zou ik de bestaande stalen leidingen ombuigen. Maar mijn vraag is of dat kan, of dat het materiaal dan zodanig verzwakt dat ik kans krijg op lekkage. Er lijkt net genoeg ruimte te zijn op het flexibele deel onderaan, maar eea moet ook nog vast gezet worden.
Heeft iemand dit al eens gedaan, en past dit? Of kan ik beter een andere oplossing verzinnen?
Het mooist zou zijn als ik de bougies nog kan wisselen en de distributiekap eraf halen zonder de brandstofleidingen los te hoeven halen.

Alle tips zijn welkom!

Volvo 855R 2.0 MT 1996 DOP LPG G3

VolvoNijs

En dan nog een vraag, over de injectoren ditmaal. De ME7 injectorrail heeft geen brandstofretourleiding, en geen vacuumaansluiting op de brandstofdrukregelaar (denk eerder dat dit een demper is). De benzinedruk is dus constant.
Nu zijn de injectoren ook oranje, en van Bosch, maar daarmee houden de overeenkomsten op. Ze zijn een stuk dunner dan mijn oude, en hebben 4 gaatjes in plaats van 1 naald in het midden. Dit heeft vast gevolgen voor het sproeibeeld. Typenummer is 0 280 155 831.

Weet iemand of deze dezelfde flow rate hebben als de originele, en of het een goed idee is deze te monteren in plaats van de oude uit 1996?

de Boeing

Nieuwer type werkt op iets hogere druk dacht ik, dus ga je deze injectoren plaatsen in een 850 setup dan ga je een iets lagere opbrengst hebben. Ik heb bij mijn B5244T5 blauwe injectoren en meen ergens gelezen te hebben dat deze, op 850 fuel druk, vergelijkbaar zijn met witte injectoren uit een 850R handbak.

Retour gaat wel nodig zijn of je moet een volledig fuel systeem uit een later type classic (met 1 leiding) overbouwen (dus tot aan benzinetank en wellicht ook pomp)

VolvoNijs

Ombouwen naar 1-leidingsysteem gaat niet lukken met Motronic 4.3, systeem heeft geen druksensor (latere ME7 wel) en gaat uit van een constant drukverschil met het plenum om de injectietijd te bepalen.
Dus ik ga inderdaad de originele injectorrail terugplaatsen met aanvoer-en retourleiding. Vroeg me alleen af of de injectoren te wisselen zijn; lijkt dus geen goed idee.

Miyel

Hallo Nijs!

Ook met de brandstofleidingen hoop ik jou op weg te kunnen helpen; Inderdaad de oude rail gebruiken, en ik zou ook de oude injectoren gebruiken, anders gaat hij te rijk lopen..
Het verschil in gaatjes onderin zorgt voor een beter sproeibeeld.

De oude, dikke oranje injectoren;
Bosch 0-280-150-785    310 cc/min        3.93 bar

De nieuwere, dunne oranje injectoren;
Bosch 0-280-155-831   334.2 cc/min     3.8 bar.

Misschien de injectoren even laten reinigen? :evil:

De brandstofleidingen kunnen misschien ook onder de kappen door, je zult ze alleen wat verder moeten buigen gezien jij de solenoid nog op de plaats hebt zitten. Het buigen gaat redelijk goed, met beleid, grootste gevaar is dat hij knikt.

850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

de Boeing

phoe, dat ziet er netjes uit!! Maar gaat met 2 solenoïdes niet werken vrees ik

Johann

Gaat wel werken maar mocht je een nieuwere motor zoals de B5244T5 gebruiken dan zit er geen montage punt op het blok bij de waterpomp, eerste foto.

VolvoNijs

Hee Michel, fijn dat je me weer kunt helpen, super bedankt.  En de andere reageerders natuurlijk ook!

Je motor ziet er zo mooi glimmend uit dat het bijna zonde is m in te bouwen. Straks eindigt hij nog in jullie woonkamer ;)

Injectoren zitten al gemonteerd dus reinigen komt misschien later. Eerst maar eens starten en kijken of alles werkt. Bovendien rijd ik zoveel mogelijk op gas...
Als ik vertrouwen heb in mijn reparatie komt er een 19T op. Dan moet ik sowieso grotere injectoren lijkt me.
Ben alvast op zoek naar turbinehuis met schuine flens, en oplossing voor de recirculatieklep (extern).
Maar nu eerst....