Veerpoten vervangen advies gevraagd

Gestart door Rik 850, 14-06-2016 08:15:08

Vorige topic - Volgende topic

Rik 850

Ik heb via het forum twee goede gebruikte complete voor veerpoten aangeschaft, en deze wil ik binnenkort onder mijn V70 zetten.
Moet ik daarvoor nieuwe bouten aanschaffen om de veerpoot aan de wielnaaf vast te zetten of kunnen de oude bouten gewoon hergebruikt worden?

Zijn er verder nog tips waar ik op moet letten tijdens vervangen?

classicT5

Bouten vervangen niet echt noodzakelijk m.i., maar hangt wel beetje van de conditie van de koppen af, als ze teken geven van dol zijn, zou ik er nieuwe op schroeven.

Vervangen stelt niet zoveel voor. Remleiding losmaken van de veerpoot. Boutjes onderaan en bovenaan losdraaien en je bent bijna klaar. Zou wel meteen de veerpootlagers en bussen nakijken.

Na vervangen opnieuw uitlijnen.

Rik 850

Citaat van: -D©©©L- op 14-06-2016 09:53:19
Citaat van: Rik 850 op 14-06-2016 08:15:08
Ik heb via het forum twee goede gebruikte complete voor veerpoten aangeschaft, en deze wil ik binnenkort onder mijn V70 zetten.
Moet ik daarvoor nieuwe bouten aanschaffen om de veerpoot aan de wielnaaf vast te zetten of kunnen de oude bouten gewoon hergebruikt worden?

Zijn er verder nog tips waar ik op moet letten tijdens vervangen?

Controleren op rechtheid en op uitgerekte schroefdraad.
Bij twijfel gewoon een paar nieuwe inzetten, 't zijn de kosten niet.
Het rubber van de remslang losnemen uit het beugeltje gaat heel makkelijk door er een druppeltje WD40 tussen te laten vallen. hij gaat er dan opzij eenvoudig uit.
Pas goed op dat het fuseestuk niet "omvalt" op de fuseekogel, de hoes van de kogel raakt dan beschadigd en is binnen de kortste keren lek. Het laten stuiteren van de veerpoot op de ashoes is ook een no-go.
Als je het wisselen niet vaker gedaan hebt of onvoldoende spierkracht hebt om de veerpoot bovenin te houden met 1 hand, dan kan een extra handje voor het laatste en het eerste moertje bovenin erg handig zijn.
En vooraf even de wielkasten schoonmaken in een wasbox kan veel ergernis schelen.  ;D

Bedankt voor de tips!
De veerpoten die ik gekocht heb zijn inclusief lagers en bussen etc in goede staat.

Weet iemand toevallig welke maat de bouten hebben? Zodat ik deze van te voren kan bestellen? (is zo lastig als die veerpoot eruit ligt)

V70geRwin

En een pootje onder de fusee zodat deze niet te ver naar beneden door zakt is ook fijner voor de aandrijfas.
Fijnste is om daar de krik onder te zetten, bij monteren kan je de krik oppompen zodat de fusee op de goede hoogte komt in lijn voor de boutgaten van de demper.

En de stabistang moet nog los en weer vast natuurlijk  ;)
Krengen kunnen verrekte vast zitten als die er al even onder zitten.
Als ze oud zijn wellicht gelijk mee vervangen?

Het kan alleen (vrijdag nog gedaan) maar een extra handje is makkelijk.

Rik 850

Bedankt voor de tips!
Heb de stangetjes eerder al vervangen (2 maand geleden), zit wat gebonk rechtsvoor.

Rechtsvoor zakt ook iets verder bij remmentest.
Nu dus de complete veerpoten vervangen, zou het probleem op moeten lossen volgens mij.

Ludo

Citaat van: Rik 850 op 14-06-2016 11:18:32
Weet iemand toevallig welke maat de bouten hebben? Zodat ik deze van te voren kan bestellen? (is zo lastig als die veerpoot eruit ligt)

Volvo onderdeelnummer 982845.